• Tre Barnsm­orsan
    Äldre 7 Dec 12:02
    44144 visningar
    85 svar
    85
    44144

    Mens vilken ålder

    När fick er/era döttrar sin första mens? Hur stora var dom då (ålder/längd/vikt) på ett ungefär? Hur gammal var du själv när fick den?

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Mens vilken ålder
  • Äldre 19 Mar 11:56
    #62

    Jag var 11 år (har jag för mig - antingen 10 och skulle fylla 11, eller så hade jag nyss fyllt 11). Jag vet inte hur lång jag var och vad jag vägde. Men jag minns att jag var större och längre än jämnåriga tjejer, samt mer välutvecklad. Jag träffade äldre killar redan då, medan de jämnåriga tjejerna fortfarande bytte bokmärken.

  • Äldre 19 Mar 11:57
    #63
    Hurgöra skrev 2014-03-19 11:56:15 följande:
    Jag var 11 år (har jag för mig - antingen 10 och skulle fylla 11, eller så hade jag nyss fyllt 11). Jag vet inte hur lång jag var och vad jag vägde. Men jag minns att jag var större och längre än jämnåriga tjejer, samt mer välutvecklad. Jag träffade äldre killar redan då, medan de jämnåriga tjejerna fortfarande bytte bokmärken.

    Vill tillägga att jag är helsvensk, då detta kan vara avgörande i vissa fall. Så för att vara svenska så var jag nog rätt så tidig i puberteten.
  • Äldre 19 Mar 12:01
    #64

    15 år och 5 månader. 173-174 cm (är 174,5 cm nu).

    Min mamma var precis fyllda 15 år och min ena syster var nog 14. Min andra syster är 11 år, så vet inte när hon får den.

  • Äldre 30 Mar 23:32
    #65

    Jag var 10 (nästan 11) år när jag fick min mens. När jag var 10,5 år var jag 146cm (enligt passet) och jag hade vuxit klart när jag var 12 år. Jag är 165cm lång. Så jag växte mycket snabbt och fick problem med ryggen, som har hängt kvar, mer eller mindre, hela livet. Jag är nu 49 år och har fortfarande regelbunden mens.

    Jag fick, för övrigt, min mens innan min storasyster (2,5 år äldre). Det kändes ganska underligt, eftersom hon "retades" och tyckte att jag var konstig (syskon...!). Hon fick inte sin mens förrän hon var 15 år (eller ... hon fick den visst en gång, då hon var 13 år men sedan inte mer, hon var liten och smal om det kan ha gjort någon skillnad).

  • Äldre 30 Mar 23:32
    #66
    Hurgöra skrev 2014-03-19 11:57:24 följande:

    Vill tillägga att jag är helsvensk, då detta kan vara avgörande i vissa fall.
    Detta får du gärna utveckla för jag förstår inte alls vad du menar
  • Äldre 30 Mar 23:36
    #67

    Jag är, förresten, också "helsvensk" och vi var 4-5 stycken flickor i klassen som fick mens ungefär samtidigt, så jag behövde inte känna mig konstig på det viset. Till saken hör att jag är född sent på året så de andra i klassen var nog äldre än jag när första mensen kom, men det tänkte jag inte på.
    Jag var definitivt inte mer mogen än andra bara för att jag hade fått mens. Men från att jag var 12 år blev jag betraktad som "kvinna" i mäns ögon, även om jag inte själv kände mig som det.

  • Äldre 30 Mar 23:39
    #68
    Hermioney skrev 2014-03-30 23:32:17 följande:
    Detta får du gärna utveckla för jag förstår inte alls vad du menar
    Jag tror att hon menar att det variera i olika delar av världen, det är m a o, bland annat, gener och arvsanlag som avgör när man blir könsmogen. Även livsstil spelar in, förstås. Undernärda kan få sin mens fördröjd och om man lever gott och äter litet mer kan den tidigareläggas.
  • Äldre 30 Mar 23:57
    #68

    Jag var nyss fyllda 12 år, 166 cm lång och 40 kg! Idag är jag 176 cm lång :)

  • Äldre 3 Apr 22:42
    #69

    Jag åt hormontabletter varje dag och tog en spruta var fjärde vecka för att stanna upp min mens från ca 10 års ålder tills jag var femton. "Alla" kvinnor i min släkt har fått mens i 9-10-årsåldern och då slutat att växa. Eftersom jag är för tidigt född och var väldigt kort så beslutade man att bromsa upp mensen tills mitt skelett hade vuxit färdigt. Jag tog sista sprutan när jag var 15 år och jag var så lycklig över att äntligen få lov att komma i puberteten. Jag blev dock inte längre än 1.50 m lång fast man hade hoppats på minst 1.60.

  • Äldre 3 Apr 22:46
    #70

    Jag var 14 år och två månader. Minns inte längd och vikt men jag var någon cm längre än medel och väldigt smal.

Svar på tråden Mens vilken ålder