• Äldre 22 Dec 21:09
    7488 visningar
    28 svar
    28
    7488

    Råd? att tänka på vid resa till Egypten (Hurghada) ?

    Hej, ska på smekmånad till hurghada i egypten på en vecka. jag undrar om 2000 SEK räcker om man ska växla till EGP, eller hur mycket rekommenderar ni? Vi kommer att ha all inclusive så det enda vi kommer att slösa på är väl dricka glass och små souvenirer till familjen. vad rekommenderas? Vad ska vi mer tänka på? Tacksam för svar :) /nygifta unga par


    To wish you were someone else is to waste the person you are
  • Svar på tråden Råd? att tänka på vid resa till Egypten (Hurghada) ?
  • Äldre 24 Dec 00:04
    #11
    Acelise skrev 2011-12-23 06:59:41 följande:
    Jag bodde på ett femstjärnigt resort, låg vid poolen i bikini och skylde mig med sarong så fort jag skulle hämta dricka/gå på toa. Blev varenda gång tilltalad och flirtad med av hotellets manliga personal. De synade mig uppifrån och ned, smackade med läpparna mm. Hände även när jag hade byxor och långärmat.
    Det är ju en stark kulturell skillnad, men man bör vara medveten om den.
    Jag kommer att vara med mannen hela tiden så tror inte det ska va någon fara.
    Ojj, det var inte kul att höra. hur mår du idag då ?
    To wish you were someone else is to waste the person you are
  • Äldre 24 Dec 08:59
    #12

    Människorna i Hurghada (försäljarna kanske jag ska säga) var oerhört otrevliga. Vi var bara nere på marknaden en gång för vi orkade inte mer. I Kairo var de betydligt trevligare. Höjdpunkten på vår resa var när vi åkte på en 2-dagars tur till Kairo! Hurghada var inget att hänga i julgranen

  • Äldre 24 Dec 09:14
    #13
    älskarlivet81 skrev 2011-12-24 08:59:49 följande:
    Människorna i Hurghada (försäljarna kanske jag ska säga) var oerhört otrevliga. Vi var bara nere på marknaden en gång för vi orkade inte mer. I Kairo var de betydligt trevligare. Höjdpunkten på vår resa var när vi åkte på en 2-dagars tur till Kairo! Hurghada var inget att hänga i julgranen
    Men att besöka Kairo eller Luxor just nu är kanske ingen bra ide :) med tanke på nyheterna.
    Blir till att njuta som sagt :) 
    To wish you were someone else is to waste the person you are
  • Äldre 24 Dec 09:23
    #14

    Nej, Kairo vill man inre besöka just nu, men Luxor är väl ingen fara? Jag hade nog dött av tristess om vi bara hade legat vid stranden en vecka Jag vill se och uppleva saker när jag är på semester

  • Äldre 24 Dec 09:32
    #15

    Ligg på stranden i en vecka och bara va! Skit i om någon kollar snett på klädseln. 2000 kr räcker garanterat om ni håller er på kompexet tro mig. Handsprit/våtservetter är det bästa tipset du fått här. Tycker det har målats lite väl mycket fanskap av de andra här inne..

  • Äldre 24 Dec 09:58
    #16

    Jag älskar Hurghada. Maten, vädret och havet är helt fantastiskt.

    Vi åkte på dyksafari och ökensafari på fyrhjuling. Dyksafarit är något jag kan rekommendera. Röda havet har världens bästa dykvatten. Det var en häftig känsla när en flock delfiner plötsligt simmade framför oss.

    Det enda som kunde bli jobbigt var de ihärdiga säljarna. Men det är bara att gå vidare och låtsas som ingenting. Efter någon km ger de uppSkrattande

  • Äldre 25 Dec 01:26
    #17

    Tack för alla tips, japp handsprit är med på resan då jag har lite bakteriefobi :)
    att ignorera säljarna är inga problem för mig och mannen, vi har funderat på dykningen men såg även "Titanic Park" nån vattenbad ställe :) men vet inte hur mycket det kostar. nån som besökt stället ? 


    To wish you were someone else is to waste the person you are
  • Äldre 25 Dec 05:32
    #18

    Ignorera säljarna var inga problem för oss heller, men säljarna skrek då efter oss, väldigt otrevligt och obehagligt. Jag har rest en massa men aldrig träffat på så otrevliga människor som i Hurghada.

