• Äldre 6 Dec 06:46
    25708 visningar
    375 svar
    375
    25708

    Religiös avvikelse från uniform, rätt eller fel?

    Jag läste artikeln i Metro om Sveriges första polis med slöja.
    www.metro.se/nyheter/donna-blir-forsta-polisen-med-sloja/EVHkle!IiHF8LEcr7CCc/
    Jag blir riktigt förbannad på när man försöker vara så jävla PK och det blir helt fel.

    Uniform är ju en profilering, yrkesidentitet och syftar på just likheten. Varför tillåta avvikelse av religiösa skäl?

    Jag är helt klart positiv till ökat mångfald inom många yrkeskategorier som exempelvis Polisen.
    Detta fattade man ju i USA  (som är betydligt mer konservativt mot avvikelser från normen White, Anglo Saxon, Protestant) för länge sedan.

    Jag hade kunnat acceptera detta om det varit frågan om civilklädd polis men inte en uniformerad.
    Varför gör man undantag från uniformsreglementet enbart för slöja och turban, är inte det diskriminerande av  alla andra religioner?

    Vad tycker du, rätt eller fel?
    Motivera.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-07 18:08
    Undantaget gäller tydligen alla religiösa huvudbonader och inte enbart turban och slöja som jag felaktigt fått uppfattningen till eftersom det uttryckts så i ett antal artiklar.
    Frågan är hur man ställer sig till hittills okända religion X, vars anhängare bär tomteluva, kockmössa, rånarluva eller något?

  • Svar på tråden Religiös avvikelse från uniform, rätt eller fel?
  • Äldre 5 Apr 18:13
    Kaf Ha Ya Ain Sad skrev 2012-04-05 18:11:16 följande:
    Jag tror nog jag formulerade mig fel. Det blev ju helt fel. Med minst händerna och ansiktet menade profeten saw att hela kroppen skall täckas förutom dessa område.
    Jag tänkte väl att det måste ha blivit fel Glad
  • Äldre 5 Apr 18:22
    Tom Araya skrev 2012-04-05 18:13:40 följande:
    Jag tänkte väl att det måste ha blivit fel Glad
    Fl är ett primitivt forum som inte går att editera inlägg när man skrivit fel. 
    العلم نور والجهل ظلام
  • Äldre 5 Apr 18:31
    Kaf Ha Ya Ain Sad skrev 2012-04-05 18:22:39 följande:
    Fl är ett primitivt forum som inte går att editera inlägg när man skrivit fel. 
    Ja, helt värdelöst!
  • Truth
    Äldre 6 Apr 09:08
    Kaf Ha Ya Ain Sad skrev 2012-04-05 00:10:04 följande:
    Det finns ingen konsensus som säger att mannen får bestämma över kvinnan gällande vad Allah swt har påbjudit henne. Du anser att hijab inte är fardh får du göra det, det ändrar inte det faktum att islams grundkällor koranen, hadith och ijmaa alla är överrens om att kvinnan skall minst täcka händerna och ansiktet. 
    Koranen hadith och ijmaa är alla överens om att döda den muslim som kritiserar islam och inte ändrar sig. En reformation av politiken är därför omöjlig, en politik som:

    1. Beordrar total lydnad inför den konstitution som finns. Konstitutionen får inte kritiseras.
    2. Beordrar kvinnor att inte fresta män. Det kan handla om något så vanligt som att sjunga eller bära parfym.
    3. Har stening, stympning, halshuggning, piskning och hägning som straffmetoder och tortyr som metod för att få människor att acceptera konstitutionen.
    4. Tillåter barnäktenskap.
    5. Begränsar vetenskapliga upptäckter. Forskning får inte bedrivas om den motsäger konstitutionen.
    6. Gör det till föräldrars plikt att indoktrinera sina barn till att aldrig ifrågasätta konstitutionen.
    7. Tillåter våldtäkt av kvinnor, om de inte är muslimer.
    8. Förbjuder homosexuella att leva homosexuellt.
  • Truth
    Äldre 6 Apr 09:16

    Att vi nu tolererar religiösa huvudbonader som en del av polisens uniform beror inte på religion. Det beror på att islam är en orubblig ideologi. Den är värre än nazismen.

