• Skalma­n
    Äldre 25 Oct 20:08
    2249 visningar
    7 svar
    7
    2249

    Väntetid Sydkorea

    Finns det några här som väntar barnbesked/resebesked eller nyligen adopterat från Sydkorea? Hur länge har ni väntat? Och om ni fått barnbesked hur gammalt är barnet? Vi kommer troligen få skicka till Sydkorea inom några månader så därför är jag lite nyfiken.

  • Svar på tråden Väntetid Sydkorea
  • Nystar­t
    Äldre 26 Oct 10:18
    #1

    Hej!

    Jag har inte adopterat från Sydkorea nyligen, men kompisar har gjort det lite tidigare i år. De hade stått i kö i Sverige ca 3 år och 4 månader, fick BB efter 4 mån och RB efter ytterligare 3,5 mån = 7,5 mån. Men då fick de BB mycket snabbare än väntat. Adopterade syskon - vet inte om det påverkade.

  • Skalma­n
    Äldre 26 Oct 21:42
    #2

    Tack för ditt svar, det var ju jätte snabbt efter att de skickat iväg sina papper. Tror att det varierar en hel del hur länge man får vänta. Vet inte om de tar ansökningarna i turordning i Sydkorea, kanske någon här inne som vet det?

  • Nystar­t
    Äldre 27 Oct 12:12
    #3

    Såg att jag uttryckt mig otydligt. De adopterade inte syskon samtidigt utan sitt andra barn, vilket kanske påskyndade för att man försökte matcha syskonen i utseende, hemort eller liknande. Det är en viss matchning i Sydkorea om än inte lika mkt som i t ex Sydafrika. Annars har jag förstått det som om det ändå finns en turordning i Sydkorea även om den inte är absolut. Lite påverkas det väl av åldersmedgivande t ex. 

  • Skalma­n
    Äldre 5 Nov 21:12
    #4

    Tack för ditt svar.

    Finns det någon fler här inne som nyligen adopterat från Sydkorea?

  • Äldre 10 Nov 21:10
    #5

    Skalman: Vi står på tur att få sända våra papper till Korea. Vi hoppas på uppstart i år. Vi har köat sedan 2008 januari. Väntetiden i Sverige verkar bli längre och längre, men man kan hoppas att det ändrar sig :)

  • Skalma­n
    Äldre 13 Nov 14:52
    #6

    Soffanloppan: Åh vad kul! Vi håller på med vår hemutredning nu, men har lång kötid hos AC så vi hoppas få skicka så snart den är klar. Då kommer nog ni ligga lite före oss. Är det första barnet för er? Jo har förstått att kötiden ökar så det var därför jag frågade här i forumet lite.

  • familj­05
    Äldre 15 Nov 22:13
    #7

    Hej, Vi kom hem med vår, då 8 månader gamla, son i början av året. Fick skicka papper efter 3,5 år. Bb efter 5 månader o Rb efter 8 veckor. Lycka till!

Svar på tråden Väntetid Sydkorea