• Äldre 1 Jan 11:43
    1361027 visningar
    10068 svar
    +1
    10068
    1361027

    Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!

    Åhh jag blir galen över att jag aldrig kan hålla ordning här hemma. Jag lever i ett konstant stökigt hem. Ibland gör jag ett rejält städryck och så är det fint i max en vecka. Sen händer något magiskt och helt plötsligt är det drivor med papper, kläder, ouppackade väskor, tidningar, saker som egentligen bor i nåt skåp har flyttat ur skåpet och det är värre än nånsin.

    Sen om man ska få gäster så städar man minsann jättefint, ungefär som om gästerna är värda ett vackert hem, men man själv som bor där unnar sig inte det där välstädade fina hemmet? Man är kokko på nåt sätt.

    Fler som känner som jag? Jag har surfat runt lite på nätet och hittat lite olika städforum, bland annat det här: www.flylady.net/ Det är en väldigt amerikansk site men den har nåt som kallas babysteps. Det är små små steg man tar varje dag i en månad för att få in vanan att städa och det verkar ganska bra:www.flylady.net/d/getting-started/31-beginner-babysteps/. Det bygger på teorin att det tar tre veckor att få in en ny vana.

    Dag 1 ska man bara göra rent diskbänken, sen är man klar för dagen. Vitsen är att man ska få in en vana att göra rent diskbänken varenda kväll så har man i alla fall ett område som alltid är tip top, och det känns nog bra att börja dagen med en ren diskbänk.
    Sen säger författaren att det har nog tagit flera år att röra till där hemma, så man kan inte räkna med att reda ut allt på en dag. Därför ska man bara ta små små steg och inte försöka sig på ett mastodontryck. Jag tror den filosofin passar mig, jag har storstädat hundra gånger men faller alltid tillbaka till att inte orka hålla efter löpande.

    Nån annan som vill haka på en månad? Det vore kul att få sällskap och få bolla lite tankar under tiden. Så får man väl se efter en månad om man fått några nya vanor.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-02 19:34
    Kul att vi blev ett gäng städisar!

    Jag gjorde en lite mer hardcore variant av FLY Lady,lite mer städning, lite mindre trams.
    Här hittar du min version: www.familjeliv.se/Bloggar-9-38/b128698.html

  • Svar på tråden Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!
  • Blå Flygar­e
    Äldre 2 Jan 11:47
    ssf skrev 2012-01-02 11:27:58 följande:
    Är det bara jag som tycker att det känns konstigt att vara sminkad och typ jobbklädd när man går hemma och småstädar?
    Nä! 
    Jag har bytt ut "ta på skorna" till att duscha, då känner jag mig fräch och behöver inte skämmas om det ringer på dörren. Igår gick jag i nattlinne hela dagen och håret stod på skaft när grannen ringde på. Skäms 

    Sminket är på, varför bara hålla huset fint ifall man får oväntat besök? Eller för maken? Eller sig själv? Men mysbyxor får vara min hemma-klädsel även fortsättningsvis. Det spar massa tvätt och jag slipper köpa nya jeans (vilket jag avskyr) i tid och otid. Sliter ju massa på knäna när man leker med barnen. Men nattlinnet är bytt till bh och topp.

    Kändes underbart att gå upp till ett rent kök. Jag har bestämt att det är ena hon som ska hållas ren och fri från disk, och att ena sidan av diskbänken alltid ska torkas av. Andra diskhon är till att lägga disk i när maskinen går och medans man lagar mat. Diskar upp har jag som mål att göra direkt, men har man barn får man vara beredd att man blir avbruten ibland. Hellre realistiska mål som man kan hålla. Man får komma ihåg att i USA är det standard att bara ha en ho, och en ho håller jag ren. Har man två får de nyttjas!

    Vad har ni för tips på att rengöra kylskåpsdörren? (vit)  Det är både fett (handavtryck) och märken från kylskåpsmagneter. Och ett rött märke från en plastpåse som en gång fastnat mot dörren Fettet har jag någorlunda fått bort med yes, men det kanske finns något smidigare? 

    Har äntligen rensat ut lite från skafferiet som är utskrivet från dietist. Tänkte lämna tillbaka det idag när jag ännu är ledig, men så hade mottagningen stängt. Så nu står det här på köksbänken och jag vet inte vad jag ska hitta på. Jag kan inte ställa det utanför mottagningen. Lite kan jag lämna till BVC. Ev. lite till en bekant. För sen kommer det dröja innan jag kan komma iväg medans de har öppet. Blä!
    Och soptunnan är mega-fylld, så att rensa vidare i skafferiet är inte riktigt läge än. Tur jag rensade lite innan jul  
  • Äldre 2 Jan 12:04
  • Mirand­aNalle­n
    Äldre 2 Jan 12:10

    Vad spännande detta sättet verkar . Lägger till i favoriter för att kunna läsa i lugn och ro ikväll då barnen sover

  • Äldre 2 Jan 12:24

    Nu har även jag en shiny sink! Jag kommer (försöka) hålla det till hela bänkskivan i köket då det även är ett stort problemområde hemma hos oss (för visst skulle man lägga 2 min på problemområden?). Köket är iaf skinande blankt sånär som på golvet, men eftersom jag är höggravid med ont i ryggen så har jag lite svårt att nå

    Minns inte riktigt vad ni skrev, men vilka områden var det som gällde fram till den 8e? Bäst att ligga i om detta ska ge resultat menar jag!

