• Anonym
    Äldre 17 Nov 11:32
    62004 visningar
    41 svar
    41
    62004

    Gifta sig och byta efternamn- när ska man skaffa ny legitmation?

    Jag ska gifta mig och byta efternamn. När kan jag skaffa ny legitimation? Hur lång tid brukar den processen ta? Jag ska nämligen göra tenta på universitet tio dagar efter bröllopet. Undrar om det kan bli problem med legitimationen då eftersom att vi alltid behöver legitimera oss när vi ska skriva tentan.

    Vilka behöver jag kontakta om mitt namnbyte? Eller sker det automatiskt via skatteverket?

  • Svar på tråden Gifta sig och byta efternamn- när ska man skaffa ny legitmation?
  • Anonym (autom­atiskt­)
    Äldre 17 Nov 11:40
    #1

    Om du har körkort så får du per automatik hem handlingarna. Du måste skicka in nytt foto och betala in 220(?) kr för ett nytt kort men det brukar komma inom en eller ett par veckor.

  • Äldre 17 Nov 11:43
    #2

    Vet inte hur länge det tar i Sverige med sånt. Men ännu (6 månader efter bröllopet) kan jag ha problem med det nya körkortet inte stämmer överens med deras uppgifter av mitt gamla namn. Dock har de alltid varit förstående när jag berättar att jag är nygift. Säkert fattar dom även på din skola :)

  • Anonym Trådstartaren
    Äldre 17 Nov 11:43
    #3

    Jag har körkort. Kommer dessa papper hemskickade till mig före eller efter vigseln?

    Kan man gå till polisen och ta ett nytt kort i förväg för att skynda på processen? Eller tar man kortet samtidigt som man skaffar legitimationen?

  • Anonym Trådstartaren
    Äldre 17 Nov 11:44
    #4
    Karpalo skrev 2011-11-17 11:43:16 följande:
    Vet inte hur länge det tar i Sverige med sånt. Men ännu (6 månader efter bröllopet) kan jag ha problem med det nya körkortet inte stämmer överens med deras uppgifter av mitt gamla namn. Dock har de alltid varit förstående när jag berättar att jag är nygift. Säkert fattar dom även på din skola :)
    Fungerar det om man har med sig både det gamla och nya körkortet i så fall?
  • Anonym
    Äldre 17 Nov 11:49
    #5

    Ditt namn hinner inte ändras på tio dagar och universitet och högskolor brukar dessutom vara sjukt sega med att ändra namn(jag har i samband med mitt namnbyte haft med tre högkolor/universitet att göra och ingen av dem har haft mitt nya namn utan jag har fått säga till om att det ska ändras, senaste högskolan började jag nu för några veckor sedan och jag gifte mig i mitten av augusti) . När namnbytet har gått igenom så får du hem ett papper om det och det pappret kan du ha med dig tills ditt namn är bytt som det ska överallt.
    Ett nytt körkort korstar 150kr och som ovan skriver så får man handlingar om det automatiskt, är det bara vanlig leg du ska ha så får du vänta tills du får papper om att namnbytet har gått igenom och sen skaffa ett leg som "vanligt"... 

  • Triden­t5678
    Äldre 17 Nov 11:49
    #6
    Anonym skrev 2011-11-17 11:43:24 följande:
    Jag har körkort. Kommer dessa papper hemskickade till mig före eller efter vigseln?

    Kan man gå till polisen och ta ett nytt kort i förväg för att skynda på processen? Eller tar man kortet samtidigt som man skaffar legitimationen?
    De kommer så fort Skatteverket har gjort ändringen av ditt efternamn och körkortsregistret har uppdaterats.

    Jag bytte efternamn i slutet av oktober. PRV fattade beslutet och meddelade Skatteverket den 24 oktober. Papper från Trafikverket (?) med uppmaning att söka nytt körkort kom ca 10 dagar senare. Nu har det gått ca 10 dagar sedan jag skickade in ansökan om nytt körkort och det nya körkortet har inte kommit än.
    Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • Anonym
    Äldre 17 Nov 11:51
    #7

    Papper om nytt körkort kommer när namnbytet har gått igenom, inte innan. Fotot tar du i en fotoautomat så det kan du ju självklart ta innan (om du inte redan har ett liggandes)...

  • Äldre 17 Nov 11:52
    #8

    För oss tog det två månader innan namnändringen skedde, allt beror på hur många ärenden dem har. Men dem säger alltid minst 1 månad efter att pappren kommit in om att ni är gifta.. Alltså vigselintyget!

    Sen måste man själv uppdatera LADOK, vilket kräver ett intyg om namnändring från skatteverket.. Så du kan köra med ditt gamla, 10 dagar kommer inte göra nått.... Eftersom du inte ens har ditt nya namn registrerat då..

  • Mamsis
    Äldre 17 Nov 11:53
    #9

    Måste spara så jag vet sen.

  • Äldre 17 Nov 11:54
    #10
    Anonym skrev 2011-11-17 11:49:25 följande:
    Ditt namn hinner inte ändras på tio dagar och universitet och högskolor brukar dessutom vara sjukt sega med att ändra namn(jag har i samband med mitt namnbyte haft med tre högkolor/universitet att göra och ingen av dem har haft mitt nya namn utan jag har fått säga till om att det ska ändras, senaste högskolan började jag nu för några veckor sedan och jag gifte mig i mitten av augusti) . När namnbytet har gått igenom så får du hem ett papper om det och det pappret kan du ha med dig tills ditt namn är bytt som det ska överallt.
    Ett nytt körkort korstar 150kr och som ovan skriver så får man handlingar om det automatiskt, är det bara vanlig leg du ska ha så får du vänta tills du får papper om att namnbytet har gått igenom och sen skaffa ett leg som "vanligt"... 
    Jag gifte mig för 1,5 år sen och står fortfarande i mitt gamla namn både hos VHS och på stockholms uni.... Trots att jag sagt till gång på gång...

    Eftersom VHS inte ändrat så kommer det varje gång jag söker ny kurs att antas i mitt gamla namn...
Svar på tråden Gifta sig och byta efternamn- när ska man skaffa ny legitmation?