• Anonym
    Äldre 17 Nov 11:32
    62001 visningar
    41 svar
    41
    62001

    Gifta sig och byta efternamn- när ska man skaffa ny legitmation?

    Jag ska gifta mig och byta efternamn. När kan jag skaffa ny legitimation? Hur lång tid brukar den processen ta? Jag ska nämligen göra tenta på universitet tio dagar efter bröllopet. Undrar om det kan bli problem med legitimationen då eftersom att vi alltid behöver legitimera oss när vi ska skriva tentan.

    Vilka behöver jag kontakta om mitt namnbyte? Eller sker det automatiskt via skatteverket?

  • Svar på tråden Gifta sig och byta efternamn- när ska man skaffa ny legitmation?
  • Äldre 17 Nov 12:29
    #21
    Sweet life skrev 2011-11-17 12:22:28 följande:
    Gäller väl alla namnbyten som sker i samband med vigsel..?
    Ja, om det sker i samband med vigsel ja. Min man bytte namn helt och hållet precis innan vigseln (även om vi fick hem beslutet två dagar senare). Han bytte vi prv. Efter vigseln bytte jag till hans namn via skv. Jag bytte alltså inte i samband med utan en vecka efter vigsel.
  • Anonym Trådstartaren
    Äldre 17 Nov 12:30
    #22
    LaFontaine skrev 2011-11-17 12:21:26 följande:
    Vad är det för namn du ska ta? Make/makas namn eller ett nytt via prv? Om du tar din partners namn måste skv registrera äktenskapet innan namnet lagligt går igenom.
    Jag ska ta min blivande mans namn.
  • Äldre 17 Nov 12:31
    #23
    Anonym skrev 2011-11-17 12:30:22 följande:
    Jag ska ta min blivande mans namn.
    Då kan de inte registrera namnet förrän vigseln är registrerad. Du kommer alltså att vigas i ditt gamla namn.
  • Äldre 17 Nov 12:32
    #24
    Anonym skrev 2011-11-17 12:30:22 följande:
    Jag ska ta min blivande mans namn.
    Då är det vigselintyget som måste in innan du juridiskt får ditt nya namn.. Antar att ni skickat in ansökan om namnändring i samband med att ni skickade in ansökan om hindersprövning?
  • Anonym (SKV)
    Äldre 17 Nov 12:32
    #25
    Så här fungerar det:

    När du fyller i pappren (anmälan om vigsel) så får du också fylla i om du tänker byta namn. Då skickas detta iväg SAMTIDIGT som vigselbeviset och namnet ändras så fort skatteverket hinner. Du kan maila dem och höra vilken handläggningstid de har. De har kortare handläggningstid när det lågsäsong för vigslar du kan få ditt namn fortare (räkna dock med minst två veckor)

    När skatteverket ändrat ditt namn så skickar de uppgifterna till Trafikverket som då skickar ut ett papper om att du ska förnya ditt körkort. Det kostar 150 kr. Det tar ca 5 dagar från att de fått underlaget tills du kan hämta ut ditt nya körkort.

    Så nu till ditt problem med universitetet. Tenta med ditt gamla mamn och ID, men om skatteverket har gjort en ändring innan tentan, så tar du med dig ett uttdrag från folkbokföringen (kan fås på internet) där det står ditt gamla och nya namn, så räcker det som bevis för att du är du. Men risken att detta händer är väldigt väldigt liten.

    Glöm inte bort att beställa nya bankkort, pass etc när du fått ditt nya ID.

    Lycka till!
  • TyraPa­loma
    Äldre 17 Nov 12:33
    #26
    Sweet life skrev 2011-11-17 11:54:27 följande:
    Jag gifte mig för 1,5 år sen och står fortfarande i mitt gamla namn både hos VHS och på stockholms uni.... Trots att jag sagt till gång på gång...

