• Äldre 8 Nov 22:24
    10586 visningar
    48 svar
    48
    10586

    FP - när barnen är på dagis?

    Hejsan!

    Undrar bara vad som gäller när man är sjuk / eller föräldraledig och har barn på dagis? Jag har två arbetskamrater som gör såhär och det verkar inte riktigt rätt...

    Den ena familjen väntar barn nr 2.  Barn nr 1 går normalt sett när föräldrarna jobbar på dagis 7-17 varje dag men nu har mamman svår foglossning och är sjukskriven. Barnet går ändå på dagis 7-17 varje dag... Jag och en annan kollega trodde bara man får ha barnen 15 timmar/ vecka när man är sjuk, liksom de som är arbetslösa och föräldralediga, men detta kanske beror på hur "sjuk" man är?


    Samma familj gör även såhär: Pappan är hemma med föräldrapenning varje måndag och fredag (och har varit det sen innan mamman blev sjukskriven) men barnet är på dagis dessa dagar 7-17??? Alltså pappan tar inte ut lön utan föräldrapenning men då är det väl inte ok att barnet är på dagis?


    Min andra arbetskamrat ska snart skola in barn nr 2 på dagis när denne fyller 1 år. De hade tänkt vänta längre men eftersom barn nr 1 är understimulerad hemma så vill de att denne ska få vara mer tid på dagis än de 15 timmar de nu har rätt till och då kommer alltså nr 2 få börja dagarna efter 1-års dagen. Detta är väl helt ok men mamma planerar att ta ut FP varje fredag och vara hemma med barn nr 2??? Får man alltså ta ut FP och vara hemma med bara ena barnet men låta andra vara på dagis? Har det isåfall att göra med vilkets barn föräldradagar man tar ut?


    Jag är inte ute efter att sätta dit någon, tro inte det men jag undrar bara hur det är?!?!?! Jag antar att pappan som är hemma med FP måndag och fredag gör fel - men dagis vet nog inte att han är pappaledig och han tar ju alltså inte ut både lön och FP! De dagar han är hemma har han själv berättat att han passar på att träna och spela tvspel....


     

  • Svar på tråden FP - när barnen är på dagis?
  • Äldre 10 Nov 22:01
    #31

    Är man sjukskriven kan man få rätt att ha barnen samma tid som innan.
    Är man därimot föräldraledig får man inte ha barnet på förskolan.
    Men har man 2 barn så kan man ju va hemma föräldraledig med ena barnet & ha de andra på förskolan.
    Så pappan gör ju fel.


    *Agnes 2007-05-14 * Gustav 2009-08-19*
  • Nu är jag hel
    Äldre 12 Nov 20:47
    #32

    Här i Helsingborg får man bara ha sitt barn 15 timmar i veckan om man är sjukskriven/arbetslös eller föräldraledig.
    Och man får definitivt inte ta ut FP om barnet är på förskolan, det är ju jävligt logiskt, det måste väl pappan fatta, han vet att han gör fel annars är han ju litta korkad..

    Sen om jag fattat det rätt så menar du att hon ska skola in den lilla bara för att den stora ska få vara mer på förskolan än de 15 timmar?? Och sen ska hon ta ut FP på den stora så att den lilla ska gå på förskolan?
    Jag vet inte hur det funkar, men det borde ju inte iheller funka för man får ju bara ha barnen på förskolan om man jobbar och de dagar hon är föräldraledig med den stora så jobbar hon ju inte och då borde hon ju inte iheller få ha den lilla på förskolan.


    ♥Mamma till världens bästa Isabelle och Nicky♥
  • Äldre 12 Nov 21:27
    #33
    Nu är jag hel skrev 2011-11-12 20:47:09 följande:
    Här i Helsingborg får man bara ha sitt barn 15 timmar i veckan om man är sjukskriven/arbetslös eller föräldraledig.
    Och man får definitivt inte ta ut FP om barnet är på förskolan, det är ju jävligt logiskt, det måste väl pappan fatta, han vet att han gör fel annars är han ju litta korkad..

    Sen om jag fattat det rätt så menar du att hon ska skola in den lilla bara för att den stora ska få vara mer på förskolan än de 15 timmar?? Och sen ska hon ta ut FP på den stora så att den lilla ska gå på förskolan?
    Jag vet inte hur det funkar, men det borde ju inte iheller funka för man får ju bara ha barnen på förskolan om man jobbar och de dagar hon är föräldraledig med den stora så jobbar hon ju inte och då borde hon ju inte iheller få ha den lilla på förskolan.
    15h/vecka kan tex storasyskonet gå om man är hemma f-ledig med lilllillasyster/lillebror. & jo man kan ha rätt att ha mer än 15h/vecka om man är sjukskriven. Beror nog lite på vad man är sjukskriven för.
    *Agnes 2007-05-14 * Gustav 2009-08-19*
  • Äldre 12 Nov 22:02
    #34

    ...för övrigt lever vi i en underlig värld när man tror att ett barn har behov att vara på förskolan 50 timmar/vecka. Jag lovar - det finns inte en enda vuxen som skulle vilja det! Går barnet 40 timmar må-torsdag räcker det ju gott och väl.

