• Äldre 1 Jan 11:43
    1357241 visningar
    10068 svar
    +1
    10068
    1357241

    Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!

    Åhh jag blir galen över att jag aldrig kan hålla ordning här hemma. Jag lever i ett konstant stökigt hem. Ibland gör jag ett rejält städryck och så är det fint i max en vecka. Sen händer något magiskt och helt plötsligt är det drivor med papper, kläder, ouppackade väskor, tidningar, saker som egentligen bor i nåt skåp har flyttat ur skåpet och det är värre än nånsin.

    Sen om man ska få gäster så städar man minsann jättefint, ungefär som om gästerna är värda ett vackert hem, men man själv som bor där unnar sig inte det där välstädade fina hemmet? Man är kokko på nåt sätt.

    Fler som känner som jag? Jag har surfat runt lite på nätet och hittat lite olika städforum, bland annat det här: www.flylady.net/ Det är en väldigt amerikansk site men den har nåt som kallas babysteps. Det är små små steg man tar varje dag i en månad för att få in vanan att städa och det verkar ganska bra:www.flylady.net/d/getting-started/31-beginner-babysteps/. Det bygger på teorin att det tar tre veckor att få in en ny vana.

    Dag 1 ska man bara göra rent diskbänken, sen är man klar för dagen. Vitsen är att man ska få in en vana att göra rent diskbänken varenda kväll så har man i alla fall ett område som alltid är tip top, och det känns nog bra att börja dagen med en ren diskbänk.
    Sen säger författaren att det har nog tagit flera år att röra till där hemma, så man kan inte räkna med att reda ut allt på en dag. Därför ska man bara ta små små steg och inte försöka sig på ett mastodontryck. Jag tror den filosofin passar mig, jag har storstädat hundra gånger men faller alltid tillbaka till att inte orka hålla efter löpande.

    Nån annan som vill haka på en månad? Det vore kul att få sällskap och få bolla lite tankar under tiden. Så får man väl se efter en månad om man fått några nya vanor.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-02 19:34
    Kul att vi blev ett gäng städisar!

    Jag gjorde en lite mer hardcore variant av FLY Lady,lite mer städning, lite mindre trams.
    Här hittar du min version: www.familjeliv.se/Bloggar-9-38/b128698.html

  • Svar på tråden Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!
  • Äldre 1 Jan 21:59
    #91

    Shina sinken? Jag har ett jättebra medel jag fått av min svärdotter, ska kolla vad det heter så ni kan prova. Det funkar ungfär som mormors Tomteskur!

  • Tahu
    Äldre 1 Jan 22:03
    #92

    Okej så jag är med, städade diskbänken nyss. Fasicken vad jag hoppas detta funkar!


    Diskutera aldrig med idioter, dom drar ner dig till sin nivå och vinner på erfarenhet!
  • Äldre 1 Jan 22:04
    #93
    Pallas skrev 2012-01-01 21:59:53 följande:
    Shina sinken? Jag har ett jättebra medel jag fått av min svärdotter, ska kolla vad det heter så ni kan prova. Det funkar ungfär som mormors Tomteskur!
    Men guuud, svärdotter, sist jag hörde om din son handlade det om att han låg i en vinröd sjal som en liten minilimpa...!!
    fiwjfisw skrev 2012-01-01 21:37:19 följande:
    Blä, nu sitter jag här med en monsterdisk på diskbänken. Vad hände med det monstret jag redan gjort mig av med idag?

    Eh, visst ja. Jag fick för mig att rulla köttbullar OCH göra egen sås... Jag och sås hör inte ihop, det blir fel varenda gång. Så nu måste jag göra om allt igen. Det är mitt största problem, när det är städat så kan jag slappa och börja med något projekt. Sen är jag för trött! Men jag ska ska ska shina sinken, så snart reklamen börjar.
    Heja heja heja!
    Once you try menskopp you´ll never go back!
  • Äldre 1 Jan 22:06
    #94

    Jag är med! Sinken är shinad och jag kan nu gå och lägga mig med gott samvete! Jag blundar för röran i resten av huset men jag ska ju ha att göra de dagarna som är kvar av månaden också ;)

  • Äldre 1 Jan 22:08
    #95

    Jag behöver också få mer ordning på alla saker! Det är inte så att vi har smutsigt hemma, men stökigt; papper, kläder, leksaker med mera med mera. Surfar via telefonen nu och får inte någon bra bild av siten flylady. Är det någon som vet om den hjälper en med nya vanor för att råda bot på just stöket?

