• April barn
    Äldre 8 Dec 20:21
    29929 visningar
    50 svar
    50
    29929

    Hur räknar du graviditetsveckor?

    Jag är gravid med mitt andra barn nu och vet att jag även under min första graviditet tyckte detta var märkligt, jag är nu i vecka 7+3 och säger då att jag är i vecka 7 för det är ju det jag är !? Jag var nu tvungen att fråga mina två barnmorskor om detta då det finns flera bm, de flesta internetsajter samt nästan hela sveriges befolkning som inte räkna så. Mina bm sa att jag räknade rätt och det var ett problem att de flesta räknar en vecka för långt fram, några exempel:

    När jag kollade beräknad förlossning den dagen jag hade äl (alltså 2 veckor efter mensen) sa räknaren att jag är i vecka 3 och ägget håller nu på att fästa..... Stämmer ju inte eftersom jag hade äl då och var alltså i vecka 2!
    När jag nu läser står det också fel information så jag får alltid klicka mig bak en vecka för att få läsa korrekt info om vad som händer nu.

    Jag kan inte vara i vecka 40 en vecka innan min bf? En vecka innan är jag i vecka 39...

    Och som mina barnmorskor sade, det är otroligt viktigt för en person som kommer föda förtidigt. Åker du till förlossningen i vecka 26+1 kan du inte säga att du är i vecka 27 eftersom de 6 dagarna och skillnaden mellan de veckorna är jättestor i utvecklingen för barnet....

    Vad tycker ni andra om detta och hur tänker ni? Jag vet ju att de flesta räknar så där men för mig låter det mer som "lyckoräkning" Flört, vilket såklart är helt okej så länge man inte behöver vård då.
    Blev mycket långt inlägg nu, men jag tycker detta är ganska spännande Glad


    ♥ Marcus 8 December 2010 - 3 560g & 55cm kärlek ღ Pyret bf 22 Juli 2012 ♥
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Hur räknar du graviditetsveckor?
  • Äldre 9 Dec 09:46
    #31

    när du åker in till förlossning av någon anledning skall du ha med din journal så de ser all de behöver. men där skall du även uppge 7+5 osv. och inte bara vilken vecka. har du koll på exakt hur långt gången du är så uppge det.

  • Äldre 9 Dec 09:50
    #32

    Jag gör som många andra. Jag är i den pågående 22'a veckan, alltså säger jag att jag är i v22. Men jag har gått 21 veckor + x dagar, så om jag pratar med någon som inte får missförstå så säger jag att jag gått 21 + ett antal dagar.

    Men jag svarade v 18 på frågan i TS eftersom det är så jag säger generellt.

  • Äldre 9 Dec 09:52
    #33

    På sjukhuset sa de att jag var i v 17+3 på RUL tex, alltså gravid i den artonde veckan. Man är då 17 veckor GÅNGEN men gravid I den artonde veckan. Att man är I vecka 40 betyder inte att man är 40 veckor GÅNGEN. Så jag anser att du TS säger fel när du är i v 39 efter 39 fulla veckor. Viktigt är dock att på sjukhuset säga att man är tex i v 25+1 om man är i v 26, så att de inte missuppfattar, de vet dock mkt väl att de flesta räknar som jag så de misstar sig inte så lätt.

  • Rödstr­umpa
    Äldre 9 Dec 09:52
    #34
    k girl skrev 2011-12-09 09:05:14 följande:
    Jag är på mitt trettiofemte levnadsår, men jag är trettiofyra år gammal.
    Jag har mindre än tre månader kvar av min graviditet. Det innebär att jag är i den (pågående) sjunde månaden, och inte den sjätte, eftersom det senare skulle innebära att jag har mer än tre månader kvar av min graviditet.
    På samma sätt funkar det ju med veckor. Jag har gått 27 fullgångna veckor (eller 27+3) men jag är i (den pågående) 28:e veckan.

