• Äldre 1 Jan 11:43
    1357201 visningar
    10068 svar
    +1
    10068
    1357201

    Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!

    Åhh jag blir galen över att jag aldrig kan hålla ordning här hemma. Jag lever i ett konstant stökigt hem. Ibland gör jag ett rejält städryck och så är det fint i max en vecka. Sen händer något magiskt och helt plötsligt är det drivor med papper, kläder, ouppackade väskor, tidningar, saker som egentligen bor i nåt skåp har flyttat ur skåpet och det är värre än nånsin.

    Sen om man ska få gäster så städar man minsann jättefint, ungefär som om gästerna är värda ett vackert hem, men man själv som bor där unnar sig inte det där välstädade fina hemmet? Man är kokko på nåt sätt.

    Fler som känner som jag? Jag har surfat runt lite på nätet och hittat lite olika städforum, bland annat det här: www.flylady.net/ Det är en väldigt amerikansk site men den har nåt som kallas babysteps. Det är små små steg man tar varje dag i en månad för att få in vanan att städa och det verkar ganska bra:www.flylady.net/d/getting-started/31-beginner-babysteps/. Det bygger på teorin att det tar tre veckor att få in en ny vana.

    Dag 1 ska man bara göra rent diskbänken, sen är man klar för dagen. Vitsen är att man ska få in en vana att göra rent diskbänken varenda kväll så har man i alla fall ett område som alltid är tip top, och det känns nog bra att börja dagen med en ren diskbänk.
    Sen säger författaren att det har nog tagit flera år att röra till där hemma, så man kan inte räkna med att reda ut allt på en dag. Därför ska man bara ta små små steg och inte försöka sig på ett mastodontryck. Jag tror den filosofin passar mig, jag har storstädat hundra gånger men faller alltid tillbaka till att inte orka hålla efter löpande.

    Nån annan som vill haka på en månad? Det vore kul att få sällskap och få bolla lite tankar under tiden. Så får man väl se efter en månad om man fått några nya vanor.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-02 19:34
    Kul att vi blev ett gäng städisar!

    Jag gjorde en lite mer hardcore variant av FLY Lady,lite mer städning, lite mindre trams.
    Här hittar du min version: www.familjeliv.se/Bloggar-9-38/b128698.html

  • Svar på tråden Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!
  • Äldre 1 Jan 11:54
    #1

    Favoritar så jag hittar tillbaka från datorn

  • Äldre 1 Jan 11:59
    #2

    Det låter trevligt. Jag har ungefär samma problem - jag vet hur man städar (faktum är att jag är snudd på världsbäst på det), men jag orkar aldrig hålla efter det. Det är helt enkelt inte värt ansträngningen. Problem två är att jag har alldeles för mycket saker. Enda gången jag lyckas hålla fint jämt är när jag har ett absolut minimum av prylar.

    Ska kika in på den där sidan! 

  • Hallan­dstös
    Äldre 1 Jan 12:08
    #3

    Favoritar. Låter spännande. Eller iaf så spännande som städning kan bli.

    Nog för att lägeheten för det mesta är ren och fin men jag kämpar verkligen för att ha det så. Hade varit skönt om det kunde gå på autopilot som det stod på sidan.

  • Äldre 1 Jan 12:09
    #4

    Vårt problem är att vi inte har någon bra förvaring..alt för mycket grejer. Kommer någon på besök så skyfflar man in allt i nåt skåp, sen blir det bara rörigt och man hittar knappt något. Jag har liksom ingen lust att hålla på att plocka grejer hela tiden. Väskor påsar papper kvitton post ligger överallt.

  • Äldre 1 Jan 12:17
    #5

    Favoritar och besöker er igen när jag kommer hem från min thailandsresa 12/1 :) detta verkade spännande, något som jag verkligen skulle behöva ta tag i :)

  • Äldre 1 Jan 12:26
    #6

    Ja men eller hur! Den där bristande förvaringen kan ju knäcka vem som helst! Samtidigt är det ju så att man har den förvaring man har. På nåt sätt måste man hitta en lösning, om man inte ska resignera helt.

    Själv behöver jag nog mer få ordning på mina förvaringsställen och lära mig rensa mer. Men det känns som att man aldrig kommer ikapp för man skyfflar mest det synliga och sen har man en krigszon i skåp och lådor. Men kanske om man får lite bättre ordning på det synliga så kommer man så småningom ikapp? *hoppas hoppas*

    Som sagt så är siten och metoderna ganska amerikanska och man måste nog anpassa det lite till svenska förhållanden. Hon som skriver har som en regel att man ska klä på sig varje dag och även sätta på sig skor. :) Det känns liksom inte som ett problem för mig som jobbar.

    Däremot har hon andra jäkla fiffiga knep som kommer hjälpa mig. Tex något hon kallar hot spot, dvs ett område som alltid blir överlamrat med saker. Hon råder en att ta två minuter och städa den hot spoten. Jag testade (min köksö), och jäklar vad mycket jag fick undan på två minuter!

    Lustigt men egentligen kan jag så klart städa i två minuter själv, men genom att följa ett schema blir det gjort också.

  • Julles­sk
    Äldre 1 Jan 12:28
    #7

    Jag tror att jag är på Glad


    Alvin 081121
  • fiwjfi­sw
    Äldre 1 Jan 12:33
    #8

    Jag hänger på!

    Det har åtminstone funnits ett svenskt forum för de som följer flylady, där det översatts och även anpassats till svenska förhållanden, som det där med skorna. Fast jag kommer inte alls ihåg vad det hette.

    Jag har försökt några gånger men livet har kommit emellan så då har jag släppt det, men får väl testa på det när det är tufft runt omkring redan.

  • Äldre 1 Jan 12:42
    #9

    Är på! Behöver också skapa bättre rutiner för att hinna ha det för trivsamma hemmet som får mig att må bra.

  • Äldre 1 Jan 12:45
    #10
    fiwjfisw skrev 2012-01-01 12:33:11 följande:
    Jag hänger på!

    Det har åtminstone funnits ett svenskt forum för de som följer flylady, där det översatts och även anpassats till svenska förhållanden, som det där med skorna. Fast jag kommer inte alls ihåg vad det hette.

    Jag har försökt några gånger men livet har kommit emellan så då har jag släppt det, men får väl testa på det när det är tufft runt omkring redan.
    Japp, det heter Skrubba. Men dels länkar det mest till den amerikanska siten, dels tyckte i af jag att den var oinspirerande, lite svårsökt, och lite övergivet. Många länkar o tipstrådarna var trasiga, ingen som bryr sig om att fixa dem, så jag ledsnade på den. Här finns det forumet: http://skrubba.egetforum.se/portal.php
Svar på tråden Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!