• Äldre 22 Dec 21:09
    7479 visningar
    28 svar
    28
    7479

    Råd? att tänka på vid resa till Egypten (Hurghada) ?

    Hej, ska på smekmånad till hurghada i egypten på en vecka. jag undrar om 2000 SEK räcker om man ska växla till EGP, eller hur mycket rekommenderar ni? Vi kommer att ha all inclusive så det enda vi kommer att slösa på är väl dricka glass och små souvenirer till familjen. vad rekommenderas? Vad ska vi mer tänka på? Tacksam för svar :) /nygifta unga par


    To wish you were someone else is to waste the person you are
  • Svar på tråden Råd? att tänka på vid resa till Egypten (Hurghada) ?
  • Nyfike­n gul
    Äldre 22 Dec 21:27
    #1

    beror väl på också vad ni tänkt göra under semestern. Att åka på utflykter av diverse slag kostar ganska mycket pengar. Och nånting vill man nog faktiskt göra under tiden. Man blir less på att glo i affärer , bada och äta glass.

    Finns mängder av utflyktsmål men även såna saker som att rida kamel, hyra häst, åka taxi-moped, kanske en sväng ut på nån bar/krog en kväll osv kostar jú också. 

    när jag var där för 4 år sedan var det ganska billigt att shoppa men mamma som var där för en vecka sedan sa att priserna ökat. 125 EGP är ca 100 kr by the way...  
    (ca)       


    Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Nyfike­n gul
    Äldre 22 Dec 21:29
    #2

    2000 kr - är det för er båda i fickpengar eller per person?

    När jag var där så hade jag och maken 1500 kr vardera.    


    Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Äldre 22 Dec 21:29
    #3

    Använd handsprit konstant, håll er ifrån mjölkprodukter och ouppvärmd mat. Magsjuka är nästan garanti...

    Ha med dig långärmade svala kläder och kjol/klänning som går över knäna om ni ska besöka moské! 

  • Äldre 22 Dec 22:39
    #4

    Tänkte mer 2000kr på en vecka för båda. vi slösar inte ens mycket nu här i sverige då vi är väldigt sparsamma, handlar inte ens kläder för 200kr i månaden. Vi tänker inte ta nån utflykt men vi får se. mycket handsprit kommer vi att använda såklart, att besöka nån moske kommer vi inte att göra. :) bara som sagt koppla av och njuta av varandra


    To wish you were someone else is to waste the person you are
  • Äldre 22 Dec 23:31
    #5

    Jag var i Hurghada för ca 3 år sedan.
    Tänk på att, som någon skrev, ta med kläder för att kunna skyla i princip hela kroppen. Det var inte roligt att ens gå i tshirt på gatorna. De var på en som flugor kring skit.

    De flesta (om inte alla) hotell är inhängnade och har privat strand så där behöver man inte tänka på hur man klär sig mer än normalt.

    Om ni ska utflykta finns det mycket fina möjligheter att dyka eller snorkla, hotellen brukar ha bra koll och då vet man vad man får. Rekommenderas! :)

  • Äldre 23 Dec 01:16
    #6
    Shawshank skrev 2011-12-22 23:31:09 följande:
    Jag var i Hurghada för ca 3 år sedan.
    Tänk på att, som någon skrev, ta med kläder för att kunna skyla i princip hela kroppen. Det var inte roligt att ens gå i tshirt på gatorna. De var på en som flugor kring skit.

    De flesta (om inte alla) hotell är inhängnade och har privat strand så där behöver man inte tänka på hur man klär sig mer än normalt.

    Om ni ska utflykta finns det mycket fina möjligheter att dyka eller snorkla, hotellen brukar ha bra koll och då vet man vad man får. Rekommenderas! :)
    Tack för infot :) , menar du att de typ kollar snett på en bara för att man har för lite kläder på sig ?
    tur att vi valde ett fem stjärnigt hotell med egen strand :P haha 
    To wish you were someone else is to waste the person you are
  • Äldre 23 Dec 06:34
    #7

    Det är inga problem att gå klädd i t-shirt i Hurghada och visst klarar ni er på 2000 om ni inte tänker åka på några utflykter. Det är gott om försäljare och tiggare, men ni slipper båda sorterna om ni håller er på hotellet.

    Jag träffade väldigt många trevliga människor när jag var nere, ingen som var respektlös eller otrevlig, men det är olika hur folk uppfattar saker och hur de uppför sig själva. Jag hade byxor och t-shirt när jag var ute på stan, bikini på stranden. Säljarna försöker alltid få in en i butikerna och pruta är en självklarhet.

    Nu gjorde vi väldigt mycket utflykter och båt så man kommer ut på snorkling kan jag absolut rekommendera. Det finns bankomater på hotellen och ute på stan, så växla in så ni har lite fickpengar och ta ut mer sen, se till att ha små valörer i sedlar och undvik mynt. Handsprita alltid innan ni äter och tänk på att pengarna är väldigt skitiga.


    Only weak men fear strong women!
  • Äldre 23 Dec 06:59
    #8

    Jag bodde på ett femstjärnigt resort, låg vid poolen i bikini och skylde mig med sarong så fort jag skulle hämta dricka/gå på toa. Blev varenda gång tilltalad och flirtad med av hotellets manliga personal. De synade mig uppifrån och ned, smackade med läpparna mm. Hände även när jag hade byxor och långärmat.
    Det är ju en stark kulturell skillnad, men man bör vara medveten om den.

  • Äldre 23 Dec 22:29
    #9
    CT0310 skrev 2011-12-23 01:16:35 följande:
    Tack för infot :) , menar du att de typ kollar snett på en bara för att man har för lite kläder på sig ?
    tur att vi valde ett fem stjärnigt hotell med egen strand :P haha 
    Jag kanske bara hade otur men de såg det som att de fick ta vilka friheter de ville med en. Jag blev tagen på brösten/rumpan otaliga gånger och när t.o.m. polisen tog in mig i ett separat rum för att kroppsvisitera mig och sedan bara stod och flinade fick jag nog. Jävlar vad arg jag var :)

    Hotellpersonalen var dock bättre. Där fick man blickar och kommentarer, men det var också allt.
  • Äldre 23 Dec 22:59
    #10

    Ja, jag blev också fysiskt antastad ett par gånger, en gång när min pappa och bror gick ett par meter framför. Helt galet.

Svar på tråden Råd? att tänka på vid resa till Egypten (Hurghada) ?