    Jag måste vara väldigt gravidtrög men jag fattar ändå inte... Jag är i v40, dvs 40+3 (el nått, vill knappt vetaDrömmer) och jag är 36 år ung till den dagen då jag fyller 37 år... ? Säger ni att ni är exempelvis 37 år fr o m nyårsafton? Första grav hängde jag en del på fl och lärde mig kvickt att man fick lägga på en vecka. Slutade snabbt med det när jag märkte att det bara blev fel så fort jag hade med vården/BM att göra eftersom dom säger att man är, som jag är nu, i v40...Tungan ute
  • Äldre 9 Dec 09:55
    #35
    Rödstrumpa skrev 2011-12-09 09:52:29 följande:
    Jag måste vara väldigt gravidtrög men jag fattar ändå inte... Jag är i v40, dvs 40+3 (el nått, vill knappt vetaDrömmer) och jag är 36 år ung till den dagen då jag fyller 37 år... ? Säger ni att ni är exempelvis 37 år fr o m nyårsafton? Första grav hängde jag en del på fl och lärde mig kvickt att man fick lägga på en vecka. Slutade snabbt med det när jag märkte att det bara blev fel så fort jag hade med vården/BM att göra eftersom dom säger att man är, som jag är nu, i v40...Tungan ute
    jag är 24 och fyller 25 nästa år. jag är inne på mitt 25te levnads år.
    jag är i mitt 25te år som människa. men jag är bara 24 än så länge.

    Samma sak i graviditeter. jag är inne i 25te grav veckan, men är bara 24 än så länge. men befinner mig ioch har påbörjat 25te
  • Rödstr­umpa
    Äldre 9 Dec 09:58
    #36

    Dohgon- ja, ung så tänker jag och då brukar iaf jag oftast säga att jag är 24 år inte "jag är inne på mitt 25 levnadsår"...Flört

  • k girl
    Äldre 9 Dec 10:31
    #37
    Rödstrumpa skrev 2011-12-09 09:58:38 följande:

    Dohgon- ja, ung så tänker jag och då brukar iaf jag oftast säga att jag är 24 år inte "jag är inne på mitt 25 levnadsår"...Flört


    Och du säger aldrig "jag fyller tjugofem"?
  • Äldre 9 Dec 10:34
    #38

    men skulle någon fråga dig vilket år är du i? då skulle du nog svara att jag är i mitt 25te år. och man får  frågan vilken vecka man är i. inte hur många veckor man är.

    Men tänkt dig att du är ute och dricker alkohol. någon frågar hur många öl du druckit. du har druckit 5 och är halvvägs igenom 6e. säger du då fem, eller är på min sjätte?

  • k girl
    Äldre 9 Dec 10:36
    #39

    Jag fattar inte vad det är som är så svårt att förstå? Det ena sättet att räkna utgår ifrån 0 fullgångna veckor, medan det andra sättet att räkna utgår ifrån att man är i graviditetens första vecka, andra vecka, tredje vecka osv. Det innebär att beräknad förlossning enligt det ena sättet att räkna (fullgångna veckor och dagar) är 39+6 medan BF enligt det andra sättet att räkna är när man har avslutat graviditetens fyrtionde vecka.

  • Äldre 9 Dec 10:39
    #40

    Folk i allmänhet brukar ju fråga vilken vecka man e i, v.25 svarar jag, inte v.24+3. Jag e ju i v. 25. Dom frågar inte hur många veckor jag e gången!
    Däremot inom vården säger jag 24+3 så får dom göra d till vilken vecka dom vill.

  • Louise­89
    Äldre 9 Dec 10:44
    #41

    Jag röstade på alternativ två. 17+3 = vecka 18. Jag tycker att det är rätt logiskt. Man har gått 17 fulla veckor plus 3 dagar, alltså måste man vara i vecka 18 eftersom vecka 17 redan är avklarad.

  • Äldre 9 Dec 10:45
    #42

    Det blir ju krångligt för att folk säger vecka 18 när de menar 18:e veckan. Jag tycker det låter som två olika saker. Det förstå låter som 18+ (jfr engelskans "the 1800s") och det andra låter som 17+ (jfr engelskans "the 18th century).

  • Äldre 9 Dec 10:49
    #43
    Mamma till W skrev 2011-12-08 20:42:34 följande:
    Jag räknar som almanackan. Att v 10 är efter 9 fulla veckor tex. För 9 fulla veckor har jag ju varit gravid i nio veckor alltså är jag i tionde veckan. Och det jag menar med almanackan är att det finns ju ingen vecka 0 utan första är ju första veckan man är mitt i. Så idag när jag är i v 28+4 räknar jag alltså som v 29, precis som min bm räknar. Och ja jag har varit gravid i 28 veckor men är inne i 29e veckan och avverkar dagar. :)
  • Äldre 9 Dec 11:01
    #44

    Jag säger 22+2 är 22 veckor för att det är närmare 22 och om jag är i 22+5 säger jag 23veckor för det är närmare 23 haha ännu krångligare.