  • Äldre 25 Dec 08:20
    #19
    älskarlivet81 skrev 2011-12-25 05:32:08 följande:
    Ignorera säljarna var inga problem för oss heller, men säljarna skrek då efter oss, väldigt otrevligt och obehagligt. Jag har rest en massa men aldrig träffat på så otrevliga människor som i Hurghada.
    Kan bara hålla med.
    Men om jag blivit "varnad" såhär innan hade jag nog inte brytt mig lika mycket. Blev chockad! 
  • Äldre 25 Dec 08:30
    #20

    Varit där två ggr. Ätit allt som vegetarian, maken åt allt som köttätare, min mamma åt allt som köttätare, ingen av oss sjuka. Var noga med handspriten, det är pengarna som är skitiga!

    Mycket otrevliga försäljare och taxichaufförer, trevlig hotellpersonal. Underbart land att slappa i, snorkla, bada och bara vara. Finns inte mycket att köpa, typ samma saker i alla affärer, t-shirts är ok, pirat förstås.

    Jag hade med mig 2000sek sist nu i nov, hade med mig hälften hem, då var jag på snorkeltur, köpte lite t-shirts och så ska man lämna dricks förstås. Alltid.     

  • Äldre 26 Dec 23:26
    #21
    Barbabok skrev 2011-12-25 08:30:59 följande:
    Varit där två ggr. Ätit allt som vegetarian, maken åt allt som köttätare, min mamma åt allt som köttätare, ingen av oss sjuka. Var noga med handspriten, det är pengarna som är skitiga!

    Mycket otrevliga försäljare och taxichaufförer, trevlig hotellpersonal. Underbart land att slappa i, snorkla, bada och bara vara. Finns inte mycket att köpa, typ samma saker i alla affärer, t-shirts är ok, pirat förstås.

    Jag hade med mig 2000sek sist nu i nov, hade med mig hälften hem, då var jag på snorkeltur, köpte lite t-shirts och så ska man lämna dricks förstås. Alltid.     
    Tack :) bra då vet man att 2000-3000 kr kommer att räcka.
    T-shirts kommer vi att köra till familjen o tofflor om det finns men får se vad de har att erbjuda.
    o som sagt handspriten är det första efter passet som måste =D 
    To wish you were someone else is to waste the person you are
  • Äldre 1 Jan 21:06
    #22

    Jag och min man va i Hurghada sommaren 2009.

    Jag gick i kort kjol och linne hela tiden, och badade i bikini. Inga problem med otrevliga kommentarer alls. De som reste ensamma tjejer hade däremot lite jobbigt med killarna/gubbarna där nere.

    E man kort i tonen och tittar bort från försäljarna så klara man sig bra, jag hade inga problem med dem. MEN man måste kunna säga nej och bara gå, även om det känns taskigt och otrevligt.

    Vi hade spritservetter med oss i mängder men jag blev ändå magsjuk. Gick till apoteket på hotellet och fick köpa två olika sorters tabletter, blev bra i magen på en timme (jag va ordenligt sjuk innna). Kunde samma förmiddag åka ut och snorkla så rekomenderar att man söker upp ett apotek och knaprar pillerna de erbjuder en fast man inte rikigt vet vad innehållet är. Fanns 2 par på hotellet som inte gjorde det och de behövde tillslut läkarhjälp pga kraftig dehydrering. Hela deras semester blev förstörd.

    Vi åkte till luxor på en endagsutflykt, helt underbart. Rekomenderar den trippen även om det är lång tid i buss. Helt klart värt besväret. Sen va vi ute på Mahmya, ön som ligger utanför Hurghada. Där snoklade vi både vid stranden och ute med båt vid ett rev och där såg vi delfiner. Helt underbart.

    Utfärderna kostar en del men helt klart värt pengarna.         

    Önskar er en härlig semester. Vilket hotell ska ni bo på? Vi bode på Grand Resort och blev jättenöjda.  

