• Äldre 8 Nov 22:24
    10588 visningar
    48 svar
    48
    10588

    FP - när barnen är på dagis?

    Hejsan!

    Undrar bara vad som gäller när man är sjuk / eller föräldraledig och har barn på dagis? Jag har två arbetskamrater som gör såhär och det verkar inte riktigt rätt...

    Den ena familjen väntar barn nr 2.  Barn nr 1 går normalt sett när föräldrarna jobbar på dagis 7-17 varje dag men nu har mamman svår foglossning och är sjukskriven. Barnet går ändå på dagis 7-17 varje dag... Jag och en annan kollega trodde bara man får ha barnen 15 timmar/ vecka när man är sjuk, liksom de som är arbetslösa och föräldralediga, men detta kanske beror på hur "sjuk" man är?


    Samma familj gör även såhär: Pappan är hemma med föräldrapenning varje måndag och fredag (och har varit det sen innan mamman blev sjukskriven) men barnet är på dagis dessa dagar 7-17??? Alltså pappan tar inte ut lön utan föräldrapenning men då är det väl inte ok att barnet är på dagis?


    Min andra arbetskamrat ska snart skola in barn nr 2 på dagis när denne fyller 1 år. De hade tänkt vänta längre men eftersom barn nr 1 är understimulerad hemma så vill de att denne ska få vara mer tid på dagis än de 15 timmar de nu har rätt till och då kommer alltså nr 2 få börja dagarna efter 1-års dagen. Detta är väl helt ok men mamma planerar att ta ut FP varje fredag och vara hemma med barn nr 2??? Får man alltså ta ut FP och vara hemma med bara ena barnet men låta andra vara på dagis? Har det isåfall att göra med vilkets barn föräldradagar man tar ut?


    Jag är inte ute efter att sätta dit någon, tro inte det men jag undrar bara hur det är?!?!?! Jag antar att pappan som är hemma med FP måndag och fredag gör fel - men dagis vet nog inte att han är pappaledig och han tar ju alltså inte ut både lön och FP! De dagar han är hemma har han själv berättat att han passar på att träna och spela tvspel....


     

  • Svar på tråden FP - när barnen är på dagis?
  • Äldre 8 Nov 22:26
    #1

    Mamman som är sjukskriven får ha barnet på förskolan.

    Pappan gör fel!!

  • Äldre 8 Nov 22:30
    #2

    Jag tycker inte att det låter som om någon gör fel.

  • Äldre 8 Nov 22:33
    #3

    Vissa som är sjukskrivna verkar "bara" få ha barnen 15timmar/v likt arbetslösa och föräldralediga. Är det skillnad på vad man har för sjukdom / diagnos alltså?

  • Äldre 8 Nov 22:35
    #4

    Vi fick lämna lilleman på pappans arbetstider när jag var sjukskriven under graviditeten. Jag tror att det är upp till rektorn att godkänna eller inte, i alla fall i vår kommun. Nej, man får inte ta ut f- penning om man lämnar på dagis, undantaget är om du har barnet ett visst antal timmar och då tar ut garantidagarna.

    Ja det är väl klart att du får ta ut f- penning för ena barnet och ha det andra på dagis. Du skriver ju själv att man får lämna 15 (kan vara olika i olika kommuner) timmar i veckan när man är föräldrarledig. Man kan ju bara ta ut f- penning för det barnet man har hemma. Som sagt så finns det olika regler i olika kommuner. De reglerna brukar alltid stå på kommunens hemsida. Sen tror jag rektorn har ganska stor frihet att godkänna extra tid på dagis. Hoppas att jag hjälpte dig lite.

  • Äldre 8 Nov 22:39
    #5
    Nr 14 skrev 2011-11-08 22:33:19 följande:
    Vissa som är sjukskrivna verkar "bara" få ha barnen 15timmar/v likt arbetslösa och föräldralediga. Är det skillnad på vad man har för sjukdom / diagnos alltså?
    Nej, det tror jag inte. Jag tror att man får ha lika många timmar som man skulle ha haft om man inte varit sjuk.
  • Äldre 8 Nov 22:41
    #6

    Är man sjukskriven och har barn hemma kan i värsta fall FK lägga sig i och tycka att orkar man det så orkar man jobba så att ha barn på dagis under sjukskrivning ska vara ok.

    Däremot gör de andra fel. Man får inte ta FP på ett barn och ha det på dagis. Ska man hårddra får man inte vara ledig och ha barn på dagis med undantag av 15 timmars allmän förskola om barnet fyllt 3 eller F-ledig med småsyskon.

  • Äldre 8 Nov 22:43
    #7
    Astarte skrev 2011-11-08 22:39:15 följande:
    Nej, det tror jag inte. Jag tror att man får ha lika många timmar som man skulle ha haft om man inte varit sjuk.

    Vi fick betydligt fler timmar. Rektorn godkände, utan intyg från läkaren, min mans arbetstider. Lilleman gick före det 15 timmar (vi behövde mindre men fick fylla upp till 5 timmar) till i snitt 50 timmar i veckan. Nu var jag sjukskriven för störtblödningar och prematura och regelbundna värkar och fick inte lyfta öht. Men de ställde upp, utan snack!
  • Äldre 8 Nov 22:51
    #8

    Tack för alla svar. Vad jag inte riktigt fattar är dock att hon som ska ha två barn på dagis alla dagar utom fredagar, då ska hon vara hemma hela dagen - med ena barnet medans det andra är på dagis... Men det kanske räknas som att den fredagen är just de timmar som räknas som "allmän förskola" och alltså är gratis för barn över 3 år?!?!?!

  • Äldre 8 Nov 22:54
    #9
    Nr 14 skrev 2011-11-08 22:51:01 följande:
    Tack för alla svar. Vad jag inte riktigt fattar är dock att hon som ska ha två barn på dagis alla dagar utom fredagar, då ska hon vara hemma hela dagen - med ena barnet medans det andra är på dagis... Men det kanske räknas som att den fredagen är just de timmar som räknas som "allmän förskola" och alltså är gratis för barn över 3 år?!?!?!

    Hur gammalt är barnet som ska vara hemma och hur gammalt är barnet som ska lämnas?
  • Äldre 8 Nov 22:55
    #10
    Nr 14 skrev 2011-11-08 22:51:01 följande:
    Tack för alla svar. Vad jag inte riktigt fattar är dock att hon som ska ha två barn på dagis alla dagar utom fredagar, då ska hon vara hemma hela dagen - med ena barnet medans det andra är på dagis... Men det kanske räknas som att den fredagen är just de timmar som räknas som "allmän förskola" och alltså är gratis för barn över 3 år?!?!?!
    Nä så räknas det inte, hon får inte göra så.

    15 timmar är som jag förstått totalen och det har ju det äldre barnet gått med marginal vid det laget.

    Sen kan man kanske få dispens om man har särskilda skäl men det är en annan femma.
Svar på tråden FP - när barnen är på dagis?