• MHM
    Äldre 29 Dec 22:31
    9675 visningar
    26 svar
    26
    9675

    Ska laga oxfilé imorgon.. hur gör man?

    Jag ska tillaga oxfilé imorgon när svärföräldrarna kommer hit och jag vill absolut inte misslyckas. Den ska vara vällagad och helst inte speciellt röd i mitten. Har googlat mig fram till att innertemperaturen bör vara 70 grader då. Blir oxfilé segt om man gör den vällagad? Det ska väl helst vara rött inuti?

    Och vilka kryddor bör man använda för att det ska bli godast? Tanken är att den ska helstekas i ugn. 

  • Svar på tråden Ska laga oxfilé imorgon.. hur gör man?
  • Äldre 29 Dec 23:00
    #1

    JAG tycker det blir segt och äckligt när den är genomstekt men det är ju en smaksak.

  • Äldre 29 Dec 23:03
    #2

    Oj 70 grader då kommer den nog inte vara nått vidare.. jag kör inte ens fläskfile så länge.. 

  • MHM
    Äldre 29 Dec 23:11
    #3

    Hm... hur varmt bör man ha då? 60? Google säger lite olika, och jag har aldrig lagat detta förr...

  • Äldre 29 Dec 23:14
    #4

    Köp en stektermometer. Finns billiga eller dyrare trådlösa om man grillar ute t.ex. Viktigt är att ha en bara.
    Trimma köttet, dvs skär bort ev vitt och ev senor.
    Marinera över natten eller min nån timma. 
    Sätt in termometern så mycket det går in i köttet med spetsens slut där köttet är tjockast.

    Hittade detta, ungefär som jag gör.
    Skulle rekommendera att ta ut köttet vid 63-65 C då det gärna eftersteker lite.
    Ta av folien så sent som möjligt och skär upp när allt annat är klart.
    Lycka till.Skål


    Gör så här


    1. Sätt ugnen på 200°. Skär bort senan som eventuellt finns kvar längs med filén. Hetta upp smöret i en stekpanna och bryn filén runt om. Krydda med salt, vitpeppar och svartpeppar.


    2. Lägg filén i en ugnssäker form. Stick en köttermometer i filén tjockaste del. Låt den stå i ugnen tills innertemperaturen är mellan 61° och 63 °. Då är köttet vackert rosa i mitten. Vill du ha köttet rött, stoppa vid 59°. Vill du ha köttet helt genomstekt, låt det stå tills temperaturen är närmare 70°.


    3. Ta ut köttet och vira in det i aluminiumfolie. Låt köttet vila i 10 minuter innan du skär upp det i skivor.

  • Äldre 29 Dec 23:15
    #5

    Ja risken är att den blir seg om man kör den för länge. Den ska helst vara röd->rosa invändigt.
    55º är filén röd inuti, vid 60º rosa och vid 65º lätt rosa

    Finns massor recept om man googlar, vet inte vad du tycker om

  • gullic­an
    Äldre 29 Dec 23:16
    #6

    Alltså, vill man inte ha rött eller rosa kött så är det i princip slöseri med pengar att laga oxfilé anser jag. Då kan man lika gärna äta en lövbiff liksom. Det fina möra köttet i oxfilén går ju helt till spillo om man dödar den med att genomsteka. Drygt 60 grader max 63 så det blir lite rosa i alla fall.

  • Madick­ens mamma
    Äldre 29 Dec 23:16
    #7

    Jag tycker den är godast i skivor som man bankar ut lite och sen snabbt på båda sidor i stekpanna sen köra färdigt i ugnen.

  • MHM
    Äldre 29 Dec 23:21
    #8
    gullican skrev 2011-12-29 23:16:13 följande:
    Alltså, vill man inte ha rött eller rosa kött så är det i princip slöseri med pengar att laga oxfilé anser jag. Då kan man lika gärna äta en lövbiff liksom. Det fina möra köttet i oxfilén går ju helt till spillo om man dödar den med att genomsteka. Drygt 60 grader max 63 så det blir lite rosa i alla fall.
    Jo jag vet, det är därför jag aldrig har lagat oxfilé tidigare Känns ju ganska onödigt. Men, vi hade en bit i frysen som måste ätas upp och jag vill få den så bra som möjligt samtidigt som den blir så välstekt som möjligt.
    ulfsas skrev 2011-12-29 23:14:50 följande:
    Köp en stektermometer. Finns billiga eller dyrare trådlösa om man grillar ute t.ex. Viktigt är att ha en bara.
    Trimma köttet, dvs skär bort ev vitt och ev senor.
    Marinera över natten eller min nån timma. 
    Sätt in termometern så mycket det går in i köttet med spetsens slut där köttet är tjockast.

    Hittade detta, ungefär som jag gör.
    Skulle rekommendera att ta ut köttet vid 63-65 C då det gärna eftersteker lite.
    Ta av folien så sent som möjligt och skär upp när allt annat är klart.
    Lycka till.Skål

    Gör så här


    1. Sätt ugnen på 200°. Skär bort senan som eventuellt finns kvar längs med filén. Hetta upp smöret i en stekpanna och bryn filén runt om. Krydda med salt, vitpeppar och svartpeppar.


    2. Lägg filén i en ugnssäker form. Stick en köttermometer i filén tjockaste del. Låt den stå i ugnen tills innertemperaturen är mellan 61° och 63 °. Då är köttet vackert rosa i mitten. Vill du ha köttet rött, stoppa vid 59°. Vill du ha köttet helt genomstekt, låt det stå tills temperaturen är närmare 70°.


    3. Ta ut köttet och vira in det i aluminiumfolie. Låt köttet vila i 10 minuter innan du skär upp det i skivor.


    Stektermometer har jag! Jag tror att jag tar ut det vid 63-65 då. Lite rosa gör absolut ingenting, men vill inte ha det rött. Ska komma ihåg att låta köttet vila i folie också.
    Madickens mamma skrev 2011-12-29 23:16:17 följande:
    Jag tycker den är godast i skivor som man bankar ut lite och sen snabbt på båda sidor i stekpanna sen köra färdigt i ugnen.
     Jo, jag brukar laga skivor när jag gör kött... men nu har vi precis köpt en ny stektermometer och då måste jag se om jag fixar att laga en helstekt köttbit
  • M C
    Äldre 29 Dec 23:26
    #9
    gullican skrev 2011-12-29 23:16:13 följande:
    Alltså, vill man inte ha rött eller rosa kött så är det i princip slöseri med pengar att laga oxfilé anser jag. Då kan man lika gärna äta en lövbiff liksom. Det fina möra köttet i oxfilén går ju helt till spillo om man dödar den med att genomsteka. Drygt 60 grader max 63 så det blir lite rosa i alla fall.

    Hear hear!

    Gillar man inte rött kött ska man äta fläsk.  
    Bara för att du inte vet betyder inte att ingen vet. Stultorum infinitus est numerus.
  • MHM
    Äldre 29 Dec 23:31
    #10
    M C skrev 2011-12-29 23:26:42 följande:
    Hear hear!

    Gillar man inte rött kött ska man äta fläsk.  
    Vi äter inte fläsk hemma och man kan faktiskt laga köttet väl utan att det blir segt :) Men jag vet att oxfilé inte bör lagas helt välstekt så därför brukar vi inte äta det.
Svar på tråden Ska laga oxfilé imorgon.. hur gör man?