    Eftersom VHS inte ändrat så kommer det varje gång jag söker ny kurs att antas i mitt gamla namn...
    Jag har bytt efternamn och har sökt studier och liknande. För att få bukt med problemet måste du skaffa ett personbevis där ditt nya namn framkommer (eller annat dokument). Det skickar du sedan till studera/vhs med en förklaring. Först då ändrar de.

    Kram
  • Anonym Trådstartaren
    Äldre 17 Nov 12:35
    #27
    Sweet life skrev 2011-11-17 12:32:28 följande:
    Då är det vigselintyget som måste in innan du juridiskt får ditt nya namn.. Antar att ni skickat in ansökan om namnändring i samband med att ni skickade in ansökan om hindersprövning?
    Ja
  • Äldre 17 Nov 12:36
    #28
    TyraPaloma skrev 2011-11-17 12:33:54 följande:
    Jag har bytt efternamn och har sökt studier och liknande. För att få bukt med problemet måste du skaffa ett personbevis där ditt nya namn framkommer (eller annat dokument). Det skickar du sedan till studera/vhs med en förklaring. Först då ändrar de.

    Kram
    Det gjordes när jag sökte till VT-11, men står fortfarande mitt gamla efternamn.... vilket det även gjorde när jag sökte till HT-11 och nu till VT-12... Orkar inte skicka in fler papper utan får ta och ändra på universitetet istället...
  • Anonym Trådstartaren
    Äldre 17 Nov 12:37
    #29
    Anonym (SKV) skrev 2011-11-17 12:32:40 följande:
    Så här fungerar det:

    När du fyller i pappren (anmälan om vigsel) så får du också fylla i om du tänker byta namn. Då skickas detta iväg SAMTIDIGT som vigselbeviset och namnet ändras så fort skatteverket hinner. Du kan maila dem och höra vilken handläggningstid de har. De har kortare handläggningstid när det lågsäsong för vigslar du kan få ditt namn fortare (räkna dock med minst två veckor)

    När skatteverket ändrat ditt namn så skickar de uppgifterna till Trafikverket som då skickar ut ett papper om att du ska förnya ditt körkort. Det kostar 150 kr. Det tar ca 5 dagar från att de fått underlaget tills du kan hämta ut ditt nya körkort.

    Så nu till ditt problem med universitetet. Tenta med ditt gamla mamn och ID, men om skatteverket har gjort en ändring innan tentan, så tar du med dig ett uttdrag från folkbokföringen (kan fås på internet) där det står ditt gamla och nya namn, så räcker det som bevis för att du är du. Men risken att detta händer är väldigt väldigt liten.

    Glöm inte bort att beställa nya bankkort, pass etc när du fått ditt nya ID.

    Lycka till!
    Är det så att när jag får bekräftelse på att mitt namn har ändrats, då kan jag helt plötsligt inte använda mina gamla bankkort, adress, legitimation m.m.? Kan det bli så att det under en skarv på två veckor, så kan jag inte betala med kort när jag handlar?
  • Äldre 17 Nov 12:40
    #30
    Anonym skrev 2011-11-17 12:37:59 följande:
    Är det så att när jag får bekräftelse på att mitt namn har ändrats, då kan jag helt plötsligt inte använda mina gamla bankkort, adress, legitimation m.m.? Kan det bli så att det under en skarv på två veckor, så kan jag inte betala med kort när jag handlar?
    Jo, men du får ta med dig pappret om namnändring om nån börjar ifrågasätta kan du visa det...

    Ett bankort tar ca 5 dagar att få, likaså ett nytt körkort och under tiden kan du alltså tillsammans med beviset använda dina gamla kort och gamla körkortet. Men det är ju bara OM nån börjar ifrågasätta t ex om du ska köpa ett abonnemang av nått slag och dem knappar in ditt personnr och får fram det nya namnet men du har ett leg med det gamla...

    Så du kan fortsätta leva som vanligt...
Svar på tråden Gifta sig och byta efternamn- när ska man skaffa ny legitmation?