  • Äldre 1 Jan 22:10
    #96
    Alvi skrev 2012-01-01 22:04:36 följande:
    Men guuud, svärdotter, sist jag hörde om din son handlade det om att han låg i en vinröd sjal som en liten minilimpa...!!
    fiwjfisw skrev 2012-01-01 21:37:19 följande:
    Blä, nu sitter jag här med en monsterdisk på diskbänken. Vad hände med det monstret jag redan gjort mig av med idag?

    Eh, visst ja. Jag fick för mig att rulla köttbullar OCH göra egen sås... Jag och sås hör inte ihop, det blir fel varenda gång. Så nu måste jag göra om allt igen. Det är mitt största problem, när det är städat så kan jag slappa och börja med något projekt. Sen är jag för trött! Men jag ska ska ska shina sinken, så snart reklamen börjar.
    Heja heja heja!
    Haha, inte den äldste. Han blir 22 år i år och har varit gift i 1½ år nu. Hans dotter börjar närma sig året.
  • Ärta
    Äldre 1 Jan 22:12
    #97
    Alvi skrev 2012-01-01 21:37:19 följande:
    Är det läskigt eller bra att jag fick fler som got my back än hon som påpekade att jag lägger tiden på fel saker...?? Cool

    Jag menar, är vi verkligen ett bra sällskap för varandra?
    Jag hoppas du bara tog lagom illa vid dig.
    Jag själv är också mästare på att hitta ursäkter nämligen och det lät så himla kul att du redan några timmar efter att tråden skapades började skylla på amningen.

    Imorgon börjar mitt nya liv med nya städrutiner och bättre hälsa (behöver skala av några kg).
  • Äldre 1 Jan 22:15
    #98
    Pallas skrev 2012-01-01 22:10:13 följande:
    Haha, inte den äldste. Han blir 22 år i år och har varit gift i 1½ år nu. Hans dotter börjar närma sig året.
    Minilimpan är 7 år.
  • Äldre 1 Jan 22:18
    #99
    Pallas skrev 2012-01-01 22:10:13 följande:
    Haha, inte den äldste. Han blir 22 år i år och har varit gift i 1½ år nu. Hans dotter börjar närma sig året.
    Hahahaha, okej, my mistake, men ändåååå....!!! Du är ju värsta GAMMAL...!! FARMOR liksom!! *bugar mig*
    Ärta skrev 2012-01-01 22:12:08 följande:
    Jag hoppas du bara tog lagom illa vid dig.
    Jag själv är också mästare på att hitta ursäkter nämligen och det lät så himla kul att du redan några timmar efter att tråden skapades började skylla på amningen.

    Imorgon börjar mitt nya liv med nya städrutiner och bättre hälsa (behöver skala av några kg).
    Det var ICKE en ursäkt, det var en förklaring! Cool

    För faktum är att det ÄR sjukt frustrerande att faktiskt VILJA städa, för det vill jag, när det finns tid, men inte KUNNA, för lilla tuttungen är hungrig...! Men snart finns det inget (utom att jag har 3 barn som inte bara vill se sin mamma susa förbi med diskhandskar på sig) som kan stoppa mig!!

    .......................................................

    Alltså, apropå det egentligen, som jag skrev ovan, att barnen vill se sin mamma UTAN diskhandskar ibland typ... det känns som att jag ALLTID städar.............. Hur är det möjligt? Har jag fel taktik?
    Once you try menskopp you´ll never go back!
  • ssf
    Äldre 1 Jan 22:21
    Ärta skrev 2012-01-01 22:12:08 följande:
    Jag hoppas du bara tog lagom illa vid dig.
    Jag själv är också mästare på att hitta ursäkter nämligen och det lät så himla kul att du redan några timmar efter att tråden skapades började skylla på amningen.

    Imorgon börjar mitt nya liv med nya städrutiner och bättre hälsa (behöver skala av några kg).
    Varför vänta till imorgon?  
Svar på tråden Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!