• April barn
    Äldre 8 Dec 20:21
    29934 visningar
    50 svar
    50
    29934

    Hur räknar du graviditetsveckor?

    Jag är gravid med mitt andra barn nu och vet att jag även under min första graviditet tyckte detta var märkligt, jag är nu i vecka 7+3 och säger då att jag är i vecka 7 för det är ju det jag är !? Jag var nu tvungen att fråga mina två barnmorskor om detta då det finns flera bm, de flesta internetsajter samt nästan hela sveriges befolkning som inte räkna så. Mina bm sa att jag räknade rätt och det var ett problem att de flesta räknar en vecka för långt fram, några exempel:

    När jag kollade beräknad förlossning den dagen jag hade äl (alltså 2 veckor efter mensen) sa räknaren att jag är i vecka 3 och ägget håller nu på att fästa..... Stämmer ju inte eftersom jag hade äl då och var alltså i vecka 2!
    När jag nu läser står det också fel information så jag får alltid klicka mig bak en vecka för att få läsa korrekt info om vad som händer nu.

    Jag kan inte vara i vecka 40 en vecka innan min bf? En vecka innan är jag i vecka 39...

    Och som mina barnmorskor sade, det är otroligt viktigt för en person som kommer föda förtidigt. Åker du till förlossningen i vecka 26+1 kan du inte säga att du är i vecka 27 eftersom de 6 dagarna och skillnaden mellan de veckorna är jättestor i utvecklingen för barnet....

    Vad tycker ni andra om detta och hur tänker ni? Jag vet ju att de flesta räknar så där men för mig låter det mer som "lyckoräkning" Flört, vilket såklart är helt okej så länge man inte behöver vård då.
    Blev mycket långt inlägg nu, men jag tycker detta är ganska spännande Glad


    ♥ Marcus 8 December 2010 - 3 560g & 55cm kärlek ღ Pyret bf 22 Juli 2012 ♥
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Hur räknar du graviditetsveckor?
  • Taitas
    Äldre 8 Dec 20:26
    #1

    Jag säger att vecka 17+3 är vecka 17!
    Min barnmorska och resten av vårdpersonalen här iaf räknar på samma sätt, första graviditeten räknade jag på det andra sättet men inte andra gången eftersom jag inte lurar mig själv på samma sätt då.

    Jag t.ex är 24 år och 3 månader, inte säger jag att jag är 25 för det utan jag är 24 ända till dagen jag fyller 25!

    (Grattis till födelsedagsbarnet Solig)

  • mojja8­1
    Äldre 8 Dec 20:29
    #2

    Håller med. Jag säger att jag är i v 7 så länge jag pratar med "vanligt" folk... Men så fort jag pratar med vården säger jag som idag 6+1...

  • Taitas
    Äldre 8 Dec 20:30
    #3

    Och BF är 39+6.
    Jag gillar faktiskt kalendern här på FL och när man har den inställd på sin egna sida så visas ju rätt info under rätt datum iaf, förut när growingpeople fanns läste jag bara där och de har rtt info under rätt veckor, alltså 17+3 läser man under vecka 17.

  • Lindre­as
    Äldre 8 Dec 20:33
    #4

    Är jag i vecka 12+4 så säger jag att jag är i vecka 13, utom i vårdkontakter, då säger jag 12+4. Det viktiga är väl att man förstår skillnaden?

  • April barn
    Äldre 8 Dec 20:35
    #5
    mojja81 skrev 2011-12-08 20:29:21 följande:
    Håller med. Jag säger att jag är i v 7 så länge jag pratar med "vanligt" folk... Men så fort jag pratar med vården säger jag som idag 6+1...
    Fast jag säger vecka 7 till alla och jag är 7+3 Tungan ute
    Taitas skrev 2011-12-08 20:30:20 följande:
    Och BF är 39+6.
    Jag gillar faktiskt kalendern här på FL och när man har den inställd på sin egna sida så visas ju rätt info under rätt datum iaf, förut när growingpeople fanns läste jag bara där och de har rtt info under rätt veckor, alltså 17+3 läser man under vecka 17.
    Growingpwople ska jag kolla har inte hittat någon som räknar så själv :)
    ♥ Marcus 8 December 2010 - 3 560g & 55cm kärlek ღ Pyret bf 22 Juli 2012 ♥
  • April barn
    Äldre 8 Dec 20:37
    #6

    Äch den fanns ju inte kvar :/ jaja...


    Lindreas skrev 2011-12-08 20:33:21 följande:
    Är jag i vecka 12+4 så säger jag att jag är i vecka 13, utom i vårdkontakter, då säger jag 12+4. Det viktiga är väl att man förstår skillnaden?
    Självklart är det så, men för mig om jag diskuterar graviditeten i ett forum eller vill läsa om min vecka blir det förvirrande när det finns två olika sätt att räkna på :)
    ♥ Marcus 8 December 2010 - 3 560g & 55cm kärlek ღ Pyret bf 22 Juli 2012 ♥
  • April barn
    Äldre 8 Dec 20:37
    #7
    Taitas skrev 2011-12-08 20:26:59 följande:
    Jag säger att vecka 17+3 är vecka 17!
    Min barnmorska och resten av vårdpersonalen här iaf räknar på samma sätt, första graviditeten räknade jag på det andra sättet men inte andra gången eftersom jag inte lurar mig själv på samma sätt då.

    Jag t.ex är 24 år och 3 månader, inte säger jag att jag är 25 för det utan jag är 24 ända till dagen jag fyller 25!

    (Grattis till födelsedagsbarnet Solig)
    Tack så mycket Solig Nej men precis så känner jag med.. Bf datumet är ju också olika vilket jag tycker är skumt, här där jag går är det bf vecka 40+0... :/
    ♥ Marcus 8 December 2010 - 3 560g & 55cm kärlek ღ Pyret bf 22 Juli 2012 ♥
  • enilef
    Äldre 8 Dec 20:38
    #8

    I vecka sju har jag kallat det när man är 6 fullgångna och påbörjat den sjunde. När jag var gravid sa jag till folk antalet fullgångna veckor, alltså "jag har gått tjugo veckor" när folk frågade. Till vården sa jag 20+3 eller vad det nu var.

  • Äldre 8 Dec 20:41
    #9

    efter mina missfall så räknar jag dagar. värdefulla dagar

  • Mabaja
    Äldre 8 Dec 20:42
    #10

    Jag räknar som almanackan. Att v 10 är efter 9 fulla veckor tex. För 9 fulla veckor har jag ju varit gravid i nio veckor alltså är jag i tionde veckan. Och det jag menar med almanackan är att det finns ju ingen vecka 0 utan första är ju första veckan man är mitt i. Så idag när jag är i v 28+4 räknar jag alltså som v 29, precis som min bm räknar. Och ja jag har varit gravid i 28 veckor men är inne i 29e veckan och avverkar dagar. :)

Svar på tråden Hur räknar du graviditetsveckor?