• Chianti

    Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!

    Åhh jag blir galen över att jag aldrig kan hålla ordning här hemma. Jag lever i ett konstant stökigt hem. Ibland gör jag ett rejält städryck och så är det fint i max en vecka. Sen händer något magiskt och helt plötsligt är det drivor med papper, kläder, ouppackade väskor, tidningar, saker som egentligen bor i nåt skåp har flyttat ur skåpet och det är värre än nånsin.

    Sen om man ska få gäster så städar man minsann jättefint, ungefär som om gästerna är värda ett vackert hem, men man själv som bor där unnar sig inte det där välstädade fina hemmet? Man är kokko på nåt sätt.

    Fler som känner som jag? Jag har surfat runt lite på nätet och hittat lite olika städforum, bland annat det här: www.flylady.net/ Det är en väldigt amerikansk site men den har nåt som kallas babysteps. Det är små små steg man tar varje dag i en månad för att få in vanan att städa och det verkar ganska bra:www.flylady.net/d/getting-started/31-beginner-babysteps/. Det bygger på teorin att det tar tre veckor att få in en ny vana.

    Dag 1 ska man bara göra rent diskbänken, sen är man klar för dagen. Vitsen är att man ska få in en vana att göra rent diskbänken varenda kväll så har man i alla fall ett område som alltid är tip top, och det känns nog bra att börja dagen med en ren diskbänk.
    Sen säger författaren att det har nog tagit flera år att röra till där hemma, så man kan inte räkna med att reda ut allt på en dag. Därför ska man bara ta små små steg och inte försöka sig på ett mastodontryck. Jag tror den filosofin passar mig, jag har storstädat hundra gånger men faller alltid tillbaka till att inte orka hålla efter löpande.

    Nån annan som vill haka på en månad? Det vore kul att få sällskap och få bolla lite tankar under tiden. Så får man väl se efter en månad om man fått några nya vanor.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-02 19:34
    Kul att vi blev ett gäng städisar!

    Jag gjorde en lite mer hardcore variant av FLY Lady,lite mer städning, lite mindre trams.
    Här hittar du min version: www.familjeliv.se/Bloggar-9-38/b128698.html

  • Svar på tråden Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!
  • Darimna

    Gillade först att det var mer fokus på "decluttering" (Har ni ett svenkt uttryck för det?) och rengöring än själva det tråkiga i städningen: Att plocka undan.

    Tänkte att det var för att komma igång, men kände snart att det är så svårt att följa instruktionerna med huset fullt av saker. Kör 15min decluttering så ofta jag hinner, men det mesta är ju saker jag använder och behöver, det är ju därför de ligger framme


    Också gjort ett par riktiga helstädningsomgångar och fått undan precis allting, men hemmet slammar ju igen på två dagar igen. 

    Tänkte att "Five minute Room Rescue" var en bra grej att testa att göra varje dag.


    Satte timern på 5 min och började plocka undan kläder och saker från sovrumsgolvet. När timern ringde syntes ingen skillnad alls. Och då har jag ändå jobbat så fort jag kan och tagit bort massor... 


     


    Ska testa igen i 10 min till, men det kommer ju ändå inte blir klart på långa vägar och imorgon är det lika illa igen  


     


    Samma sak i köket. Kämpar fortfarande som en galning med att försöka få undan disken så att jag kan torka diskhon, om inte varje dag så åtminstone varannan, men det går verkligen inte, det är alldeles för mycket jobb!! 


     


    Ååå vad det här är svårt!!


     


     

  • Ms H
    Darimna skrev 2015-02-10 17:17:13 följande:

    Gillade först att det var mer fokus på "decluttering" (Har ni ett svenkt uttryck för det?) och rengöring än själva det tråkiga i städningen: Att plocka undan.

    Tänkte att det var för att komma igång, men kände snart att det är så svårt att följa instruktionerna med huset fullt av saker. Kör 15min decluttering så ofta jag hinner, men det mesta är ju saker jag använder och behöver, det är ju därför de ligger framme smile1.gif


    Också gjort ett par riktiga helstädningsomgångar och fått undan precis allting, men hemmet slammar ju igen på två dagar igen. 

