• Ruggug­glan
    Äldre 3 Dec 21:38
    10690 visningar
    15 svar
    15
    10690

    Höstblåsor? (Bild)

    Vi var hos läkaren med sonen igår. Sökte då han hade väldigt ont i magen. Men magen var fin och det konstaterades att han har en virusinfektion i kroppen. Han hade hög feber igår och var allmänt påverkad. Läkaren såg att han hade fått blåsor i svalget.

    I natt fick han utslag på hakan. Idag har han varit småfebrig men mkt bättre än igår. Däremot äter han helst inte och föredrar flytande. Tar sig i munnen om han skulle äta. Kan det vara höstblåsor han fått?


  • Svar på tråden Höstblåsor? (Bild)
  • Äldre 3 Dec 21:41
    #1

    Ser inte ut som höstblåsor tycker jag. Kanske ser det olika ut, men min son hade det för 2 veckor sedan och det satt mest på händer, fötter och knän. Han hade lite i munnen,och sa att han kände av det,men det påverkade inte honom med maten, så så ont kan det inte gjort. Det satt en del utslag i klumpar och vissa som satt på händer o fötter såg ut som finnar...

  • Äldre 3 Dec 21:42
    #2

    Han hade veckan innan däremot en kraftig virusinfektion i halsen med hög feber...

  • Ruggug­glan
    Äldre 3 Dec 21:43
    #3
    GrönaDruvan skrev 2011-12-03 21:41:29 följande:
    Ser inte ut som höstblåsor tycker jag. Kanske ser det olika ut, men min son hade det för 2 veckor sedan och det satt mest på händer, fötter och knän. Han hade lite i munnen,och sa att han kände av det,men det påverkade inte honom med maten, så så ont kan det inte gjort. Det satt en del utslag i klumpar och vissa som satt på händer o fötter såg ut som finnar...
    Den han har mitten på hakan ser ut som en finne. Syns inte på bilden. Läser jag om höstblåsor låter det som det, men jag är osäker.
  • Äldre 3 Dec 21:47
    #4

    Som sagt sätter det sig på händer och fötter också. Det kallas ju även "fot,hand och mun sjukan" eller nåt sånt? Fast jag är ingen expert tycker dock utslagen på din son ser så stora ut för att vara det...om jag jämför med hur det såg ut på min son.. Däremot är det ju en helt ofarlig virus infektion, men det smittar..

  • Äldre 3 Dec 22:20
    #5

    Det kan vara höstblåsor, de ser olika ut på olika individer. Som du beskriver hur han reagerar så låter det som det.

    Man måste inte få på händer och fötter också.... Min äldsta hade ett fåtal på armar och ben, men en helvetes massa i skrevet... Son nr 2 hade 3 st på tungan, det var allt 


    4-barnmorsan ☆ www.teskedsmamma.se
  • Äldre 4 Dec 00:13
    #6

    Ser absolut ut som höstblåsor. Har en liten här med det nu och har nyligen haft två till. Hemska sjukdom!

  • Ruggug­glan
    Äldre 4 Dec 02:16
    #7
    GrönaDruvan skrev 2011-12-03 21:47:36 följande:
    Som sagt sätter det sig på händer och fötter också. Det kallas ju även "fot,hand och mun sjukan" eller nåt sånt? Fast jag är ingen expert tycker dock utslagen på din son ser så stora ut för att vara det...om jag jämför med hur det såg ut på min son.. Däremot är det ju en helt ofarlig virus infektion, men det smittar..
    Enligt vårdguiden kan blåsor finnas på andra ställen än vid munnen men det är inget måste.
  • Ruggug­glan
    Äldre 4 Dec 02:17
    #8

    Då är det förmodligen höstblåsor han har. Det går både höstblåsor och vattkoppor på lillkillens dagis just nu så vi var lite osäkra. Men symtomen stämmer in väldigt bra.

  • Äldre 4 Dec 07:22
    #9

    Som sagt så är jag ingen expert jämförde bara mot hur det såg ut på min son! Visste inte ens att detta fanns innan han fick det! Någon som vet om det är en sjukdom man bara kan få en gång?

  • Äldre 4 Dec 07:27
    #10

    Zippo, enligt 1177 hemsida får man som oftast det bara en gång.


     


    Det ser ut som höstblåsor tycker jag, min lille pojk hade det för några veckor sedan.

  • Ruggug­glan
    Äldre 4 Dec 15:32
    #11
    GrönaDruvan skrev 2011-12-04 07:22:30 följande:
    Som sagt så är jag ingen expert jämförde bara mot hur det såg ut på min son! Visste inte ens att detta fanns innan han fick det! Någon som vet om det är en sjukdom man bara kan få en gång?
    Enligt vårdguiden blir man immun efter en gång. Men en bekant till mig sade att det inte stämmer. Men jag hoppas att det stämmer!
  • Äldre 4 Dec 15:48
    #12
    litenlitenliten skrev 2011-12-04 15:32:18 följande:
    Enligt vårdguiden blir man immun efter en gång. Men en bekant till mig sade att det inte stämmer. Men jag hoppas att det stämmer!
    Man kan få det fler gånger om man har lågt immunförsvar. Jag har en 6-åring som har haft det 2 ggr.
    4-barnmorsan ☆ www.teskedsmamma.se
  • Ruggug­glan
    Äldre 4 Dec 17:19
    #13

    Nu har han fått utslag under pungen. Han tar sig där och säger ajaj. Tips på hur man kan underlätta? Vi har smort in med inotyol och det verkar hjälpa lite.

  • Äldre 4 Dec 17:37
    #14

    Läkaren sa till oss att man kan ge Alvedon om det blir för jobbigt...

  • Äldre 4 Dec 18:02
    #15

    Inotyol (stavning?) salva tjockt lager. Det skyddar.

Svar på tråden Höstblåsor? (Bild)