• Chianti

    Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!

    Åhh jag blir galen över att jag aldrig kan hålla ordning här hemma. Jag lever i ett konstant stökigt hem. Ibland gör jag ett rejält städryck och så är det fint i max en vecka. Sen händer något magiskt och helt plötsligt är det drivor med papper, kläder, ouppackade väskor, tidningar, saker som egentligen bor i nåt skåp har flyttat ur skåpet och det är värre än nånsin.

    Sen om man ska få gäster så städar man minsann jättefint, ungefär som om gästerna är värda ett vackert hem, men man själv som bor där unnar sig inte det där välstädade fina hemmet? Man är kokko på nåt sätt.

    Fler som känner som jag? Jag har surfat runt lite på nätet och hittat lite olika städforum, bland annat det här: www.flylady.net/ Det är en väldigt amerikansk site men den har nåt som kallas babysteps. Det är små små steg man tar varje dag i en månad för att få in vanan att städa och det verkar ganska bra:www.flylady.net/d/getting-started/31-beginner-babysteps/. Det bygger på teorin att det tar tre veckor att få in en ny vana.

    Dag 1 ska man bara göra rent diskbänken, sen är man klar för dagen. Vitsen är att man ska få in en vana att göra rent diskbänken varenda kväll så har man i alla fall ett område som alltid är tip top, och det känns nog bra att börja dagen med en ren diskbänk.
    Sen säger författaren att det har nog tagit flera år att röra till där hemma, så man kan inte räkna med att reda ut allt på en dag. Därför ska man bara ta små små steg och inte försöka sig på ett mastodontryck. Jag tror den filosofin passar mig, jag har storstädat hundra gånger men faller alltid tillbaka till att inte orka hålla efter löpande.

    Nån annan som vill haka på en månad? Det vore kul att få sällskap och få bolla lite tankar under tiden. Så får man väl se efter en månad om man fått några nya vanor.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-02 19:34
    Kul att vi blev ett gäng städisar!

    Jag gjorde en lite mer hardcore variant av FLY Lady,lite mer städning, lite mindre trams.
    Här hittar du min version: www.familjeliv.se/Bloggar-9-38/b128698.html

  • Svar på tråden Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!
  • sholof
    Ms H skrev 2014-04-17 18:30:16 följande:
    Visa en bild Glad
    ja lättare att säga då. Men vårt bröd blir riktigt stor, beror på vilken behållare man har såklart oxå
    ♥Världens bästa Max 28/3-07♥♥Världens underbaraste Felix 11/12-08♥
  • sholof
    vallakra skrev 2014-04-17 18:14:23 följande:
    Jaha, nu tjatar jag om brödmaskin igen. Har köpt en för ett par dagar sen men har inte kommit till att prova förrän nu i eftermiddag.

    Brödet blev jättegott, särskilt lillskrutten (snart 13 årDrömmer) tyckte om det. Men ska det bli en så liten limpa? Hur blir det när ni andra bakar? Jag följde receptet till punkt och pricka så jag tror inte att jag gjort något fel.
    Jag har misslyckas någongång.....då jäste inte brödet som det skulle. Tror den ena kroken inte satt fast som den skulle. :) Fast brödet gick o äta ändå :P

    Önskar er alla en glad påsk!
    ♥Världens bästa Max 28/3-07♥♥Världens underbaraste Felix 11/12-08♥
  • EMTP
    Grappa skrev 2014-04-16 22:39:20 följande:
    Men sen första mars. det är ju grymt bra!!

    TACK! :)


    Och ja, du har ju helt rätt. Det är ju faktiskt ganska fantastiskt... om man tänker efter...

    Får backa några steg (typ tio) och börja om med babystepsen så ska det nog bli lite mer ordning i övrigt igen...

  • Ms H
    EMTP skrev 2014-04-17 22:11:03 följande:

    TACK! :)


    Och ja, du har ju helt rätt. Det är ju faktiskt ganska fantastiskt... om man tänker efter...

