• Äldre 5 Dec 19:30
    12859 visningar
    23 svar
    23
    12859

    Ärfltigt att få tvillingar om man själv är tvilling?

    Precis så som frågan löper.
    Jag är tvåäggstvilling och är nu gravid i vecka 12, och har en känsla av att jag bär på tvillingar. Är det någon som vet hur ärftligt det är för mig?


    det dröjer ett tag tills jag får veta på ultraljudet i vecka 18 ju..

  • Svar på tråden Ärfltigt att få tvillingar om man själv är tvilling?
  • Thegra­n
    Äldre 5 Dec 19:31
    #1

    enligt min BM hoppar det oftast över en relation.

  • Äldre 5 Dec 19:33
    #2

    Som jag har fått förklarat för mig så ligger tvillinggenen hos tjejerna men "normalt" så hoppar det en generation. Då ska dina barnbarn i teorin bli tvillingar.

  • Äldre 5 Dec 19:35
    #3

    http://www.tvillingklubben.se/twins/qa.asp

    Att få tvåäggstvillingar är mycket ärftligt. Benägenheten att kvinnan vid ägglossningen släpper två ägg istället för ett är ärftlig. Däremot kan en man, även om han är tvåäggstvilling eller har tvillingar i släkten, inte påverka sin kvinna att släppa två ägg. Han kan däremot ge sina barn den ärftligheten och hans dotter kanske en dag får tvåäggstvillingar.


    En enda - svensk! - undersökning har gjorts för att undersöka huruvida även benägenheten att föda enäggstvillingar går i arv. Resultatet visade att kvinnor som själva var enäggstvillingar hade mer än dubbelt så stor chans att själva föda enäggstvillingar än resten av befolkningen. Nästa studie, undersökte enäggstvilling mäns chans att bli pappor till enäggstvillingar. Men det visade sig att pappor inte kan påverka kvinnan att få enäggstvillingar.

  • Äldre 6 Dec 12:59
    #4

    Jag är enäggstvilling o väntar enäggstvillingar nu. Min doktor sa att det va väntat att jag el min syster skulle få tvillingar!  Tvåäggs är ju ärftligt så chansen är stor att du oxå får tvillingar.

  • Äldre 6 Dec 16:28
    #5
    19Linda79 skrev 2011-12-06 12:59:15 följande:
    Jag är enäggstvilling o väntar enäggstvillingar nu. Min doktor sa att det va väntat att jag el min syster skulle få tvillingar!  Tvåäggs är ju ärftligt så chansen är stor att du oxå får tvillingar.
    okej,  då väntar jag nog med tvillingar, i och med jag har en känsla av det. nu längtar man till ultraljudet så jag får veta!!
  • Äldre 6 Dec 16:32
    #6

    Min mamma är tvåäggstvilling, väntar mitt fjärde barn och inga tvillingar ännu. Vad jag hört så är det mest troligt att det hoppar en generation. Alltså att min mamma troligen inte får tvillingar men att jag skulle kunnat ärva den genen, vilket jag inte verkar ha gjort ;) men hoppas du har två i magen om du önskar det :)

  • Äldre 6 Dec 16:37
    #7
    Kaosmamma skrev 2011-12-06 16:32:41 följande:
    Min mamma är tvåäggstvilling, väntar mitt fjärde barn och inga tvillingar ännu. Vad jag hört så är det mest troligt att det hoppar en generation. Alltså att min mamma troligen inte får tvillingar men att jag skulle kunnat ärva den genen, vilket jag inte verkar ha gjort ;) men hoppas du har två i magen om du önskar det :)
    okej, jag har också hört att det hoppar över en generation, men jag frågade min barnmorska om det och hon sa att det ändå är ärftligt till en viss del. jag kommer bli lika glad för två som en. dock lite svårt om man bara bor i en tvåa om det blir tvillingar..
  • Äldre 9 Dec 14:04
    #8

    men de kan hoppa över många generationer lika gärna som det inte hoppar över någon. Är du tvilling själv så är din chans/risk att få tvillingar större än en som inte har tvillingar i släkten.

    Jag fick själv tvillingar i januari. inte en tanke på att någon i familjen skulle få, men ja vi har tvillingar längre tillbaka i släkten

  • Äldre 10 Dec 22:31
    #9
    Dohgon skrev 2011-12-09 14:04:14 följande:
    men de kan hoppa över många generationer lika gärna som det inte hoppar över någon. Är du tvilling själv så är din chans/risk att få tvillingar större än en som inte har tvillingar i släkten.

    Jag fick själv tvillingar i januari. inte en tanke på att någon i familjen skulle få, men ja vi har tvillingar längre tillbaka i släkten
    hehe okej, ja det är väl helt olika. det behöver inte betyda på att jag bär tvillingar i magen.
  • Äldre 10 Dec 23:19
    #10

    nej det är bara att vänta och se. 1/80 graviditeter är tvillingar har jag för mig. men som sagt har man det i generna att släppa två ärr så ökar det ju att man får det. och om man själv är en äggs så kan det vara "ärftligt" att få en äggs.
    pratade mycket med BM om det när jag själv väntade och gener kan inte tänka på så vis att de skall hoppa över.

    Även antal graviditeter och ålder ökar chans att få tvillingar samt om man är storvuxen har jag hört

Svar på tråden Ärfltigt att få tvillingar om man själv är tvilling?