    Tack för tipset om dusch istället för kläder, kläder har jag ju alltid på mig

  • Rungus­ka
    Äldre 2 Jan 13:06

    Gjorde ett krafttag med tvätten och har nu i 1,5 timme sorterat, vikt, kastat och jag vet inte allt med tvätt i drivor. Äntligen ligger den i garderoberna istället för i påsar! Äldsta sonen (snart 4) fick springa små "ärenden" med vantar och mössor - sånt som skulle till hallen. Lillkillen, 9 månader satt nöjd i 1 timme (!) då han fick ett majsbröd att tugga på. Sista halvtimmen fick jag underhålla lite mer, men faktiskt, så länge jag är sysselsatt så brukar barnen kunna vara hyfsat nöjda. Sitter jag vid datorn, i soffan med en bok eller på annat sätt slappar gör båda annars allt för att ta uppmärksamheten men jobbar jag och gnor och är lite flitig, ja som sagt var - de vill ha mig i arbete.

    Dags för mat nu, så skönt att göra det i ett någorlunda städat kök! Efter det blir det nog en liten promenad med barnen och leka lite och sen får vi se, men det vore kul att få till den där kvarten i vardagsrummet.

  • fialia­78
    Äldre 2 Jan 13:15

    Favoritar den här. Behöver komma igång jag med.

  • Äldre 2 Jan 13:44

    Men vad kul, det formligen rasar in folk som vill haka på! :)
    Vi får väl se hur många som står ut hela januari dock?

    Känns lite frustrerande att nu när man är så peppad så är det enda man ska göra de första dagarna att shina sinken. Och klä på sig. Det gör jag alltid ändå eftersom jag jobbar, så jag byter den uppgiften mot att bädda.

    Apropå att man ska lägga fram kläder  varje kväll så verkar det ju bra, min akilleshäl är snarare de där kläderna man tar av sig på kvällen, var gör man av dem? De är varken rena (kan inte hängas i garderoben) eller smutsiga (ska ut i tvättkorgen).

    Jag brukar gömma en fåtölj under dem, och sen bygger jag på en så kompakt driva som möjligt under ett par veckor. Sen när jag glömt vad för sorts möbel som finns under min klädhög så bär jag ut allt i tvättkorgen och återupptäcker fåtöljen. Hur gör ni andra?

  • Rungus­ka
    Äldre 2 Jan 14:03
    Chianti skrev 2012-01-02 13:44:18 följande:
    Men vad kul, det formligen rasar in folk som vill haka på! :)
    Vi får väl se hur många som står ut hela januari dock?

    Känns lite frustrerande att nu när man är så peppad så är det enda man ska göra de första dagarna att shina sinken. Och klä på sig. Det gör jag alltid ändå eftersom jag jobbar, så jag byter den uppgiften mot att bädda.

    Apropå att man ska lägga fram kläder  varje kväll så verkar det ju bra, min akilleshäl är snarare de där kläderna man tar av sig på kvällen, var gör man av dem? De är varken rena (kan inte hängas i garderoben) eller smutsiga (ska ut i tvättkorgen).

    Jag brukar gömma en fåtölj under dem, och sen bygger jag på en så kompakt driva som möjligt under ett par veckor. Sen när jag glömt vad för sorts möbel som finns under min klädhög så bär jag ut allt i tvättkorgen och återupptäcker fåtöljen. Hur gör ni andra?
    Jag har krokar på sovrumsdörrar som jag hänger återanvändningsbara kläder på. Sedan hamnar där även väska, bärsele, morgonrock med mera, men då får man sätta upp fler krokar
  • Äldre 2 Jan 14:04

    Chianti skrev 2012-01-02 13:44:18 följande:


    Men vad kul, det formligen rasar in folk som vill haka på! :)
    Vi får väl se hur många som står ut hela januari dock?

    Känns lite frustrerande att nu när man är så peppad så är det enda man ska göra de första dagarna att shina sinken. Och klä på sig. Det gör jag alltid ändå eftersom jag jobbar, så jag byter den uppgiften mot att bädda.

    Apropå att man ska lägga fram kläder  varje kväll så verkar det ju bra, min akilleshäl är snarare de där kläderna man tar av sig på kvällen, var gör man av dem? De är varken rena (kan inte hängas i garderoben) eller smutsiga (ska ut i tvättkorgen).

    Jag brukar gömma en fåtölj under dem, och sen bygger jag på en så kompakt driva som möjligt under ett par veckor. Sen när jag glömt vad för sorts möbel som finns under min klädhög så bär jag ut allt i tvättkorgen och återupptäcker fåtöljen. Hur gör ni andra?

    Så här har jag löst problemet



    Krokarna kommer från IKEA. Får dock erkänna att det går i perioder huruvida jag tar mig för att hänga upp kläderna eller bara lägger dem på den tomma halvan av dubbelsängen.
  • Rungus­ka
    Äldre 2 Jan 14:05

    På tal om krokar har jag även krokar på insidan av vindsdörren (belägen i hallen) och där på insidan där ingen ser hänger jag ytterkläder som används då och då, för ofta för att hängas undan men för sällan för att ta plats i själva hallen. Där hänger vi även reflexvästar på sommaren, nu används de så ofta att de bara hängs bort då vi får besök - även då är extrakrokarna i närheten bra för så kan våra reguljära kläder hänga där också.

Svar på tråden Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!