• Anonym
    Äldre 20 Nov 10:44
    3343 visningar
    3 svar
    3
    3343

    Pendla till Norge?

    Hej, funderar väldigt starkt på att bosätta mig i Norge och jobba inom vården. Någon som har gjort likadant? Var det väldigt dyrt att bo där? Eller ska man pendla istället, fast det är nog värre - då jag bor längst ner i Sverige typ.
    Någon som vill komma med tips så ja får mer kött på benen?:)

  • Svar på tråden Pendla till Norge?
  • ArtISk­in
    Äldre 26 Nov 02:01
    #1

    Jag flyttade till Oslo och jobbar inom vården. Vad vill du veta?

  • Äldre 26 Nov 02:18
    #2

    Jag bor i Haugesund sen augusti och älskar livet här. Boende är möjligtvis lite dyrare, beroende på var du bosätter dig. Här i Haugesund är priserna helt okej. Jämfört med i Sverige är elen mycket billigare även om det går åt mer el för att det ofta är direkten... Vi hyr ett hus cs 10 min gångavstånd till centrum, fantastisk utsikt över sundet, 150kvm ca och betalar 10500kr/mån vilket ju är väldigt bra. Vad gäller levnadskostnader så är viss mat dyrare typ kött och mejeriprodukter men nästan allt annat är samma prisnivå som i Sverige. I princip samma varor också för den delen. Här tjänar man ju mer så även om mat och boende är lite dyrare än i Sverige så har man mer över när månaden är slut. Att ha bil är däremot dyrt. Bilar kostar i princip dubbelt så mycket som i Sverige! Är du utbildad är det inte alls svårt att få jobb inom vården. Här i Haugesund finns ett sjukhus som har flera pendlande svenskar anställda. Vad mer vill du veta?


  • Anonym (norge­pendla­re)
    Äldre 26 Nov 02:20
    #3

    Perfekt för dig att pendla till jobb i Norge ifall du bor i södra sverige. Lätt att ta sig till kastrup och sen jobba vartsom helst i Norge. Skulle vilja tipsa dig om att inte bosätta dig i norge, iom att boende och mat kostar mkt. Bättre att jobba för ett vikarföretag som betalar boende och resor åt dig. Satsa ¨på de företag som betalar 100% övertid efter 35,5 h per vecka, och lön i norska kr.

Svar på tråden Pendla till Norge?