  • Trekk
    Äldre 8 Jul 23:14
    Truth skrev 2012-04-06 09:08:52 följande:
    Koranen hadith och ijmaa är alla överens om att döda den muslim som kritiserar islam och inte ändrar sig. En reformation av politiken är därför omöjlig, en politik som:

    1. Beordrar total lydnad inför den konstitution som finns. Konstitutionen får inte kritiseras.
    2. Beordrar kvinnor att inte fresta män. Det kan handla om något så vanligt som att sjunga eller bära parfym.
    3. Har stening, stympning, halshuggning, piskning och hägning som straffmetoder och tortyr som metod för att få människor att acceptera konstitutionen.
    4. Tillåter barnäktenskap.
    5. Begränsar vetenskapliga upptäckter. Forskning får inte bedrivas om den motsäger konstitutionen.
    6. Gör det till föräldrars plikt att indoktrinera sina barn till att aldrig ifrågasätta konstitutionen.
    7. Tillåter våldtäkt av kvinnor, om de inte är muslimer.
    8. Förbjuder homosexuella att leva homosexuellt.
    Fantastiskt!
  • Äldre 9 Jul 16:37
    Truth skrev 2012-04-06 09:16:19 följande:

    Att vi nu tolererar religiösa huvudbonader som en del av polisens uniform beror inte på religion. Det beror på att islam är en orubblig ideologi. Den är värre än nazismen.


    Nej, snarare att de som fattat beslutet vill var PK.
  • J a d e d
    Äldre 9 Jul 16:55

    Undrar lite hur den här diskussonen ser ut i andra länder där det är betydligt mer vanligt att diverse myndighetsanställda och tjänstemän bär allehanda religiösa plagg tillsammans med sina uniformer, typ England. Det ser ju en smula märkligt ut, kan man tycka. När man sedan går lite djupare och ställer vad t ex islamisk klädsel symboliserar som ett slags statement ihop med vad uniformen skall symbolisera så krockar ju dessa saker i flera avseenden.
    Undrar hur de resonerat där..  


    Jeddan
  • Truth
    Äldre 9 Jul 16:56
    Tom Araya skrev 2012-07-09 16:37:57 följande:
    Nej, snarare att de som fattat beslutet vill var PK.

     


    Det är fullt PK att gå judar tillmötes också. Judarna är dock inte lika många och har heller inte samma inflytande i Sverige.


    Fallet i TS är ett typexempel på när vi vill väl men det blir så fel.


     

  • Äldre 9 Jul 17:05
    Truth skrev 2012-07-09 16:56:39 följande:

     


    Det är fullt PK att gå judar tillmötes också. Judarna är dock inte lika många och har heller inte samma inflytande i Sverige.


    Fallet i TS är ett typexempel på när vi vill väl men det blir så fel.


     


    Även judar omfattas av eftergiften till religiös huvudbonad till uniform.
  • Truth
    Äldre 9 Jul 17:12
    Tom Araya skrev 2012-07-09 17:05:23 följande:
    Även judar omfattas av eftergiften till religiös huvudbonad till uniform.

    Ja, men det var knappast judar som drev igenom den förändringen.


    Vi har och ska ha religionsfrihet, men då det kommer till ideologier inom religioner ska de behandlas som vilka andra ideologier som helst.


     


    Vi talar förstås nu om olika uppfattningar vi har. Huruvida det är PK att tillåta religiösa huvudbonader inom polisen kan vi dividera om, men jag håller alltså inte med dig. Det hade varit mer politiskt korrekt att inte tillåta det i dagsläget.

  • Äldre 9 Jul 17:22
    Truth skrev 2012-07-09 17:12:24 följande:

    Ja, men det var knappast judar som drev igenom den förändringen.


    Nej, det är det inte utan "PK-polisen" DO.
    Truth skrev 2012-07-09 17:12:24 följande: 

    Vi talar förstås nu om olika uppfattningar vi har. Huruvida det är PK att tillåta religiösa huvudbonader inom polisen kan vi dividera om, men jag håller alltså inte med dig. Det hade varit mer politiskt korrekt att inte tillåta det i dagsläget.


    Jag ser inga som helst andra skäl än viljan att vara PK gentemot religioner/religiösa som finns i landet främst genom immigration.
  • Truth
    Äldre 9 Jul 17:32
    Tom Araya skrev 2012-07-09 17:22:30 följande:
    Nej, det är det inte utan "PK-polisen" DO.

    Jag ser inga som helst andra skäl än viljan att vara PK gentemot religioner/religiösa som finns i landet främst genom immigration.
    DO ville få mindre att göra?
  • Äldre 9 Jul 17:42
    Tom Araya skrev 2012-07-09 16:37:57 följande:
    Nej, snarare att de som fattat beslutet vill var PK.
    Ja, väljer man ett uniformsyrke så får man stå ut med. Sen är ens privat livsåskådning nåt som hör till privatlivet inte yrkeslivet.
  • Truth
    Äldre 9 Jul 18:27
    J a d e d skrev 2012-07-09 16:55:36 följande:
    Undrar lite hur den här diskussonen ser ut i andra länder där det är betydligt mer vanligt att diverse myndighetsanställda och tjänstemän bär allehanda religiösa plagg tillsammans med sina uniformer, 

    Tja


    www.guardian.co.uk/commentisfree/2012/may/29/egypt-women-cover-up-coptic


     


    Det är besynnerligt att just alla svenska muslimer påstås vara så fria att välja själva.

Svar på tråden Religiös avvikelse från uniform, rätt eller fel?