• Anonym
    Äldre 17 Nov 11:32
    61998 visningar
    41 svar
    41
    61998

    Gifta sig och byta efternamn- när ska man skaffa ny legitmation?

    Jag ska gifta mig och byta efternamn. När kan jag skaffa ny legitimation? Hur lång tid brukar den processen ta? Jag ska nämligen göra tenta på universitet tio dagar efter bröllopet. Undrar om det kan bli problem med legitimationen då eftersom att vi alltid behöver legitimera oss när vi ska skriva tentan.

    Vilka behöver jag kontakta om mitt namnbyte? Eller sker det automatiskt via skatteverket?

  • Svar på tråden Gifta sig och byta efternamn- när ska man skaffa ny legitmation?
  • Anonym (SKV)
    Äldre 17 Nov 12:40
    #31
    Anonym skrev 2011-11-17 12:35:12 följande:
    Ja
    Jag vet att det är frustrerande när man gifter sig vill man ju ha sitt nya namn direkt. Men det är inte förrän skatteverket ser att ni är gifta som de kan ändra namnet, ganska logiskt egentligen.

    Ett annat tips är att titta på www.ratsit.se och kolla sig själv. Det gjorde jag och fick då veta att namet ändrats flera dagar innan jag fick pappret från skatteverket.
  • TyraPa­loma
    Äldre 17 Nov 12:43
    #32
    Sweet life skrev 2011-11-17 12:36:02 följande:
    Det gjordes när jag sökte till VT-11, men står fortfarande mitt gamla efternamn.... vilket det även gjorde när jag sökte till HT-11 och nu till VT-12... Orkar inte skicka in fler papper utan får ta och ändra på universitetet istället...
    Vad jobbigt! Tänk på att även på uni behöver du ett personbevis med dig och att när du sökr nya kurser via studera så kan problemet kvarstå så länge de inte ändrar. Du kan ju se via ditt inlogg där vad det står för namn.

    Kram och lycka till
  • Anonym (SKV)
    Äldre 17 Nov 12:44
    #33
    Anonym skrev 2011-11-17 12:37:59 följande:
    Är det så att när jag får bekräftelse på att mitt namn har ändrats, då kan jag helt plötsligt inte använda mina gamla bankkort, adress, legitimation m.m.? Kan det bli så att det under en skarv på två veckor, så kan jag inte betala med kort när jag handlar?
    Nej, ditt gamla körkort/ID blir inte ogiltigt förrän du fått ditt nya, så såläng du har körkort och kontokort som matchar så är det inga problem. Du kan även resa på ditt gamla pass och du har 6 månader på dig att byta. Men om du skaffar nytt ID och har kort i annat namn (eller om du skaffar nytt kort och har ditt gamla ID) så bör du ta med ett uttdrag ur folkbokföringen som visar både ditt gamla och nya namn och ditt personnummer.

    Bankkort tar ca 2-5 bankdagar att få. Så gör det när du fått ditt nya ID i handen. De flesta handlar väl med kod ändå nu förtiden så det är ju inte så ofta man måste visa leg i affären.
  • Äldre 17 Nov 12:46
    #34
    TyraPaloma skrev 2011-11-17 12:43:52 följande:
    Vad jobbigt! Tänk på att även på uni behöver du ett personbevis med dig och att när du sökr nya kurser via studera så kan problemet kvarstå så länge de inte ändrar. Du kan ju se via ditt inlogg där vad det står för namn.

    Kram och lycka till
    Jodå, jag vet det då jag fått göra det varje terminsstart sen jag gifte mig....

    på Studera eller antagningen som det heter nu står det mitt gamla namn när jag loggar in... jag funderar på att ringa dem eftersom dem måste ha det personbeviset jag skickade in i vintras...
  • Äldre 17 Nov 12:47
    #35
    Anonym (SKV) skrev 2011-11-17 12:40:56 följande:
    Jag vet att det är frustrerande när man gifter sig vill man ju ha sitt nya namn direkt. Men det är inte förrän skatteverket ser att ni är gifta som de kan ändra namnet, ganska logiskt egentligen.

    Ett annat tips är att titta på www.ratsit.se och kolla sig själv. Det gjorde jag och fick då veta att namet ändrats flera dagar innan jag fick pappret från skatteverket.
    Eller så loggar man in på skatteverket med sitt Bank ID och också kan se det...
  • Anonym (SKV)
    Äldre 17 Nov 12:50
    #36
    Sweet life skrev 2011-11-17 12:47:41 följande:
    Eller så loggar man in på skatteverket med sitt Bank ID och också kan se det...
    Alla kanske inte har Bank-ID
    Och personligen tycker jag det är mycket bekvämare att bara knappa in mitt personnummer, än att rota fram dosan, slå in koder etc. Men alla är vi olika
  • Äldre 17 Nov 12:52
    #37
    Anonym (SKV) skrev 2011-11-17 12:50:51 följande:
    Alla kanske inte har Bank-ID
    Och personligen tycker jag det är mycket bekvämare att bara knappa in mitt personnummer, än att rota fram dosan, slå in koder etc. Men alla är vi olika
    rota fram dosan... Med Bank ID på fil behövs ingen dosa, man behöver bara slå in en kod som är samma varje gång...

    Ratsit är ju nått som kostar...
  • Anonym (SKV)
    Äldre 17 Nov 12:58
    #38
    Sweet life skrev 2011-11-17 12:52:08 följande:
    rota fram dosan... Med Bank ID på fil behövs ingen dosa, man behöver bara slå in en kod som är samma varje gång...

    Ratsit är ju nått som kostar...
    Jag har Handelsbanken, och då ska man ha en dosa. Så för vissa är det faktiskt enklare att kolla på Ratsit. Och nej, det är alldeles gratis att kolla att namn, adress, civilstånd.
  • Äldre 17 Nov 12:59
    #39
    Anonym (SKV) skrev 2011-11-17 12:58:13 följande:
    Jag har Handelsbanken, och då ska man ha en dosa. Så för vissa är det faktiskt enklare att kolla på Ratsit. Och nej, det är alldeles gratis att kolla att namn, adress, civilstånd.
    Ok, man lär sig nått nytt varje dag...
  • Äldre 18 Jul 09:36
    #40

    Hur många tid kan ta att samla legitimation från Skatteverket

  • Äldre 18 Jul 09:41
    #41

    Vi skickade inte in blanketten för namnbyte förrän efter bröllopsresan för att inte få problem så du kan skicka den senare om du är orolig.

Svar på tråden Gifta sig och byta efternamn- när ska man skaffa ny legitmation?