    Får backa några steg (typ tio) och börja om med babystepsen så ska det nog bli lite mer ordning i övrigt igen...


    Jag är grymt impad över dina framsteg!
  • Tiiara

    Hej på er!
    Nu är jag tillbaka. Har hamnat lite i ide eftersom att min dotter har varit (och fortfarande är) sjuk till och från sedan i slutet av januari. Jag ligger efter med jättemycket i skolan också så hemmet har liksom hamnat på tredje plats. Jag har helt tappat kontrollen över disken, och resten av mina uppgifter är så gott som bortglömda. Men jag vill försöka hitta rätt igen så jag tänkte börja om med babysteps + en veckouppgift: dammsuga. Jag kom aldrig igång med dammsugningen förut, mest för att jag alltid har känt att allt annat måste vara städat och rent när jag dammsuger. Därför har jag bara dammsugit ett rum i taget när jag har städat rent just där. Det är egentligen rätt opraktiskt eftersom att man drar runt smutsen från de andra rummen.

    Men idag läste jag på FL att dagens uppdrag är att dammsuga i extrarummet. Det stod att det inte gjorde något om allt inte var upplockat från golvet, vilket fick mig att tänka om lite. Det kanske är bättre att dammsuga i stöket än att inte dammsuga alls :P Så nu tänker jag att varje söndag kör jag 15 min plocka upp så mycket som möjligt från golven, och därefter dammsuga hela lägenheten. Gör jag det varje söndag borde det ju bli bättre :P

    Glad påsk på er allihop!

  • Divahd
    Tiiara skrev 2014-04-18 12:31:14 följande:
    Hej på er!
    Nu är jag tillbaka. Har hamnat lite i ide eftersom att min dotter har varit (och fortfarande är) sjuk till och från sedan i slutet av januari. Jag ligger efter med jättemycket i skolan också så hemmet har liksom hamnat på tredje plats. Jag har helt tappat kontrollen över disken, och resten av mina uppgifter är så gott som bortglömda. Men jag vill försöka hitta rätt igen så jag tänkte börja om med babysteps + en veckouppgift: dammsuga. Jag kom aldrig igång med dammsugningen förut, mest för att jag alltid har känt att allt annat måste vara städat och rent när jag dammsuger. Därför har jag bara dammsugit ett rum i taget när jag har städat rent just där. Det är egentligen rätt opraktiskt eftersom att man drar runt smutsen från de andra rummen.

    Men idag läste jag på FL att dagens uppdrag är att dammsuga i extrarummet. Det stod att det inte gjorde något om allt inte var upplockat från golvet, vilket fick mig att tänka om lite. Det kanske är bättre att dammsuga i stöket än att inte dammsuga alls :P Så nu tänker jag att varje söndag kör jag 15 min plocka upp så mycket som möjligt från golven, och därefter dammsuga hela lägenheten. Gör jag det varje söndag borde det ju bli bättre :P

    Glad påsk på er allihop!
    hmm flytta på grejer med hjälp av dammsugaren... känner igen... och det som åker in kommer aldrig ut igen... hehe
  • Tiiara
    Divahd skrev 2014-04-18 13:32:08 följande:
    hmm flytta på grejer med hjälp av dammsugaren... känner igen... och det som åker in kommer aldrig ut igen... hehe
    Haha nej jag menade inte riktigt så x) Menade mer att det är bättre att dammsuga de tomma ytorna än att strunta i det bara för att det ligger någon grej lite här och var :P
  • FrökenAvig

    Här hemma har vi haft magsjuka. Ja nu ska vi väl inte ropa hej än och säga haft.. än kan det bli mer. En bra sak med magsjuka är att jag städar som sjutton. jag skurar, tvättar tvätt efter tvätt i maskinen, torkar, plockar...

Svar på tråden Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!