• Chianti

    Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!

    Åhh jag blir galen över att jag aldrig kan hålla ordning här hemma. Jag lever i ett konstant stökigt hem. Ibland gör jag ett rejält städryck och så är det fint i max en vecka. Sen händer något magiskt och helt plötsligt är det drivor med papper, kläder, ouppackade väskor, tidningar, saker som egentligen bor i nåt skåp har flyttat ur skåpet och det är värre än nånsin.

    Sen om man ska få gäster så städar man minsann jättefint, ungefär som om gästerna är värda ett vackert hem, men man själv som bor där unnar sig inte det där välstädade fina hemmet? Man är kokko på nåt sätt.

    Fler som känner som jag? Jag har surfat runt lite på nätet och hittat lite olika städforum, bland annat det här: www.flylady.net/ Det är en väldigt amerikansk site men den har nåt som kallas babysteps. Det är små små steg man tar varje dag i en månad för att få in vanan att städa och det verkar ganska bra:www.flylady.net/d/getting-started/31-beginner-babysteps/. Det bygger på teorin att det tar tre veckor att få in en ny vana.

    Dag 1 ska man bara göra rent diskbänken, sen är man klar för dagen. Vitsen är att man ska få in en vana att göra rent diskbänken varenda kväll så har man i alla fall ett område som alltid är tip top, och det känns nog bra att börja dagen med en ren diskbänk.
    Sen säger författaren att det har nog tagit flera år att röra till där hemma, så man kan inte räkna med att reda ut allt på en dag. Därför ska man bara ta små små steg och inte försöka sig på ett mastodontryck. Jag tror den filosofin passar mig, jag har storstädat hundra gånger men faller alltid tillbaka till att inte orka hålla efter löpande.

    Nån annan som vill haka på en månad? Det vore kul att få sällskap och få bolla lite tankar under tiden. Så får man väl se efter en månad om man fått några nya vanor.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-02 19:34
    Kul att vi blev ett gäng städisar!

    Jag gjorde en lite mer hardcore variant av FLY Lady,lite mer städning, lite mindre trams.
    Här hittar du min version: www.familjeliv.se/Bloggar-9-38/b128698.html

  • Svar på tråden Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!
  • skrutto
    Divahd skrev 2014-06-05 01:07:23 följande:

     


    Lägg märke till monster high skorna!
    Så fint!

    Min snart femåring skulle dö för klänningarna, särskilt den lila.
  • Hilmas

    Divahd: vad fint det blev. Sitt ner o beundra resultatet, för det gör vi. Heja, heja!

    Ni har varit så flitiga med kläderna. Själv är jag i en svacka, hoppas den är tillfällig för jag vill också ha det fint i våra garderober.

    Nicaloll: att vara pedantisk känner jag till. Ibland upplever jag att det är till hinder för att komma igång med städprojekt. Små steg i taget.

  • vallakra

    Har ju absolut ingenting med städning att göra men jag måste ändå fråga (vi kan ju låtsas att det har med städning av trädgården att göra).

    Jag besökte idag för första gången Blomsterlandet och blev helt stum. Brukar det vara så billigt? Jag köpte klängväxter för halva priset (redan fullpris var ju snorbilligt). Nu sitter jag här och grämer mig över alla pengar jag lagt ut genom åren på att handla på den svindyra plantskolan som ligger närmast mitt lilla pluttsamhälleSkrikandes.

  • 81missan

    Jag längtar efter att få tid till att städa. Önskar nästan att vi bara är hemma i helgen:) Nu har vi det ganska ok så jag borde kunna ta tag i zonerna nu. Har rensat handfaten idag, även om det säkert är helt fel zon men ändå:)
    Trevlig helg förresten. Alla lediga imorgon?

  • sholof
    vallakra skrev 2014-06-05 17:02:31 följande:
    Har ju absolut ingenting med städning att göra men jag måste ändå fråga (vi kan ju låtsas att det har med städning av trädgården att göra).

    Jag besökte idag för första gången Blomsterlandet och blev helt stum. Brukar det vara så billigt? Jag köpte klängväxter för halva priset (redan fullpris var ju snorbilligt). Nu sitter jag här och grämer mig över alla pengar jag lagt ut genom åren på att handla på den svindyra plantskolan som ligger närmast mitt lilla pluttsamhälleSkrikandes.

    Jag tror att det kan skilja sig väldigt mycket i pris. Små plantskolor måste väl överlag hålla högre priser. Men det lönar sig nog att kolla runt om man ska handla lite till trädgården.

    Jag tycker att trädgårdsfrågor helt klart hör hit här....för utan en fin trädgård så ser ju hemmet inte så fint ut heller :)
    ♥Världens bästa Max 28/3-07♥♥Världens underbaraste Felix 11/12-08♥
  • sholof
    81missan skrev 2014-06-05 21:03:36 följande:
    Jag längtar efter att få tid till att städa. Önskar nästan att vi bara är hemma i helgen:) Nu har vi det ganska ok så jag borde kunna ta tag i zonerna nu. Har rensat handfaten idag, även om det säkert är helt fel zon men ändå:)
    Trevlig helg förresten. Alla lediga imorgon?

    Kvittar väl vilken zon det är, allt man gör är ju bara bra. Själv har jag ju hållit på med kläderna fast vi tydligen är i hallen denna veckan.

    Nja, jag jobbar inatt oxå, så jag är ju inte helt ledig....fast jag har ju å andra sidan bra betalt för att jobba övertid en helgdag :) 
    Men skönt att resten av familjen har låndledigt.

    Imorgon ska vi göra oss av med klädpåsarna som vi har sorterat ut....och sen ska vi försöka bestämma vad nästa projekt ska bli.
    ♥Världens bästa Max 28/3-07♥♥Världens underbaraste Felix 11/12-08♥
  • 81missan

    Ikväll har vi bytt byrå i grabbarnas rum. Min svägerska ville bli av med sin hallbyrå så vi tog den:) Den har samma storlek som vår gamla men istället för 2 små och 4 stora är det 6 små och 4 stora vilket gör lite skillnad. Nu ska vi bara lära oss att hitta också:)
    Imorgon hoppas jag få iväg mannen o ev äldste sonen för att leta rätt på ett lämpligt skrivbord. Det ska till en början stå i grabbarnas rum men i höst/till jul kommer den äldste att få eget rum eftersom han börjat skolan då.

  • vallakra

    En liten fråga till alla duktiga städnissar:

    Vad använder ni för mopp?

    Själv använder jag en sån där med "garn" eller vad man ska kalla det. Har testat varianten med "smala disktrasor" också men jag blir aldrig nöjd. Jag tycker att de är svåra att vrida ur och de lämnar alldeles för mycket vatten kvar på golvet.

    Så nu undrar jag om det finns någon här som hittat någon superbra mopp att rekommendera.

  • Divahd
    vallakra skrev 2014-06-10 10:12:23 följande:
    En liten fråga till alla duktiga städnissar:

    Vad använder ni för mopp?

    Själv använder jag en sån där med "garn" eller vad man ska kalla det. Har testat varianten med "smala disktrasor" också men jag blir aldrig nöjd. Jag tycker att de är svåra att vrida ur och de lämnar alldeles för mycket vatten kvar på golvet.

    Så nu undrar jag om det finns någon här som hittat någon superbra mopp att rekommendera.
    Vileda Quickmopp med tillhörande hink funkar utmärkt!!



     



Svar på tråden Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!