• Chianti

    Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!

    Åhh jag blir galen över att jag aldrig kan hålla ordning här hemma. Jag lever i ett konstant stökigt hem. Ibland gör jag ett rejält städryck och så är det fint i max en vecka. Sen händer något magiskt och helt plötsligt är det drivor med papper, kläder, ouppackade väskor, tidningar, saker som egentligen bor i nåt skåp har flyttat ur skåpet och det är värre än nånsin.

    Sen om man ska få gäster så städar man minsann jättefint, ungefär som om gästerna är värda ett vackert hem, men man själv som bor där unnar sig inte det där välstädade fina hemmet? Man är kokko på nåt sätt.

    Fler som känner som jag? Jag har surfat runt lite på nätet och hittat lite olika städforum, bland annat det här: www.flylady.net/ Det är en väldigt amerikansk site men den har nåt som kallas babysteps. Det är små små steg man tar varje dag i en månad för att få in vanan att städa och det verkar ganska bra:www.flylady.net/d/getting-started/31-beginner-babysteps/. Det bygger på teorin att det tar tre veckor att få in en ny vana.

    Dag 1 ska man bara göra rent diskbänken, sen är man klar för dagen. Vitsen är att man ska få in en vana att göra rent diskbänken varenda kväll så har man i alla fall ett område som alltid är tip top, och det känns nog bra att börja dagen med en ren diskbänk.
    Sen säger författaren att det har nog tagit flera år att röra till där hemma, så man kan inte räkna med att reda ut allt på en dag. Därför ska man bara ta små små steg och inte försöka sig på ett mastodontryck. Jag tror den filosofin passar mig, jag har storstädat hundra gånger men faller alltid tillbaka till att inte orka hålla efter löpande.

    Nån annan som vill haka på en månad? Det vore kul att få sällskap och få bolla lite tankar under tiden. Så får man väl se efter en månad om man fått några nya vanor.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-02 19:34
    Kul att vi blev ett gäng städisar!

    Jag gjorde en lite mer hardcore variant av FLY Lady,lite mer städning, lite mindre trams.
    Här hittar du min version: www.familjeliv.se/Bloggar-9-38/b128698.html

  • Svar på tråden Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!
  • Neelah
    Chianti skrev 2012-03-24 18:47:11 följande:
    Undrar när de tänker sopa gatorna så man kan tvätta fönstrena, de ska visst vara genomskinliga har jag hört??
    Nähä, nu skojar du? Jag trodde det var sånt där insynsskydd... *kikar på de vintergrå fönstren*
    Följ dina drömmar var de än leder
  • HäckHäxan
    Neelah skrev 2012-03-24 18:48:26 följande:
    Nähä, nu skojar du? Jag trodde det var sånt där insynsskydd... *kikar på de vintergrå fönstren*
    Chianti skrev 2012-03-24 18:47:11 följande:
    Undrar när de tänker sopa gatorna så man kan tvätta fönstrena, de ska visst vara genomskinliga har jag hört??
    Jag är inte inkontinent, jag är småbarnsförälder!
  • 060810

    Städar ni inte idag vänner? ;)

    Jag har städat sonens rum och ska strax ge mig på köket. ;)
    Tvättat 2 maskiner har jag med gjort.

    Att städa sonens rum var jobbigt. Dammat och dammsugit precis allt. Bytt sängkläder och vädrat madrasser.
    Slängt en massa söndriga leksaker och såna mcd leksaker. ;)
    Hoppas han inte saknar dem. ;)
    Men på onsdag fyller prinsen 4 år så då får han ju massa nytt. ;)

    Rensat hela hans stora bokhylla och sorterat och haft mig. Han bad ju så snällt igår: mamma kan inte du städa mitt rum imorgon så lovar jag att plocka undan och lägga sakerna på plats sen. ;)
    Kunde inte säga nej och då kan man lika bra göra det ordentligt. ;)

  • Neelah

    Nää, jag jobbar. Fast sängen är bäddad och vi städade i helgen.


    Följ dina drömmar var de än leder
  • vike

    nu börjar det bli riktigt tungt här hemma. Försöker kombinera flyttpackning, heltidsjobb, barn och hästar. Puh, det är en riktig utmaning att fixa diskbänken och köksbordet vill jag lova. MEN DET SKA GÅ!!!   har varit några rundor till tippen också, så man kan väl säga att jag har decluttrat iallafall. nehe nu ska jag hänga upp tvätten för att sedan fylla bilen med skit från förrådet

  • Pallas

    Här är inte städat och jag har sån panik! Kan ni inte komma hem till mig och hålla mig i handen? Nu är det en massa saker i trädgården som behöver göras också och det är akut. Nu håller jag på med att rädda två klätterrosor genom att flytta dem från fram- till baksidan. För att göra detta måste jag riva delar av altanstaketet, bygga en rosportal, gräva nya rabatter osv osv osv. Min kropp är helt utslagen av pollenallergi och jag är så förtvivlad! Jag vill så himla mycket, och så ska den här jävla kroppen strejka hela tiden! Jag blir gaaaaaaaaaaaaaaaaaaaalen!

  • Neelah
    vike skrev 2012-03-26 13:32:59 följande:
    nu börjar det bli riktigt tungt här hemma. Försöker kombinera flyttpackning, heltidsjobb, barn och hästar. Puh, det är en riktig utmaning att fixa diskbänken och köksbordet vill jag lova. MEN DET SKA GÅ!!!   har varit några rundor till tippen också, så man kan väl säga att jag har decluttrat iallafall. nehe nu ska jag hänga upp tvätten för att sedan fylla bilen med skit från förrådet
    Flytt brukar innebära ordentlig decluttring och om du skapar bestämda platser för alla saker efter att du har flyttat så kommer nya hemmet ALDRIG bli stökigt.
    Pallas skrev 2012-03-26 13:35:15 följande:
    Här är inte städat och jag har sån panik! Kan ni inte komma hem till mig och hålla mig i handen? Nu är det en massa saker i trädgården som behöver göras också och det är akut. Nu håller jag på med att rädda två klätterrosor genom att flytta dem från fram- till baksidan. För att göra detta måste jag riva delar av altanstaketet, bygga en rosportal, gräva nya rabatter osv osv osv. Min kropp är helt utslagen av pollenallergi och jag är så förtvivlad! Jag vill så himla mycket, och så ska den här jävla kroppen strejka hela tiden! Jag blir gaaaaaaaaaaaaaaaaaaaalen!
     Det där med pollen är superjobbigt! Fungerar det inte med tabletter eller är det tabletterna som slår ut dig?
    Följ dina drömmar var de än leder
  • Ms H
    Pallas skrev 2012-03-26 13:35:15 följande:
    Här är inte städat och jag har sån panik! Kan ni inte komma hem till mig och hålla mig i handen? Nu är det en massa saker i trädgården som behöver göras också och det är akut. Nu håller jag på med att rädda två klätterrosor genom att flytta dem från fram- till baksidan. För att göra detta måste jag riva delar av altanstaketet, bygga en rosportal, gräva nya rabatter osv osv osv. Min kropp är helt utslagen av pollenallergi och jag är så förtvivlad! Jag vill så himla mycket, och så ska den här jävla kroppen strejka hela tiden! Jag blir gaaaaaaaaaaaaaaaaaaaalen!

    Jo, jag kan komma och "hålla dig i handen" nåndag (med fint väder) när du grejar i trädgården. Om du tror att det hjälper, eller åtminstone är trevligt För visst var det Uppsalatrakten?
Svar på tråden Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!