• Anonym (Hallå­där.)
    Äldre 10 Nov 17:34
    2242 visningar
    1 svar
    1
    2242

    Felaktiga svar.

    Hej Pensionsrådgivaren !
    Läste ett av dina svar och detta stämmer ju inte.

    2. Förmodligen har du också en tjänstepension i din anställning. Cirka 90 5 av alla anställda har en tjänstepension. Tjänstepensionen betalar din arbetsgivare in och du får själv välja vilket bolag du vill ha och om du vill spara i en traditionell försäkring eller i en fondförsäkring samt om du vill ha ett familjeskydd. 

    För många så finns ingen valmöjlighet (ITP 2) För ännu fler (ITP1, SAF/LO mfl) så är valmöjligheterna strikt begränsade till de av parterna framtagna försäkringsbolagen o villkoren.
    Tycker att du luras lite med ditt svar. Visst förstår jag att du måste generalisera i ett svar på ett öppet forum på en öppen fråga, men jag tycker du ska formulera om ditt svar så det överensstämmer bättre med verkligheten.

  • Svar på tråden Felaktiga svar.
  • Pensio­nsrådg­ivaren
    Äldre 14 Nov 16:08
    #1

    Hej och tack för dina synpunkter, kul att du är så insatt i pensionsfrågorna.
    Mitt svar var generellt som du själv säger och även de som har ITP2 får ju välja för sin ITPK.
    Du har rätt i att alternativen för privatanställda arbetare och privatanställda tjänstemän i ITP1 är de som
    parterna handlat upp, vilket kan vara en trygghet för den som ska välja genom att avgifterna är pressade och
    produkterna utvalda.

    Med hälsningar

    Carina


     

Svar på tråden Felaktiga svar.