• Chianti

    Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!

    Åhh jag blir galen över att jag aldrig kan hålla ordning här hemma. Jag lever i ett konstant stökigt hem. Ibland gör jag ett rejält städryck och så är det fint i max en vecka. Sen händer något magiskt och helt plötsligt är det drivor med papper, kläder, ouppackade väskor, tidningar, saker som egentligen bor i nåt skåp har flyttat ur skåpet och det är värre än nånsin.

    Sen om man ska få gäster så städar man minsann jättefint, ungefär som om gästerna är värda ett vackert hem, men man själv som bor där unnar sig inte det där välstädade fina hemmet? Man är kokko på nåt sätt.

    Fler som känner som jag? Jag har surfat runt lite på nätet och hittat lite olika städforum, bland annat det här: www.flylady.net/ Det är en väldigt amerikansk site men den har nåt som kallas babysteps. Det är små små steg man tar varje dag i en månad för att få in vanan att städa och det verkar ganska bra:www.flylady.net/d/getting-started/31-beginner-babysteps/. Det bygger på teorin att det tar tre veckor att få in en ny vana.

    Dag 1 ska man bara göra rent diskbänken, sen är man klar för dagen. Vitsen är att man ska få in en vana att göra rent diskbänken varenda kväll så har man i alla fall ett område som alltid är tip top, och det känns nog bra att börja dagen med en ren diskbänk.
    Sen säger författaren att det har nog tagit flera år att röra till där hemma, så man kan inte räkna med att reda ut allt på en dag. Därför ska man bara ta små små steg och inte försöka sig på ett mastodontryck. Jag tror den filosofin passar mig, jag har storstädat hundra gånger men faller alltid tillbaka till att inte orka hålla efter löpande.

    Nån annan som vill haka på en månad? Det vore kul att få sällskap och få bolla lite tankar under tiden. Så får man väl se efter en månad om man fått några nya vanor.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-02 19:34
    Kul att vi blev ett gäng städisar!

    Jag gjorde en lite mer hardcore variant av FLY Lady,lite mer städning, lite mindre trams.
    Här hittar du min version: www.familjeliv.se/Bloggar-9-38/b128698.html

  • Svar på tråden Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!
  • Tiiara
    Ms H skrev 2015-02-06 14:49:01 följande:

    Ligger i min kära soffa och filosoferar, funderar och planerar. Alltså, försöker att låta kroppen vila, men sysselsätter hjärnan för att inte hoppa upp för att "bara göra en liten grej" var och varannan minut. Tänkte att då kan jag ju passa på att ta reda på vilken zon vi är i och vilken vi ska in i härnäst. Googlade efter en lista över zonerna och hamnade i Linns blogg. Kom tillbaka Linn!

    Nåja... Kom fram till att jag behöver tänka ut hur zonindelningen ska anpassas till mitt nya boende, så det ska jag försöka komma fram till nu :)


    Välkommen tillbaka Ms H :) jag började precis fundera lite på var du hade tagit vägen ;) Vad skönt att allt har gått bra med flytten. Jag insåg precis hur lite koll jag har på er andra här i tråden. Du kanske redan har skrivit detta i tråden, men i så fall har jag missat det. Vad är anledningen till flytten? Bor du ensam? Har du barn? (Du behöver så klart inte svara på allt om du inte vill, blev bara lite nyfiken på er andra :P )

    PS. Jag saknar också Linn! Var har hon tagit vägen egentligen?? Förvånad
  • Tiiara

    Jag har inte heller varit jätteflitig i hallen. Egentligen har jag ingen stor hall så det finns inte så mycket att göra när det gäller det synliga. Däremot hade jag behövt komma igång med utrensning i garderoberna, men just denna veckan har jag ju haft mycket att göra inför Almas födelsedag i morgon.

    Jag har lyckats bygga ihop hennes nya säng och fått iordning väldigt mycket på hennes rum. Jag är så otroligt förvånad över hur mycket jag har fått gjort genom att tänka litet. Jag har ju faktiskt fått ihop nästan allting så som jag hade tänkt det, bara det att när jag tänkte på allt på en gång blev det så himla jobbigt att göra. Men när jag tänkte att det var okej att "bara" fixa granen eller "bara" bygga lite på sängen, eller "bara" stryka gardinerna så är det som att allt bara har flutit på. 

    Nästa vecka är det köket som gäller ja, och då ska jag verkligen köra på ordentligt för nu är det kaos där. Okej, det är väl egentligen kaos i resten av lägenheten också x) just nu är vardagsrummet fullt med saker som inte längre får plats i Almas rum och sånt som stod i hallen i väntan på att bli uppburet till vinden, för jag blev tvungen att ställa ut en hylla där. Nåväl, en sak i taget så löser sig nog resten med :D

  • Tiiara
    Sagolina skrev 2015-02-06 10:38:35 följande:
    Hej! Jo, känner igen dig från bf juni-13 tråden:)

    Välkommen hit!