    Tänkte att "Five minute Room Rescue" var en bra grej att testa att göra varje dag.


    Satte timern på 5 min och började plocka undan kläder och saker från sovrumsgolvet. När timern ringde syntes ingen skillnad alls. Och då har jag ändå jobbat så fort jag kan och tagit bort massor... 


     


    Ska testa igen i 10 min till, men det kommer ju ändå inte blir klart på långa vägar och imorgon är det lika illa igen smile4.gif  


     


    Samma sak i köket. Kämpar fortfarande som en galning med att försöka få undan disken så att jag kan torka diskhon, om inte varje dag så åtminstone varannan, men det går verkligen inte, det är alldeles för mycket jobb!! 


     


    Ååå vad det här är svårt!!


     


     


    Vad kul att du är kvar i tråden, jag tänkte på att vi inte hört något från dig på länge när jag var på väg från jobbet idag.

    Jag tror att du ska tänka smått! Det ska inte bli perfekt hemma på nolltid, det ska bli liiiite bättre varje vecka. Det gäller att nöta in vanor, tills de går på rutin och du knappt märker att du gör dem. Samtidigt hittar du förbättringar som gör att det blir lite mindre att göra. Men som sagt, tänk smått.

    Decluttring handlar snarare om att skapa ordning än att plocka undan. Att hitta en plats till varje sak och att göra sig av med sånt som man inte behöver. Även här gäller det att tänka smått; decluttra en del av en hylla, inte ett helt rum. Det är då du kommer att SE förbättringen, vilket känns väldigt bra. Då kommer du bli inspirerad att decluttra nästa lilla område. Och nästa och nästa och...

    Det känns som att disken är ditt största bekymmer. Kan lösningen för dig vara att dels minska på antalet grejer att diska (dvs använda färre saker) och dels att hinna diska vid fler tillfällen under dagen. Jag förstår att det är svårt att hinna medan du tar hand om barn och samtidigt fixar med maten, men finns det kanske möjlighet att diska några få saker medan du lagar? Kan du använda samma kastrull till att koka flera saker, eller samma slev för att röra i flera grejer? Kan du skölja ur kaffekoppen efter att du använt den på morgonen för att sedan använda samma igen på eftermiddagen/kvällen?

    Viktigast är ändå;ge inte upp. Och kom ihåg att You are never behind!
  • Ms H

    Ingen bra dag i ms H's städliv (hmm, autokorrekt föreslår stödlinje istället för städliv, det säger nog nått...). Öst in nyinköpta varor i skafferihyllan. Hittat "rätt plats" åt burken med påsklämmor. That's it.

    Rastlös till tusen och sugen men inte hungrig. Vill läsa, men boken lockar inte. Ingen bra kväll :(

  • vallakra
    Ms H skrev 2015-02-10 15:33:15 följande:
    Då ställer jag samma fråga igen... hur mycket? ;)
    Ja, det glömde jag visst att skriva. Jag brukar ta 2-3 teskedar beroende på hur smutsig tvätten är.
  • vallakra

    Fick hem sonens första glutenfria livsmedelsanvisning i går. Jag hade trott att det skulle vara en mindre låda men det visade sig vara tre stora kartonger! Slet hela kvällen för att få plats med allt.


    Till sist lyckades det och som en bonus blev alla skåp städade eftersom jag var tvungen att både flytta om saker och göra mig av med en del onödigt.

  • Darimna
    Ms H skrev 2015-02-10 19:54:46 följande:
    Vad kul att du är kvar i tråden, jag tänkte på att vi inte hört något från dig på länge när jag var på väg från jobbet idag.

    Jag tror att du ska tänka smått! Det ska inte bli perfekt hemma på nolltid, det ska bli liiiite bättre varje vecka. Det gäller att nöta in vanor, tills de går på rutin och du knappt märker att du gör dem. Samtidigt hittar du förbättringar som gör att det blir lite mindre att göra. Men som sagt, tänk smått.

