• Äldre 7 Nov 19:50
    876 visningar
    3 svar
    3
    876

    Synktips

    Jag har svarat på några trådar här i forumet om hur jag gjorde med mina pojkar då de va små.
    När jag fick reda på att jag väntade tvillingar hade jag redan en dotter som inte ens fyllt ett år, när killarna sedan kom ut var tjejen 1,5 år gammal.

    Jag bestämde mig redan från start för att få killarna "synkade" vad gäller matning, läggning osv. Jag hade tjejen mycket sovande i sängen hos oss och sov väldigt dåligt själv under det året hon till och från låg i vår säng så jag bestämde mig för att dessa barn skulle sova i sin säng från start.
    Det var en jäkligt jobbig period men jag lovar att det var så värt det den dagen det "klickade" och killarna var synkade.

    Det tog två månader av en sky jäkla envishet. Jag hade deras säng i vardagsrummet och där spenderade jag nätterna med dom. Dom fick sova i sin säng och jag visade att jag fanns där, dom sov tätt ihop och vaknade en så väckte jag även nr 2.
    Vaknade en och var hungrig så väcktes den andra och fick mat.

    På dagarna bestämde jag "mattider", vilket i början var varannan timme så det var ofta, och jag höll på dessa tider så i början var det ofta så att en bebis fick ligga och vara lite "gnällig" ett tag medan den andra inte var jättehungrig då det var dags för mat, men endå kunde äta.

    Det som hjälpte mig just med synkningen var att ha ett "schema" över mat och sovtider och även blöjbyten efter ett tag när dom fick ett eget "mönster". Självklart böt jag blöja om det hände en olycka.

    Jag hade ett ordentligt schema med rutiner som jag höll till punkt och pricka, jag gav mig sjutton på att inte rubba mina tider, just för att barnen också skulle få in dessa rutiner och det fick dom...

    Det var två månader av sömnlöshet, envishet, skrik, gråt, frustration, leenden, kärlek och det var värt varenda sekund. Under dessa månader var jag knappt människa, jag kunde inte planera in saker hur som helst osv, MEN efter dessa två månader hade jag tvillingpojkar som var mätta och belåtna samtidigt, dom sov samtidigt och även hela natten (somnade runt 19, vaknade en gång under natten och åt och gick upp 8).
    Jag blev en pigg mamma som utan problem orkade med både storasyster och tvillingpojkar och såg verkligen det fina i att ha alla dessa småbarn samtidigt. Jag har stött på många nyblivna tvillingföräldrar som varit totalt slutkörde hela första året just för att barnen har så olika rutiner osv, jag anser inte att jag hade varit den bra mamman jag kan vara till mina barn om jag hade haft det så.

    Detta sättet fungerade perfekt för mig och enligt mig är rutiner A och O för oss med fler barn och speciellt med tvillingar. Idag har jag en barnaskara på 5 barn och har fortfarande mycket rutiner, även om det inte hålls lika stenhårt på dom nu jämt.

    Vet inte om detta hjälpte någon eftersom alla barn är olika och alla föräldrar likaså men jag har blivit ombedd att skriva och gjorde det och det blev en hel novell;)
    Ör det någon mer som har tips så dela gärna med er!

  • Svar på tråden Synktips
  • Äldre 14 Nov 09:06
    #1

    vi körde liknande. första 2-3 månaderna var ett helvete rent ut sagt, jag och sambon sov i pass och möttes i sovrumsdörren för att klara det.
    Väckte alltid den andra om den ena vaknade för mat. men så en natt försökte vi att bara ta den ena killen när han vaknade, ville inte väcka andra när han sov så gott. och vipps sov han hela natten dock med nappinstoppning någon gång. någon vecka senar sov första killen nästan hela natten också så även där blev det då bara napp på natten.
    från ca 3 månader fram till 7,5-8 månader sov de hela natten men där drogs vi tillbaka till start ungefär =)
    Nu vaknar de iaf ett par gånger var per natt och ska helt plötsligt ha mat på natten igen för att klara somna om. dock på natten blir det kall ersättning nu, ställer fram flaskorna med rätt mängd vatten och 2 små burkar med rätt mängd pulver. skakar ihop och ger dem och går och lägger mig igen så det tar inte så lång tid, men ack så trött man blir.
    Oftast är de synkade på dagen nu men kommer dagar som ingenting är som det ska med. Martin vill fortfarande helst somna i mammas armar vilket är svårt då jag jobbar nu, mattias står och skriker och pratar i sängenen bra stund innan han somnar och martin brukar då ha svårt att somna.

    Men ack den som ger sig! de är 10 månader snart och gissar på att det blir bättre bara de blir mer förstående =D

  • Äldre 15 Nov 15:29
    #2

    Jag har olika dagar, ibland bryr jag mig inte att synka (de är bara 4mån) men om jag behöver ha dem synk så går jag bara en två-tre timmar med vagn så vips är de båda hungriga när de vaknar och har sovit sammtidigt..

  • Äldre 15 Nov 15:51
    #3
    ikapika81 skrev 2011-11-15 15:29:34 följande:
    Jag har olika dagar, ibland bryr jag mig inte att synka (de är bara 4mån) men om jag behöver ha dem synk så går jag bara en två-tre timmar med vagn så vips är de båda hungriga när de vaknar och har sovit sammtidigt..
    fast ett bra tips är att börja synka dem snart så de kommer in i rutinerna kring matning osv. var en period som det var riktigt illa med våra så ena sov när andra var vaken och tvärt om och åt olika tidpunkter osv. var väl bara nån vecka men ack så jobbigt det var att aldrig få en minut lugn =)
Svar på tråden Synktips