• Chianti

    Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!

    Åhh jag blir galen över att jag aldrig kan hålla ordning här hemma. Jag lever i ett konstant stökigt hem. Ibland gör jag ett rejält städryck och så är det fint i max en vecka. Sen händer något magiskt och helt plötsligt är det drivor med papper, kläder, ouppackade väskor, tidningar, saker som egentligen bor i nåt skåp har flyttat ur skåpet och det är värre än nånsin.

    Sen om man ska få gäster så städar man minsann jättefint, ungefär som om gästerna är värda ett vackert hem, men man själv som bor där unnar sig inte det där välstädade fina hemmet? Man är kokko på nåt sätt.

    Fler som känner som jag? Jag har surfat runt lite på nätet och hittat lite olika städforum, bland annat det här: www.flylady.net/ Det är en väldigt amerikansk site men den har nåt som kallas babysteps. Det är små små steg man tar varje dag i en månad för att få in vanan att städa och det verkar ganska bra:www.flylady.net/d/getting-started/31-beginner-babysteps/. Det bygger på teorin att det tar tre veckor att få in en ny vana.

    Dag 1 ska man bara göra rent diskbänken, sen är man klar för dagen. Vitsen är att man ska få in en vana att göra rent diskbänken varenda kväll så har man i alla fall ett område som alltid är tip top, och det känns nog bra att börja dagen med en ren diskbänk.
    Sen säger författaren att det har nog tagit flera år att röra till där hemma, så man kan inte räkna med att reda ut allt på en dag. Därför ska man bara ta små små steg och inte försöka sig på ett mastodontryck. Jag tror den filosofin passar mig, jag har storstädat hundra gånger men faller alltid tillbaka till att inte orka hålla efter löpande.

    Nån annan som vill haka på en månad? Det vore kul att få sällskap och få bolla lite tankar under tiden. Så får man väl se efter en månad om man fått några nya vanor.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-02 19:34
    Kul att vi blev ett gäng städisar!

    Jag gjorde en lite mer hardcore variant av FLY Lady,lite mer städning, lite mindre trams.
    Här hittar du min version: www.familjeliv.se/Bloggar-9-38/b128698.html

  • Svar på tråden Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!
  • Ms H
    Hilmas skrev 2015-03-24 12:44:45 följande:

    MsH: du har ofta varit till stor nytta i detta hushåll. Du har traskat in i rätt ögonblick o gjort under. Senast med 9 magiska bokstäver! Nu är sovrummet fixat, endast fönstertvätt o 2 åringens byrå med kläder. Men det får bli till en annan gång. Mycket nöjd!


    Tack snälla Hilmas! Det där behövde jag höra just nu.
  • vallakra

    Här har hela familjen varit sjuka, en vecka var. Men nu ser jag slutet på tunneln så i helgen blir det städning.

  • Sagolina

    Äntligen fick jag lite gjort i veckans zon! Golvet städat (sovrum+aulan där sonens leksaker finns är allt i ett, så leksakerna har en förmåga att vandra...), dammsugat och avtorkat, sängen bäddad och böckerna tillbaka i bokhyllan. Och nu kommer sovrummet vara ockuperat av mannen som jobbar nätter, så blir varken mera städat eller särskilt stökigt på några dagar.

    Nu när jag är klar uppe är det tvätt som gäller. 2 maskiner ska tvättas och hängas innan lunch. Och så ska jag så tomater och gyllenbär, men det är mera nöje än nytta:) (och brukar resultera i att jag måste dammsuga nedre våningen, då sonen vill hjälpa till =mylla överallt)


  • Sagolina

    Äckelvarning!! Igår dammsugade jag lite mer noggrant i köket och vi har en liten lustig del i köket där det inte finns någon list, svårt att förklara. I alla fall finns där en möjlighet att komma in under golvlisten för skräp och damm, så jag lade på ett smalt munstycke på dammsugen för att komma åt så bra som möjligt. Ut kommer något som jag tror är en stor dammråtta, men nej, det var en död mus!!

    Kan säga att katterna inte var mina bästisar igår! Vi har aldrig haft möss inne, annat än när de fångar ute och tar in för att visa hur duktiga de är. Troligtvis har någondera tagit in en och sen tappat bort den... Men ja, mysigt att hitta ett dött möss i köket... (gissar på att jag kommer dammsuga denna plats noggrant typ dagligen en tid framöver)


  • Tacksamt
    Chianti skrev 2012-01-01 11:43:33 följande:

    Åhh jag blir galen över att jag aldrig kan hålla ordning här hemma. Jag lever i ett konstant stökigt hem. Ibland gör jag ett rejält städryck och så är det fint i max en vecka. Sen händer något magiskt och helt plötsligt är det drivor med papper, kläder, ouppackade väskor, tidningar, saker som egentligen bor i nåt skåp har flyttat ur skåpet och det är värre än nånsin.