    Jag kom hem från bb med vårt andra barn, en liten flicka, igår. Just nu blir det mest att njuta av baby och storebror, slänga in en tvätt och hålla diskbänken ren för mig/oss. Zonerna tror jag att jag hoppar på till mars. Perfekt att få lite vårstädat då:)

    Jag är inte särskilt insatt i Fly Lady, men tycker om tänket att varje liten sak man gör räknas. 2minuter är bättre än 0minuter och sakta men säkert ser man skillnad.
    Men åh! Grattis till lilltjejen :D {#emotions_dlg.flower}
  • Ms H
    Tiiara skrev 2015-02-06 18:09:33 följande:
    Välkommen tillbaka Ms H :) jag började precis fundera lite på var du hade tagit vägen ;) Vad skönt att allt har gått bra med flytten. Jag insåg precis hur lite koll jag har på er andra här i tråden. Du kanske redan har skrivit detta i tråden, men i så fall har jag missat det. Vad är anledningen till flytten? Bor du ensam? Har du barn? (Du behöver så klart inte svara på allt om du inte vill, blev bara lite nyfiken på er andra :P )

    PS. Jag saknar också Linn! Var har hon tagit vägen egentligen?? Förvånad
    Tackar! Jag har flyttat tillbaka till staden jag är uppväxt i, behövde byta bostad och jobb så då kunde jag ju lika gärna byta ort. Bor ensam utan barn och håller på att återhämta mig från allvarlig (men inte livshotande) långvarig sjukdom.
  • Tiiara
    Ms H skrev 2015-02-06 19:00:22 följande:
    Tackar! Jag har flyttat tillbaka till staden jag är uppväxt i, behövde byta bostad och jobb så då kunde jag ju lika gärna byta ort. Bor ensam utan barn och håller på att återhämta mig från allvarlig (men inte livshotande) långvarig sjukdom.
    Okej, hoppas att du blir frisk <3 Kanske hjälper det också att vara tillbaka i hemstaden om du har bra kontakt och stöd med din familj (utgår ifrån att de bor kvar) :P
  • Ms H
    Tiiara skrev 2015-02-06 19:26:48 följande:
    Okej, hoppas att du blir frisk <3 Kanske hjälper det också att vara tillbaka i hemstaden om du har bra kontakt och stöd med din familj (utgår ifrån att de bor kvar) :P
    Mina syskon bor kvar, en av anledningarna till att återvända ;)
  • Aniiee

    Nä, dags att sova! Imorgon är det family day, och i den här familjen så blir det en dag med kinekt - och inget städ alls.


    Happiness is something that comes into our lives through doors we don't even remember leaving open. - Rose Wilder Lane
  • vallakra

    I måndags kom de och installerade vårt larm. Det var bra på mer än ett sätt. Dels känns det ju tryggare så här men det gav oss även en spark i baken att börja med ommålningen av hallen.

    Själva dosan sitter ju på väggen vid dörren och det kostar ju en del om larmgubben ska komma hit och ta bort den för att vi ska måla om. Alltså var det bäst att måla innan han kom, så ommålningen startade förra lördagen och bör kunna bli färdig i nästa vecka.

    Men nu ska jag baka eftersom vi får besök senare idag.

  • vallakra

    Jippie! Maken konstaterade nyss att tvättmaskinen inte går att laga. Den började bråka i förrgår och vi har provat allt men inget funkar. Så nu blir det till att hosta fram pengar till en ny, f#####n!

  • Ms H

    Har en vilodag i soffan, vad passar då bättre än att backa tillbaka i tråden för kommentera inlägg jag inte hunnit kommentera och att ta till mig av alla era bra idéer och all inspiration!


    Hilmas skrev 2015-01-26 20:31:54 följande:

    MsH: kan det fungera med en fön. Det är kanske mer riskfritt än strykjärn.



    Ja just ja, detta skulle jag ju fixa! Skriver upp på min att-göra-lista.


    Tiiara skrev 2015-01-29 16:52:45 följande:

    Okej, det passar jättebra eftersom att jag håller på att rensa ut rejält :D 
    (Det har gått jättebra med kläderna förresten, tvättade i förrgår, dock har jag inte orkat gå igenom det än, men ska göra ikväll eller i morgon fm för kl 12 har jag tvättstugan igen och snart är det nog tomt i smutstvättsgarderoben :D Har även fått sålt nästan allt som jag la ut på tradera :D)

    Jag har precis satt upp en kalender som jag fick i julklapp, det är en såndär familjekalender - som jag dock inte tyckte att jag behövde, för vi är bara två i familjen - men nu har jag döpt en spalt till "Städning", där jag ska skriva upp vilken zon det är, när jag har tvättstugan, och sen tror jag att jag behöver sätta upp en "dammsuga-dag" för jag har fortfarande inte fått rutin på dammsugningen. Men en sak i taget! ;D

    Nu ska jag diska, röja upp i köket och laga mat! Får sätta igång min städlista på spotify och försöka glömma bort förkylningen som har smugit sig på mig efter en veckas vab xP



    Hur har det gått med kalendern, använder du städspalten? Är för övrigt väldigt impad över hur du tog dig an klädproblemet!

Svar på tråden Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!