  • Äldre 12 Nov 22:04
    #35
    pigglet skrev 2011-11-12 22:02:04 följande:
    ...för övrigt lever vi i en underlig värld när man tror att ett barn har behov att vara på förskolan 50 timmar/vecka. Jag lovar - det finns inte en enda vuxen som skulle vilja det! Går barnet 40 timmar må-torsdag räcker det ju gott och väl.
    Behov & behov. Men jobbar båda föräldrarna heltid så är 50tim inte ovanligt.
    *Agnes 2007-05-14 * Gustav 2009-08-19*
  • Äldre 12 Nov 22:16
    #36
    Sarah84 skrev 2011-11-12 22:04:53 följande:
    Behov & behov. Men jobbar båda föräldrarna heltid så är 50tim inte ovanligt.
    Nej, visst. Men i det här fallet är ju båda föräldrarna hemma 2 dagar/vecka för tillfället, den ena med fp!!, och barnen får ändå gå 50 timmar/vecka.

    Jag blandar visst ihop familjerna lite. Men den andra familjen ska skola in småsyskonet, eftersom 15 timmar/vecka är för lite för storasyskonet. Och sedan låta h*n gå alla dagar under veckan, även när mamman är föräldraledig.

    Det handlar alltså om väldigt aktiva val, fast de har all möjlighet i världen så väljer de att ha barnen på förskolan 5 dagar/vecka, även när de själva är lediga. 
  • Äldre 12 Nov 22:23
    #37
    pigglet skrev 2011-11-12 22:16:36 följande:
    Nej, visst. Men i det här fallet är ju båda föräldrarna hemma 2 dagar/vecka för tillfället, den ena med fp!!, och barnen får ändå gå 50 timmar/vecka.

    Jag blandar visst ihop familjerna lite. Men den andra familjen ska skola in småsyskonet, eftersom 15 timmar/vecka är för lite för storasyskonet. Och sedan låta h*n gå alla dagar under veckan, även när mamman är föräldraledig.

    Det handlar alltså om väldigt aktiva val, fast de har all möjlighet i världen så väljer de att ha barnen på förskolan 5 dagar/vecka, även när de själva är lediga. 
    Kommunerna runt om här får man bara ha 15tim/vecka som föräldraledig/arbetslös. Sthlm vet jag har 30tim/vecka. 50tim/vecka är de nog få kommuner som har för de som är f-lediga/arbetslösa.,
    *Agnes 2007-05-14 * Gustav 2009-08-19*
  • Äldre 12 Nov 22:26
    #38
    Sarah84 skrev 2011-11-12 22:23:19 följande:
    Kommunerna runt om här får man bara ha 15tim/vecka som föräldraledig/arbetslös. Sthlm vet jag har 30tim/vecka. 50tim/vecka är de nog få kommuner som har för de som är f-lediga/arbetslösa.,
    Nej, det är ju det ts handlar om. Föräldrar som ljuger/undanhåller sanningen och utnyttjar systemet så att de har barnen heltid på förskolan fast de själva är hemma med fp.
  • Äldre 12 Nov 23:38
    #39
    pigglet skrev 2011-11-12 22:26:35 följande:
    Nej, det är ju det ts handlar om. Föräldrar som ljuger/undanhåller sanningen och utnyttjar systemet så att de har barnen heltid på förskolan fast de själva är hemma med fp.
    Men förskolan borde ju rimligtvis veta att barnet som de har har fått ett syskon som en av föräldrana är hemma med? Alltså borde det ju vara svårt för dom att ha barnet 50tim/vecka?
    Men ja kanke missuppfattat?
    *Agnes 2007-05-14 * Gustav 2009-08-19*
  • Nu är jag hel
    Äldre 13 Nov 11:04
    #40
    Sarah84 skrev 2011-11-12 21:27:23 följande:
    15h/vecka kan tex storasyskonet gå om man är hemma f-ledig med lilllillasyster/lillebror. & jo man kan ha rätt att ha mer än 15h/vecka om man är sjukskriven. Beror nog lite på vad man är sjukskriven för.
    Jo det kan man säkert, men då ska man ha ett läkarintyg och ansöka om mer tid. För att man har foglossning så gäller det nog inte..
    ♥Mamma till världens bästa Isabelle och Nicky♥
  • Äldre 13 Nov 11:10
    #41
    Sarah84 skrev 2011-11-12 23:38:00 följande:
    Men förskolan borde ju rimligtvis veta att barnet som de har har fått ett syskon som en av föräldrana är hemma med? Alltså borde det ju vara svårt för dom att ha barnet 50tim/vecka?
    Men ja kanke missuppfattat?
    De lär väl veta att det kommit ett syskon men ingen måste ju vara föräldraledig för det, egentligen... Så säger inte föräldrarna själva att de är f-lediga så kan det vara svårt att "kräva" nåt eftersom många förskolor inte får rota liksom i sånt... utan ska gå på det föräldrarna säger.
  • Äldre 13 Nov 13:34
    #42
    Nu är jag hel skrev 2011-11-13 11:04:43 följande:
    Jo det kan man säkert, men då ska man ha ett läkarintyg och ansöka om mer tid. För att man har foglossning så gäller det nog inte..
    Ja läkarintyg har ju de flesta, om det är en längre period man är sjukskriven.
    jag vet inte hur de bedömer när de beviljar extra tid pga sjukskrivning. Vet bara att man kan få ha fulltid pga sjukskrivning. Men de kanske är beroende på vad man är sjukskriven för, det vet jag inget om.
    *Agnes 2007-05-14 * Gustav 2009-08-19*
  • Äldre 13 Nov 13:38
    #43

