• Chianti

    Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!

    Åhh jag blir galen över att jag aldrig kan hålla ordning här hemma. Jag lever i ett konstant stökigt hem. Ibland gör jag ett rejält städryck och så är det fint i max en vecka. Sen händer något magiskt och helt plötsligt är det drivor med papper, kläder, ouppackade väskor, tidningar, saker som egentligen bor i nåt skåp har flyttat ur skåpet och det är värre än nånsin.

    Sen om man ska få gäster så städar man minsann jättefint, ungefär som om gästerna är värda ett vackert hem, men man själv som bor där unnar sig inte det där välstädade fina hemmet? Man är kokko på nåt sätt.

    Fler som känner som jag? Jag har surfat runt lite på nätet och hittat lite olika städforum, bland annat det här: www.flylady.net/ Det är en väldigt amerikansk site men den har nåt som kallas babysteps. Det är små små steg man tar varje dag i en månad för att få in vanan att städa och det verkar ganska bra:www.flylady.net/d/getting-started/31-beginner-babysteps/. Det bygger på teorin att det tar tre veckor att få in en ny vana.

    Dag 1 ska man bara göra rent diskbänken, sen är man klar för dagen. Vitsen är att man ska få in en vana att göra rent diskbänken varenda kväll så har man i alla fall ett område som alltid är tip top, och det känns nog bra att börja dagen med en ren diskbänk.
    Sen säger författaren att det har nog tagit flera år att röra till där hemma, så man kan inte räkna med att reda ut allt på en dag. Därför ska man bara ta små små steg och inte försöka sig på ett mastodontryck. Jag tror den filosofin passar mig, jag har storstädat hundra gånger men faller alltid tillbaka till att inte orka hålla efter löpande.

    Nån annan som vill haka på en månad? Det vore kul att få sällskap och få bolla lite tankar under tiden. Så får man väl se efter en månad om man fått några nya vanor.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-02 19:34
    Kul att vi blev ett gäng städisar!

    Jag gjorde en lite mer hardcore variant av FLY Lady,lite mer städning, lite mindre trams.
    Här hittar du min version: www.familjeliv.se/Bloggar-9-38/b128698.html

  • Svar på tråden Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!
  • Hilmas

    Ett problem: toastolen svårt missfärgat. Har tidigare använt wc-anka. Nu vill jag få det rent o testat 2 nätter med maskindiskmedeltablett. Har också testat ättika. Nu slängde jag i en liten skvätt klorin. Har ni tips på vad jag ännu kan använda? Vi har extremt hårt vatten o mycket kalk.

  • Phillippa

    Idag har jag sorterat ut tre Ica-kassar med för små bebiskläder som jag ska lämna in på försäljning på second hand på måndag :). Nu finns det massa plats i bebisens hylla igen!

  • Aniiee
    Hilmas skrev 2014-06-18 08:14:14 följande:

    Ett problem: toastolen svårt missfärgat. Har tidigare använt wc-anka. Nu vill jag få det rent o testat 2 nätter med maskindiskmedeltablett. Har också testat ättika. Nu slängde jag i en liten skvätt klorin. Har ni tips på vad jag ännu kan använda? Vi har extremt hårt vatten o mycket kalk.


    Testa sånt där avkalkninsmedel som man har till kaffebryggare.......
    You are imperfect, permanently and inevitably flawed. And you are beautiful - Amy Bloom
  • hittpånåt
    Hilmas skrev 2014-06-18 08:14:14 följande:

    Ett problem: toastolen svårt missfärgat. Har tidigare använt wc-anka. Nu vill jag få det rent o testat 2 nätter med maskindiskmedeltablett. Har också testat ättika. Nu slängde jag i en liten skvätt klorin. Har ni tips på vad jag ännu kan använda? Vi har extremt hårt vatten o mycket kalk.


    Jag använder citronsyra, köper stora förpackningar på ÖB, tror det är 500 g eller nåt sånt. Perfekt när man har mycket kalk, använder i toastolar, i duschen och framförallt på diskbänken för att få bort den där tråkiga beläggningen. Testade till och med på mina jeans förra året när jag fått blåbärsfläckar och det funkade. Lite fuktigt ska det vara för att verka.
  • sholof

    Hoppas ni alla hade en fin midsommar. Vi var bortresta och kom hem sent söndagskväll...så gårdagen ägnades åt att tvätta, och röja upp i köket.

    Veckans zon är Master bedroom, dagens mission är klädhögen.... Vårt sovrum är minimalt....så inga klädhögar får plats däri. Fast vi har fortfarande vår garderob med hängande kläder kvar att städa ur, och få ordning på träningskläderna. Så det funderar jag på att göra fram tills på torsdag.

    Som extra rum kommer vi påbörja städning och utrensning från lekrummet. Får se vilket väder helgen bjuder på, om det inte blir fint väder så kanske killarna vill vara delaktiga.


    ♥Världens bästa Max 28/3-07♥♥Världens underbaraste Felix 11/12-08♥
  • 81missan
    Phillippa skrev 2014-06-21 20:31:09 följande:

    Idag har jag sorterat ut tre Ica-kassar med för små bebiskläder som jag ska lämna in på försäljning på second hand på måndag :). Nu finns det massa plats i bebisens hylla igen!


    Är det ert sista barn? VI sparar alla kläder "i fall att" och så finns det kläder för släktingar att ärva. Men om ni behöver lite extra pengar/förvaring kanske det är värt att sälja.
  • vallakra

    Hur gör ni med tuber i kylskåpet? Jag kan inte hitta någon lösning som jag blir nöjd med. Det är ett irritationsmoment som måste lösas annars blir jag galen snart!

  • sholof
    vallakra skrev 2014-06-26 15:56:50 följande:

    Hur gör ni med tuber i kylskåpet? Jag kan inte hitta någon lösning som jag blir nöjd med. Det är ett irritationsmoment som måste lösas annars blir jag galen snart!


    Du menar var man placerar dom eller? :)
    ♥Världens bästa Max 28/3-07♥♥Världens underbaraste Felix 11/12-08♥
  • Phillippa
    81missan skrev 2014-06-24 21:40:36 följande:
    Är det ert sista barn? VI sparar alla kläder "i fall att" och så finns det kläder för släktingar att ärva. Men om ni behöver lite extra pengar/förvaring kanske det är värt att sälja.
    Japp! Det är definitivt vårt sista barn. Två är tillräckligt för oss ;).

    Jag har även gett bort en del

    kläder till en vän men annars känner jag ingen som jag tror ska ha fler barn.
Svar på tråden Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!