• Äldre 1 Jan 11:43
    1357404 visningar
    10068 svar
    +1
    10068
    1357404

    Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!

    Åhh jag blir galen över att jag aldrig kan hålla ordning här hemma. Jag lever i ett konstant stökigt hem. Ibland gör jag ett rejält städryck och så är det fint i max en vecka. Sen händer något magiskt och helt plötsligt är det drivor med papper, kläder, ouppackade väskor, tidningar, saker som egentligen bor i nåt skåp har flyttat ur skåpet och det är värre än nånsin.

    Sen om man ska få gäster så städar man minsann jättefint, ungefär som om gästerna är värda ett vackert hem, men man själv som bor där unnar sig inte det där välstädade fina hemmet? Man är kokko på nåt sätt.

    Fler som känner som jag? Jag har surfat runt lite på nätet och hittat lite olika städforum, bland annat det här: www.flylady.net/ Det är en väldigt amerikansk site men den har nåt som kallas babysteps. Det är små små steg man tar varje dag i en månad för att få in vanan att städa och det verkar ganska bra:www.flylady.net/d/getting-started/31-beginner-babysteps/. Det bygger på teorin att det tar tre veckor att få in en ny vana.

    Dag 1 ska man bara göra rent diskbänken, sen är man klar för dagen. Vitsen är att man ska få in en vana att göra rent diskbänken varenda kväll så har man i alla fall ett område som alltid är tip top, och det känns nog bra att börja dagen med en ren diskbänk.
    Sen säger författaren att det har nog tagit flera år att röra till där hemma, så man kan inte räkna med att reda ut allt på en dag. Därför ska man bara ta små små steg och inte försöka sig på ett mastodontryck. Jag tror den filosofin passar mig, jag har storstädat hundra gånger men faller alltid tillbaka till att inte orka hålla efter löpande.

    Nån annan som vill haka på en månad? Det vore kul att få sällskap och få bolla lite tankar under tiden. Så får man väl se efter en månad om man fått några nya vanor.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-02 19:34
    Kul att vi blev ett gäng städisar!

    Jag gjorde en lite mer hardcore variant av FLY Lady,lite mer städning, lite mindre trams.
    Här hittar du min version: www.familjeliv.se/Bloggar-9-38/b128698.html

  • Svar på tråden Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!
  • Rungus­ka
    Äldre 1 Jan 16:28
    #31
    PetraD skrev 2012-01-01 15:00:52 följande:
    är också med..
    skyller på brist av förvaring..
    sen kläder måste in direkt efter att de torkar.. har två torkställningar (såna med vingar), blir lätt annars att de läggs någonstans "sålänge" när ska fylla tvättmaskinen på nytt och sen innan det läggs in så finns annat att göra  
    Tvätt måste jag få ordning på jag med! Tvätta är inga problem, inte heller att hänga, ta ner, vika osv. Däremot att få in det i garderoberna - där är jag hopplös. Tror jag har 8 tvättsäckar med vikta kläder stående och det är ju inte så kul för snart behöver någon i familjen något och drar ut allt över hela sovrummet och snart måste då allt tvättas igen
  • Äldre 1 Jan 16:28
    #32

    Får oväntat besök som ska sova över i dag. Huset ser ut som en bombnedslag och jag gråter blod. Faaaaaaaaaaaaaaaaaan!

  • Blå Flygar­e
    Äldre 1 Jan 17:57
    #33

    Hakar på. Imorgon. Nu ska jag samla krafter för att hänga upp tvätten jag satte på för några timmar sen, suck. 

    Hot-spot; köksbänken och skrivbord under trappan. Saknar fungerande post-förvaring. Och förvaring för "små-kraffs", kamera, glasögon.... så sånt brer ut sig hejdlöst. Räcker 2 minuter för att göra något?? svårt att städa när man inte har någonstans att lägga det!

    Behöver rensa för att få plats, leksaker mm brer ut sig på övervåningen. I köket finns det mycket som kan rensas ut.  Det är det jobbiga. Inte att bestämma vad som ska bort, utan att ta kort och lägga ut annonser, ta till myrornas, ta till tippen. Många saker kan jag inte bestämma mig för om jag ska sälja eller slänga! Kan vi tipsa varandra om vad som är värt att sälja och var??

    Hmm, börjar faktiskt bli lite sugen på att rensa Vem vet, kanske på att städa med

    Ska nog läsa sidan lite. Fast först hänga tvätt. Och inviga vacum-påsen, hur man nu använder en sån.
     

  • Äldre 1 Jan 18:05
    #34

    Favoritar

  • Äldre 1 Jan 18:28
    #35

    å jag är sugen också!

  • Äldre 1 Jan 18:53
    #36

    så har varit duktig och gjort rent köksbänk och diskho nu!

    1maskin tvätt om dagen ska jag köra + Lyckas få in det i garderoberna (det hamnar alltid i högar...)
    Sen när jag lyckas med det kommer det inte behöva tvättas varje dag!!
    Sen ska vi i början här hemma göra som så att den som inte lägger barnen röjjer köket undertiden!!
    hoppas det funkar!


    (: Melwin och Edwin :) sansad.webblogg.se
  • Äldre 1 Jan 19:05
    #37

    *sparar*

  • honung­ochmar­melad
    Äldre 1 Jan 19:13
    #38

    Intressant tråd

  • Äldre 1 Jan 19:22
    #39

    Jag vill vara med!

  • Äldre 1 Jan 19:30
    #40

    Det här verkar kul! Ska gå och börja med diskbänken direkt men får den nog inte ren idag.

Svar på tråden Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!