    När man är sjukskriven brukar man ha rätt att låta barnet gå samma tider som när man jobbar. Det är till och med så att om man istället har barnet hemma så kan FK säga nej till sjukskrivningen. Typ "orkar du ha barnet hemma trots att du är sjuk så orkar du jobba också".

  • Äldre 13 Nov 14:30
    #44

    Grejen är ju att FK inte kan bestämma över barnets rätt till förskolevistelse, bara över förälderns rätt till sjukpenning. Så vill det sig illa kan man hamna i kläm mellan förskolans regler om vistelsetid och FKs om sjukpenning. Jag har dock aldrig kommit i kontakt med nåt fall där det verkligen inte har lösts.


  • Äldre 13 Nov 14:32
    #45
    Nu är jag hel skrev 2011-11-12 20:47:09 följande:
    Här i Helsingborg får man bara ha sitt barn 15 timmar i veckan om man är sjukskriven/arbetslös eller föräldraledig.
    Och man får definitivt inte ta ut FP om barnet är på förskolan, det är ju jävligt logiskt, det måste väl pappan fatta, han vet att han gör fel annars är han ju litta korkad..

    Sen om jag fattat det rätt så menar du att hon ska skola in den lilla bara för att den stora ska få vara mer på förskolan än de 15 timmar?? Och sen ska hon ta ut FP på den stora så att den lilla ska gå på förskolan?
    Jag vet inte hur det funkar, men det borde ju inte iheller funka för man får ju bara ha barnen på förskolan om man jobbar och de dagar hon är föräldraledig med den stora så jobbar hon ju inte och då borde hon ju inte iheller få ha den lilla på förskolan.
    Jag kan säga att blir jag sjukskriven nästa graviditet också, så kan jag inte ha mitt äldre barn hemma hur mycket som helst, inte sagt att hon kommer få gå hela dagar, men absolut mer än 15 timmar.. Förra graviditeten hade jag nämligen svår foglossning och ischias, får jag det igen finns det inte en chans att jag bara kan ha mitt barn 15 timmar på förskolan.
  • Nu är jag hel
    Äldre 13 Nov 15:33
    #46
    älskarlivet81 skrev 2011-11-13 14:32:20 följande:
    Jag kan säga att blir jag sjukskriven nästa graviditet också, så kan jag inte ha mitt äldre barn hemma hur mycket som helst, inte sagt att hon kommer få gå hela dagar, men absolut mer än 15 timmar.. Förra graviditeten hade jag nämligen svår foglossning och ischias, får jag det igen finns det inte en chans att jag bara kan ha mitt barn 15 timmar på förskolan.
    Jag var sjukskriven för jätte svår foglossning och ischias och jag fick ändå bara ha mitt barn 15 h i veckan.
    ♥Mamma till världens bästa Isabelle och Nicky♥
  • Äldre 13 Nov 15:53
    #47

    Märkligt.. Jag hade inte kunnat gå ut för att hämta mitt barn, eftersom jag var fast i soffan hela dagen. Jag hade vägrat ha det så, hade väl fått ljuga för förskolan i så fall.

  • hästho­v
    Äldre 17 Nov 14:55
    #48

    Jobbat på fsk sen e det nog olika kommuner men är man sjukskr har man rätt o ha sitt barn full tid men att pappan är f ledig o lämnar barnet på förskolan låter helt fel.. Han är ju hemma för sitt barn!!! Blir så trött finns så många som fuskar.. Borde väl vilja va med sitt barn!!

Svar på tråden FP - när barnen är på dagis?