• Chianti

    Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!

    Åhh jag blir galen över att jag aldrig kan hålla ordning här hemma. Jag lever i ett konstant stökigt hem. Ibland gör jag ett rejält städryck och så är det fint i max en vecka. Sen händer något magiskt och helt plötsligt är det drivor med papper, kläder, ouppackade väskor, tidningar, saker som egentligen bor i nåt skåp har flyttat ur skåpet och det är värre än nånsin.

    Sen om man ska få gäster så städar man minsann jättefint, ungefär som om gästerna är värda ett vackert hem, men man själv som bor där unnar sig inte det där välstädade fina hemmet? Man är kokko på nåt sätt.

    Fler som känner som jag? Jag har surfat runt lite på nätet och hittat lite olika städforum, bland annat det här: www.flylady.net/ Det är en väldigt amerikansk site men den har nåt som kallas babysteps. Det är små små steg man tar varje dag i en månad för att få in vanan att städa och det verkar ganska bra:www.flylady.net/d/getting-started/31-beginner-babysteps/. Det bygger på teorin att det tar tre veckor att få in en ny vana.

    Dag 1 ska man bara göra rent diskbänken, sen är man klar för dagen. Vitsen är att man ska få in en vana att göra rent diskbänken varenda kväll så har man i alla fall ett område som alltid är tip top, och det känns nog bra att börja dagen med en ren diskbänk.
    Sen säger författaren att det har nog tagit flera år att röra till där hemma, så man kan inte räkna med att reda ut allt på en dag. Därför ska man bara ta små små steg och inte försöka sig på ett mastodontryck. Jag tror den filosofin passar mig, jag har storstädat hundra gånger men faller alltid tillbaka till att inte orka hålla efter löpande.

    Nån annan som vill haka på en månad? Det vore kul att få sällskap och få bolla lite tankar under tiden. Så får man väl se efter en månad om man fått några nya vanor.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-02 19:34
    Kul att vi blev ett gäng städisar!

    Jag gjorde en lite mer hardcore variant av FLY Lady,lite mer städning, lite mindre trams.
    Här hittar du min version: www.familjeliv.se/Bloggar-9-38/b128698.html

  • Svar på tråden Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!
  • mclo

    Såg att många pratar om en app, vad är det för någon och finns den till android?
    Känner att vi behöver få mer ordning eller rättare sagt mer strukturerat då vi inte orkar fundera på städning mm pga att vi inte får någon sömn och är helt slut på dagarna då vi har ett flerfunktionshindrat barn.


    Min alldeles egna ängel på lånad tid, 13Q deletionssyndrom
  • hon mot strömmen

    Har varit på träningsläger helgen med ungarna, helt godkänd ordning och mycket bra samarbete med gubben när vi kom dit och stöka iordning samt packade ihop när vi skulle hem.

    Hemma i okej tid vid 19, plockade ur husvagnen disk, mat och smutsiga kläder. Slängde i gång tvättmaskin med träningskläder och nu snurrar tredje maskinen i kväll.

    Gubbarna plockade i ordning all träningsutrustning, skickade ungarna i duschen och i sängen, under tiden så här jag röjt, diskat och dammsugit under tiden.

    Så jäkla nöjd är jag nu, gubben har fått "beröm" med.

  • sholof

    vilket härligt väder vi har fått.....här spenderar man inte mycket tid inne och städar :)
    Nackdelen är då att vi ändå lyckas skita ner i köket....

    Imorgon tänkte jag tar en runda WHB inför den kommande långhelgen. Behöver bara en spark i baken först :)


    ♥Världens bästa Max 28/3-07♥♥Världens underbaraste Felix 11/12-08♥
  • Divahd
    Hilmas skrev 2014-04-24 16:22:57 följande:
    www.flylady.net/d/br/author/flylady/

    Hoppas länken fungerar.
    Läste länken och vi har börjat sortera bort och skala av prydnadssaker i hemmet.... sakta men säkert.
    Kökstrashet kommer och går i vågor men vi slåss mot det och verkar oftast vinna.

    En kul grej på jobbet:

    Mina hk elever får tävla i att "shina sinken" de får 3 min på sig och sen koras en vinnare. De prövar olika metoder hemma så pass att de kommer till skolan och ber mig köpa in olika rengöringsmedel mm. Deras föräldrar är jättenöjda när de kommer hem till en skinande diskho. :)
  • vallakra

    Fixade till altanen igår och använde mig av "less is more"-tänket även där. Det blev superbra! Jag kan inte begripa att några småsaker kan få det att kännas rörigt.

  • Phillippa

    Idag har jag endast hunnit tvätta och lägga in lite av den rena tvätten. Bebis är sjuk och är bara nöjd då han blir buren och är inte alltid helt nöjd med det heller. Jag har bärsele men jag känner mig ändå begränsad. Jag kan ju inte böja mig och luta mig hur jag vill med bebis på magen. Han väger dessutom 9,5 kg så tungt är det också.

    Jag hade velat greja massa i trädgården :(.

  • sholof
    vallakra skrev 2014-04-28 18:40:28 följande:
    Fixade till altanen igår och använde mig av "less is more"-tänket även där. Det blev superbra! Jag kan inte begripa att några småsaker kan få det att kännas rörigt.

    Jag sparar en del även där... Borde rensa bort en del saker så vi får mer lugn o harmoni :)
    ♥Världens bästa Max 28/3-07♥♥Världens underbaraste Felix 11/12-08♥
  • vallakra

    Ja, vi har en förmåga att under vintern ställa ut saker på altanen "för att ta hand om det till våren" vilket resulterar i en ganska rörig altan på vårkanten. I fortsättningen ska vi skärpa till oss och inte ha några så-länge-ställen.

  • Tiiara

    Hej alla!

    Jag hängde med rätt bra i förra veckans zon, och sovrummet är fortfarande fint :) 
    Jag var iväg i helgen och kom hem sent på söndagkvällen så jag hann/orkade inte städa kaninburen. Kattoan fixade jag innan jag åkte. 
    Har dock lite problem med ena katten som envisas med att kissa och bajsa på golvet. Vi provar just nu litter kwitter här hemma, och det har funkat bra, men så fort vi byter till steg 2 (orange med hål i) börjar hon kissa och bajsa på golvet. Vet inte riktigt vad jag ska göra nu. Vill inte gå tillbaka till kattlåda, men jag vill ju inte heller göra mig av med katten.. Någon som har några förslag? Tror ni feliway funkar?

    Denna veckan börjar vi i vardagsrummet. För några veckor sedan började jag möblera om, vilket fick mig att inse hur mycket onödiga grejer jag har där, så nu har jag beställt några kartonger, här ska rensas ut ordentligt! :D

    Ser att det är lite snack om appar, och förutom fly lady-appen vill jag tipsa om any.do som är en app för oss som gillar att skriva listor. Den är jätteenkel och superbra! :D

  • Hilmas

    Själv har jag trillat ur zonerna. Jag är helt enkelt ur form. Vi har övernattande gäster fr.o.m. torsdag och det är massor jag borde hinna ikväll o imorgon, städa o handla o planera vad vi ska äta. Idag gjorde jag inget som är kritiskt. Jag o lillkillen storstädade barnrummet på förmiddagen. Han såg det som en lek och jag fick verkligen röjt bland leksakerna och skurat. Så nu är rummet tipp topp o det övriga hushållet kaos. Suck! Varför kommer jag inte igång o gör det jag borde?

Svar på tråden Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!