• MimmiM­amma
    Äldre 11 Nov 14:24
    42953 visningar
    28 svar
    28
    42953

    Fick missfall efter cellprovtagning!

    Måste bara få lätta mitt hjärta och berätta vad som hände mig för ett par veckor sedan.


    Mensen var försenad två till sex veckor så misstanken om att jag kunde vara gravid låg i bakhuvudet och gnagde. 42 år och har fem goa barn sen tidigare och viste att min man nog skulle vara negativ till ett sjätte. Men vem kan tacka nej till ett liv?


    Hade för en tidsedan fått kallelse att boka tid för cellprovtagning så detta var en möjlighet att lite gran i förbifarten kolla upp om jag var gravid. Efter en liten kort diskussion om att jag kanske skulle kunna vara gravid, tog barnmorskan cellprovet (har aldrig varit med om att det gjort så ont) sen kollad hon min graviditet och mycket riktigt var det. Fick en läkartid för att bedöma hur långt graviditeten vag gången och traskade hem…..med en till tagande smärta i underlivet . Det gjorde ont så fort jag rörde mig, men med fem barn finns inte mycket tid för vila och efter några dagar tilltog smärtan än mer och fostervattnet började rinna ur mig…och dagen efter kom ”resten” och tårarna och sen massor med blod. Blödde och grät i en dryg vecka och känner mig nu så fruktansvärt tom inombords.

  • Svar på tråden Fick missfall efter cellprovtagning!
  • Äldre 11 Nov 14:33
    #1

    usch vad hemskt för dig Rynkar på näsan

    har du kontaktat barnmorskan och berättat vad som har hänt samt ifrågasatt ifall detta cellprov kan ha varit orsaken till missfallet?

  • snrkfr­oken
    Äldre 11 Nov 14:36
    #2

    Jag tog cellprov i vecka 10... dom sa upprepade gånger till mig att det omöjligt kunde påverka graviditeten? Blev jag lurad?

  • snrkfr­oken
    Äldre 11 Nov 14:36
    #3

    Beklagar verkligen :(

  • Äldre 11 Nov 14:37
    #4

    Cellprov ska ju inte tas om man är gravid. Vad lustigt att hon inte kollade det innan hon utförde provet. jag tycker du ska ifrågasätta om detta prov kan ha varit anledningen till det missfall du sedan fick. Kram och lycka till

  • snrkfr­oken
    Äldre 11 Nov 14:42
    #5

    Menar du allvar? man ska alltså inte ta cellprov om man är gravid?!?!? skojar ni nu eller?

  • ragata­n
    Äldre 11 Nov 14:44
    #6

    Cellprovtagning kan inte orsaka missfall. Topsning av livmoderhalsen med en bomullstops kan inte orsaka någon skada alls på foster. 
    Missfall orsakas nästan uteslutande av att fostret inte är livsdugligt. Sjukdom, medicinering eller liknande kan också spela in, men det avgörande är om fostret är livsdugligt. Ca 30% av alla graviditeter slutar i missfall före vecka 10.

    Jag är ledsen för din skull TS. Ett missfall är alltid tråkigt, oavsett omständigheterna. Men det bir inte lättare att bära om man försöker lägga orsaken/skulden på någon annan (barnmorskan i det här fallet.) Fostret kommer inte tillbaka, du har fem barn och din make verkar inte odelat positiv till fler barn. Kanske var det bäst som skedde, även om det gör ont.

    Du kanske borde passa på att se över preventivmedelsanvändningen så att du/ni slipper liknande problem i framtiden.

  • Äldre 11 Nov 14:44
    #7

    Hurvida man tar cellprov eller inte när man är gravid verkar vara väldigt olika från landsting till landsting... Jag bor i sthlm och fick en kallelse nu och där står det att man ska vänta tills efter graviditet med cellprov...

  • Äldre 11 Nov 14:45
    #8
    ragatan skrev 2011-11-11 14:44:00 följande:
    Cellprovtagning kan inte orsaka missfall. Topsning av livmoderhalsen med en bomullstops kan inte orsaka någon skada alls på foster. 
    Missfall orsakas nästan uteslutande av att fostret inte är livsdugligt. Sjukdom, medicinering eller liknande kan också spela in, men det avgörande är om fostret är livsdugligt. Ca 30% av alla graviditeter slutar i missfall före vecka 10.

    Jag är ledsen för din skull TS. Ett missfall är alltid tråkigt, oavsett omständigheterna. Men det bir inte lättare att bära om man försöker lägga orsaken/skulden på någon annan (barnmorskan i det här fallet.) Fostret kommer inte tillbaka, du har fem barn och din make verkar inte odelat positiv till fler barn. Kanske var det bäst som skedde, även om det gör ont.

    Du kanske borde passa på att se över preventivmedelsanvändningen så att du/ni slipper liknande problem i framtiden.
    Fast cellprov är inte topsning, då använder man en plastborste och borstar bort celler....
  • For all I care
    Äldre 11 Nov 14:45
    #9
    nillse skrev 2011-11-11 14:37:06 följande:
    Cellprov ska ju inte tas om man är gravid. Vad lustigt att hon inte kollade det innan hon utförde provet. jag tycker du ska ifrågasätta om detta prov kan ha varit anledningen till det missfall du sedan fick. Kram och lycka till

    Jo då, det är ingen fara att ta cellprov, dock rekommenderas det att göra det innan v 12-13,, efter det kan provet bli missvisande.
  • Äldre 11 Nov 14:47
    #10
    ragatan skrev 2011-11-11 14:44:00 följande:
    Cellprovtagning kan inte orsaka missfall. Topsning av livmoderhalsen med en bomullstops kan inte orsaka någon skada alls på foster. 
    Missfall orsakas nästan uteslutande av att fostret inte är livsdugligt. Sjukdom, medicinering eller liknande kan också spela in, men det avgörande är om fostret är livsdugligt. Ca 30% av alla graviditeter slutar i missfall före vecka 10.

    Jag är ledsen för din skull TS. Ett missfall är alltid tråkigt, oavsett omständigheterna. Men det bir inte lättare att bära om man försöker lägga orsaken/skulden på någon annan (barnmorskan i det här fallet.) Fostret kommer inte tillbaka, du har fem barn och din make verkar inte odelat positiv till fler barn. Kanske var det bäst som skedde, även om det gör ont.

    Du kanske borde passa på att se över preventivmedelsanvändningen så att du/ni slipper liknande problem i framtiden.
    Har du gjort cellprovstagning med en bomullstops? På mig använde dem något som såg ut som en liten plastkam, men det e kanske olika?

    Jag fick hem remiss om cellprovstagning under tiden jag var gravid och då sa min BM att vi kunde göra det på efterkontrollen efter förlossningen istället. Men hon förklarade också att det var ofarligt att göra cellprovstagning då. Då var jag i v.10.
    Nicole 110322 <3
Svar på tråden Fick missfall efter cellprovtagning!