    Decluttring handlar snarare om att skapa ordning än att plocka undan. Att hitta en plats till varje sak och att göra sig av med sånt som man inte behöver. Även här gäller det att tänka smått; decluttra en del av en hylla, inte ett helt rum. Det är då du kommer att SE förbättringen, vilket känns väldigt bra. Då kommer du bli inspirerad att decluttra nästa lilla område. Och nästa och nästa och...

    Det känns som att disken är ditt största bekymmer. Kan lösningen för dig vara att dels minska på antalet grejer att diska (dvs använda färre saker) och dels att hinna diska vid fler tillfällen under dagen. Jag förstår att det är svårt att hinna medan du tar hand om barn och samtidigt fixar med maten, men finns det kanske möjlighet att diska några få saker medan du lagar? Kan du använda samma kastrull till att koka flera saker, eller samma slev för att röra i flera grejer? Kan du skölja ur kaffekoppen efter att du använt den på morgonen för att sedan använda samma igen på eftermiddagen/kvällen?

    Viktigast är ändå;ge inte upp. Och kom ihåg att You are never behind!

    Tack!


    Disken är faktiskt ett mindre problem nu än det var förut. Jag har blivit jättemycket bättre där Kör min morgon hot-spot 2min på disk och det går då ut på att plocka ner frukostdisken i baljan och skölja av den i princip. Sedan fyller jag diskbaljan med vatten så fort jag kommer hem om det behövs, eller efter vi ätit middag om det bara är frukostdisken i den och så diskar jag upp innan läggdags de flesta dagarna. Ibland hinner/orkar jag inte det, men då blir oftast iaf en del av det gjort under kvällens gång. 


    Dock tillkommer ju alltid lite efter kvällsmål och någon tekopp, nappflaska m.m. så helt tomt blir det liksom aldrig. Vilket egentligen är helt okej för mig, det är bara det där störande med att FlyLady tycker det är så HIMLA viktigt att det ska vara helt tomt och skinande... 


     


    Har släppt lite på hennes krav nu. Som att ha skor inomhus. Aldrig i livet säger jag bara. Mina fötter är inte gjorda för skor. Eller det finns inga skor som är gjorda för mina fötter, de mår inte bra av det.

    Nej, mitt största problem nu är att det alltid är fullt med saker överallt.. och att jag inte får IN rutinerna. Städar fortfarande på måfå här och där då och då, jättesvårt att etablera vanor sådär som hon pratar om. Orkar liksom inte det känns överväldigande.


     


    Skulle vilja utveckla ett "light-program" för extra lata, extra slarviga och extra virriga individer som mig

    Försökte få börja om baby-step mailen efter halva, men det var helt omöjligt, hade kontakt med supporten på sidan och de kunde inte ens göra det


     

  • Darimna
    vallakra skrev 2015-02-11 07:59:02 följande:

    Fick hem sonens första glutenfria livsmedelsanvisning i går. Jag hade trott att det skulle vara en mindre låda men det visade sig vara tre stora kartonger! Slet hela kvällen för att få plats med allt.


    Till sist lyckades det och som en bonus blev alla skåp städade eftersom jag var tvungen att både flytta om saker och göra mig av med en del onödigt.


    Oj, livsmedelsanvisning? 


    Vad var det för något? 

  • angio101

    Darimna: Jag började med FlyLady för 5-6 år sedan och måste fortfarande starta om med babysteps regelbundet. Disken är för det mesta gjord samma kväll och jag har blivit bättre att få undan kassarna med ren tvätt efter tvättstugan samma kväll men that's it!

    Får inte in SoS, veckostädning (blir fortfarande oftast innan vi ska ha gäster), det är skitsvårt att rensa ut, MEN jag vet också att när jag väl börjar om så blir nån liten rutin liiite bättre, här är det mysteg som gäller och mitt fokus ligger definitivt mest på diskbänken och köket.

    ge inte upp, det är så värt det, bara att få in tänket att 15 minuter gör en skillnad har hjälpt mig mycket.

  • vallakra

    Livsmedelsanvisning kallas den glutenfria mat man får ?på recept?. Var tredje månad får man basvaror till mycket förmånligt pris. Jag vet inte om det är så i alla landsting men här gäller det tills barnet är 16 år.


     

Svar på tråden Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!