  • Äldre 1 Jan 21:09
    #23
    Acelise skrev 2011-12-23 22:59:22 följande:
    Ja, jag blev också fysiskt antastad ett par gånger, en gång när min pappa och bror gick ett par meter framför. Helt galet.
    Oj!
    Jag hade klagat till hotellägaren eller resebolaget. Det där är inte ok.
    Målar man fan på väggen kan det inte bli annat än succé!
  • Äldre 9 Jan 00:04
    #24
    lillamillan skrev 2012-01-01 21:06:01 följande:
    Jag och min man va i Hurghada sommaren 2009.

    Jag gick i kort kjol och linne hela tiden, och badade i bikini. Inga problem med otrevliga kommentarer alls. De som reste ensamma tjejer hade däremot lite jobbigt med killarna/gubbarna där nere.

    E man kort i tonen och tittar bort från försäljarna så klara man sig bra, jag hade inga problem med dem. MEN man måste kunna säga nej och bara gå, även om det känns taskigt och otrevligt.

    Vi hade spritservetter med oss i mängder men jag blev ändå magsjuk. Gick till apoteket på hotellet och fick köpa två olika sorters tabletter, blev bra i magen på en timme (jag va ordenligt sjuk innna). Kunde samma förmiddag åka ut och snorkla så rekomenderar att man söker upp ett apotek och knaprar pillerna de erbjuder en fast man inte rikigt vet vad innehållet är. Fanns 2 par på hotellet som inte gjorde det och de behövde tillslut läkarhjälp pga kraftig dehydrering. Hela deras semester blev förstörd.

    Vi åkte till luxor på en endagsutflykt, helt underbart. Rekomenderar den trippen även om det är lång tid i buss. Helt klart värt besväret. Sen va vi ute på Mahmya, ön som ligger utanför Hurghada. Där snoklade vi både vid stranden och ute med båt vid ett rev och där såg vi delfiner. Helt underbart.

    Utfärderna kostar en del men helt klart värt pengarna.         

    Önskar er en härlig semester. Vilket hotell ska ni bo på? Vi bode på Grand Resort och blev jättenöjda.  
    Hej, vi ska bo på Hilton Resort i hurghada. och att åka till luxor/kairo just nu är ingen bra ide med tanke på vad som händer där.
    tack :) åker härifrån om några timmar 
    To wish you were someone else is to waste the person you are
  • Äldre 9 Jan 00:25
    #25

    Ha en härlig resa

  • Äldre 9 Jan 20:07
    #26
    Tutilure skrev 2012-01-01 21:09:05 följande:
    Oj!
    Jag hade klagat till hotellägaren eller resebolaget. Det där är inte ok.
    Eh varför det? Det står väl ingenstans att det var hotellägaren som gjorde det?
  • Äldre 9 Jan 20:16
    #27
    kajsaa skrev 2012-01-09 20:07:10 följande:
    Eh varför det? Det står väl ingenstans att det var hotellägaren som gjorde det?
    Nej, jag fattar inte varför jag skulle gjort det? 
     
  • Äldre 18 Sep 09:35
    #28

    Jag och många andra åt endast hotellmaten och jag kan påpeka att jag spritade handen hela tiden och ändå blev jag magsjuk. Jag och 2 andra svenskar till som vi träffa på där, men min man va fullt frisk. Jsg och mannen skulle va där i 7dagar, så dag 3 började jag bli magsjuk och gick på toa typ 13ggr på en dag! Så när vi kom hem så försvann magsjukan 1 vecka efteråt och då fick jag urinvägsinfektion vilket inte heller va kul o detta tack vare magsjukan! Människorna i Hurghada va trevliga men mest män som vistades ute så det var mest "slisk"-män ute. Och vi gick till en liten gata framför hotellet för att kolla souvenirer, så blev min man hotad att bli dödad om vi inte skulle köpa något och kommer tillbaka dit. Vi gick aldrig mer över gatan kan jag säga. Taxi där borta är inte svårt att få tag på, billigt om du kan pruta men de försöker lura en på pengar för de vet att "vi har" pengar. En taxiresa kostade ca 1 egyptisk pund/mil vilket är några kronor. O de vill ha 50egp! Vi ville se pyramiderna med egna ögon men pga kaoset där så blev det inget, men vi reser aldrig dit igen.

Svar på tråden Råd? att tänka på vid resa till Egypten (Hurghada) ?