  • Rödstr­umpa
    Äldre 9 Dec 13:25
    #45
    k girl skrev 2011-12-09 10:36:01 följande:
    Jag fattar inte vad det är som är så svårt att förstå? Det ena sättet att räkna utgår ifrån 0 fullgångna veckor, medan det andra sättet att räkna utgår ifrån att man är i graviditetens första vecka, andra vecka, tredje vecka osv. Det innebär att beräknad förlossning enligt det ena sättet att räkna (fullgångna veckor och dagar) är 39+6 medan BF enligt det andra sättet att räkna är när man har avslutat graviditetens fyrtionde vecka.

    Nej, då får jag be dig så hemsk mkt om ursäkt om mitt oförsående retar dig. Tack o hej.
  • k girl
    Äldre 9 Dec 13:33
    #46
    Rödstrumpa skrev 2011-12-09 13:25:05 följande:
    Nej, då får jag be dig så hemsk mkt om ursäkt om mitt oförsående retar dig. Tack o hej.
    Retar mig? Nej, varför skulle det reta mig? Jag förstår bara inte vad som är så svårt att förstå med det. Du fick ingen som helst klarhet i skillnaden när jag förklarade utgångspunkten?
  • Äldre 9 Dec 13:46
    #47

    Men det är ju samma sak som med sekel.
    Ibsen föddes 1827, alltså föddes han på 1800-talet.
    Du är gravid 18+2, alltså 18 veckor gravid.
    Ibsen föddes 1827, alltså föddes han i det 19:e århundradet.
    Du är gravid 18+2, alltså gravid i 19:e veckan.

    Sen spelar väl en vecka hit eller dit inte så stor roll ändå, utom om det blir extrem prematurfödelsel, men då är det nog ändå läge att hålla reda på dagarna.

  • April barn
    Äldre 17 Dec 20:20
    #48
    Dohgon skrev 2011-12-09 10:34:36 följande:
    men skulle någon fråga dig vilket år är du i? då skulle du nog svara att jag är i mitt 25te år. och man får  frågan vilken vecka man är i. inte hur många veckor man är.

    Men tänkt dig att du är ute och dricker alkohol. någon frågar hur många öl du druckit. du har druckit 5 och är halvvägs igenom 6e. säger du då fem, eller är på min sjätte?
    Jag skulle säga 5 eller 5½ inte 6 eftersom jag inte druckit 6 :)
    Alla räknar olika och så länge man kan förstå varandra och det inte blir problem i vården så gör det ju inget, jag tycker bara detta är roligt :)
    ♥ Marcus 8 December 2010 - 3 560g & 55cm kärlek ღ Pyret bf 22 Juli 2012 ♥
  • Äldre 17 Dec 23:06
    #49

    hehe ja vi säger alla olika. när jag var gravid höll jag koll på antal dagar då det var risk för prematur. men om någon kompis frågade så sa jag "jag är inne i v 23 när jag var 22+5 kändes lite närmare att barnen faktiskt skulle komma och kändes säkrare när an sa det på något sätt.  varje dag i magen betydde väldigt mycket

  • April barn
    Äldre 18 Dec 11:34
    #50
    Dohgon skrev 2011-12-17 23:06:39 följande:
    hehe ja vi säger alla olika. när jag var gravid höll jag koll på antal dagar då det var risk för prematur. men om någon kompis frågade så sa jag "jag är inne i v 23 när jag var 22+5 kändes lite närmare att barnen faktiskt skulle komma och kändes säkrare när an sa det på något sätt.  varje dag i magen betydde väldigt mycket
    Ja precis det gör ju så stor skillnad, men jag har förstått att många säger veckor plus dagar när de pratar med vården :) Jag säger alltid veckor + dagar till alla eftersom jag vet hur olika alla säger så känns det lättare att vara exakt Skrattande
    ♥ Marcus 8 December 2010 - 3 560g & 55cm kärlek ღ Pyret bf 22 Juli 2012 ♥
Svar på tråden Hur räknar du graviditetsveckor?