• whojag
    Äldre 23 Nov 15:15
    2011 visningar
    9 svar
    9
    2011

    Engelskspråkiga skolor - i Sverige eller utomlands

    Jag funderar på om det finns några engelskspråkiga skola skolor (alltså där all undervisning sker på engelska). Jag gissar att det finns men jag vet inte var jag ska leta...

    Vi talar alltså om högstadieskola och/eller gymnasium. Gärna i stockholmsområdet. Har ni någon erfarenhet av någon sådan skola?

    Jag är även öppen att flytta utomlands för att hitta en bra skola (men det blir säkert svårare än om det finns någon i stockholmsområdet). Så fritt fram med alla förslag och åsikter :)

  • Svar på tråden Engelskspråkiga skolor - i Sverige eller utomlands
  • Äldre 23 Nov 16:52
    #1

    Gymnasium: IB, IB South är toppen skola! Men IB är ett elitprogram!! (dock är det i Södertälje rena skiten!)

  • Äldre 23 Nov 17:25
    #2

    Internationella Engelska Skolan.

  • Äldre 23 Nov 18:55
    #3

    IES är bra som förberedelse till IB

  • whojag
    Äldre 23 Nov 19:14
    #4

    Tack för mycket bra svar!

    Det kanske finns fler alternativ...

  • Äldre 23 Nov 19:16
    #5

    Tror inte de... Men som gymnasium rekommenderar jag IB. De högsta kurserna man läser än nästan på uni nivå, dvs mkt högre än sv gymnasium!! Helt klart värt att kolla upp!

  • whojag
    Äldre 23 Nov 20:27
    #6
    GrodanHopp skrev 2011-11-23 16:52:14 följande:
    Gymnasium: IB, IB South är toppen skola! Men IB är ett elitprogram!! (dock är det i Södertälje rena skiten!)
    Södertälje?

    Jag gick in på www.ibschoolsouth.se/ och IB South ligger väl på söder (Bohusgatan 26). Har det en skola i Södertälje också?
  • Äldre 23 Nov 22:05
    #7

    Från början låg IB south i Skärholmen, har precis flyttat:)

    Förr, typ 06 fanns IB i Södertälje, på Naturvetargymnasiet. Jag gick där ett år innan jag bytte till South, och kvalitén på utbildningen var skrämmande låg! De (skolledningen och berörda lärare) såg (och beskrev) IB som NV fast på engelska. Så är inte fallet!! De bland lärarna så var inte alla "auktoriserade" av organisationen IB. Många gick ut med dåliga betyg.

    Vet inte hur mkt du vet om IB med betyg osv?

  • Äldre 24 Nov 10:14
    #8

    Tanto school har bra rykte.

    Annars International School of Stockholm men vet ingenting om det.

    Finns ocksa nya skolor typ Futuraskolan men det star inte att lararna ar native speakers sa jag ar tveksam. 

  • Cicek
    Äldre 24 Nov 10:18
    #9

    Hur mycket är du beredd att betala? Min son går i tvåspråkig IB-skola men vi är jättenöjda med den och den kostar ingenting :)

    IB finns förresten på Kungsholmens Gymnasium i Stockholm men man kommer i stort sett bara in om man inte bor permanent i Sverige. Jag vet inte vad jag tycker om IB på gymnasienivå egentligen, iofs.. tror inte det passar alla, men att det är hög nivå på utbildningen går inte att argumentera mot :) Kungsholmens Gymnasium har dock svenska linjer med endast engelskspråkig utbildning också som är riktigt bra!

Svar på tråden Engelskspråkiga skolor - i Sverige eller utomlands