    Sen om man ska få gäster så städar man minsann jättefint, ungefär som om gästerna är värda ett vackert hem, men man själv som bor där unnar sig inte det där välstädade fina hemmet? Man är kokko på nåt sätt.

    Fler som känner som jag? Jag har surfat runt lite på nätet och hittat lite olika städforum, bland annat det här: www.flylady.net/ Det är en väldigt amerikansk site men den har nåt som kallas babysteps. Det är små små steg man tar varje dag i en månad för att få in vanan att städa och det verkar ganska bra:www.flylady.net/d/getting-started/31-beginner-babysteps/. Det bygger på teorin att det tar tre veckor att få in en ny vana.

    Dag 1 ska man bara göra rent diskbänken, sen är man klar för dagen. Vitsen är att man ska få in en vana att göra rent diskbänken varenda kväll så har man i alla fall ett område som alltid är tip top, och det känns nog bra att börja dagen med en ren diskbänk.
    Sen säger författaren att det har nog tagit flera år att röra till där hemma, så man kan inte räkna med att reda ut allt på en dag. Därför ska man bara ta små små steg och inte försöka sig på ett mastodontryck. Jag tror den filosofin passar mig, jag har storstädat hundra gånger men faller alltid tillbaka till att inte orka hålla efter löpande.

    Nån annan som vill haka på en månad? Det vore kul att få sällskap och få bolla lite tankar under tiden. Så får man väl se efter en månad om man fått några nya vanor.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-02 19:34
    Kul att vi blev ett gäng städisar!

    Jag gjorde en lite mer hardcore variant av FLY Lady,lite mer städning, lite mindre trams.
    Här hittar du min version: www.familjeliv.se/Bloggar-9-38/b128698.html


    Härhemma håller jag ordning nästan hela tiden.
    Har olika dagar jag gör saker på exempelvis.
    Söndagar är byta i sängen,byta handukar.
    Onsdagar brukar jag tvätta.
    Damma gör jag liten när jag känner det behövs.
    Jag själv mår bra när det är fint hemma :)
    Idagska jag rensa bland papper,kläder mm,skönt.
    Även kolla in vilka inköp som behöver göras.

  • Hilmas

    Sagolina: döda möss låter inte skoj. Tur att det var du och inte sonen som hittade den.

    Tacksamt: ett schema låter bra. Jag kommer aldrig så långt. Och tror inte att jag skulle följa den heller. Många här har varit nöjda med en app som påminner olika uppgifter. Jag borde testa den.

    Idag har jag tvättat fönster o planterat vårblommor.

  • Tacksamt
    Hilmas skrev 2015-03-28 17:26:11 följande:

    Sagolina: döda möss låter inte skoj. Tur att det var du och inte sonen som hittade den.

    Tacksamt: ett schema låter bra. Jag kommer aldrig så långt. Och tror inte att jag skulle följa den heller. Många här har varit nöjda med en app som påminner olika uppgifter. Jag borde testa den.

    Idag har jag tvättat fönster o planterat vårblommor.


    Inte så svårt att komma ihåg att man vill ha frächa lakan och handukar inför veckan ;)
    Behövs inget nerskrivet schema för det lixom.


  • Tacksamt
    Hilmas skrev 2015-03-28 17:26:11 följande:

    Sagolina: döda möss låter inte skoj. Tur att det var du och inte sonen som hittade den.

    Tacksamt: ett schema låter bra. Jag kommer aldrig så långt. Och tror inte att jag skulle följa den heller. Många här har varit nöjda med en app som påminner olika uppgifter. Jag borde testa den.

    Idag har jag tvättat fönster o planterat vårblommor.


    Inte så svårt att komma ihåg att man vill ha frächa lakan och handukar inför veckan ;)
    Behövs inget nerskrivet schema för det lixom.


  • Sagolina

    Det har du rätt i Hilmas!

    Idag har jag fått en maskin tvätt fixad, bakat 2 olika bröd och så storhandlat. Annars har dagen gått åt till att underhålla sonen, så att han inte väcker mannen som jobbar nätter just nu och försöka hålla dottern nöjd. Och plantera om min basilika.

    Imorgon åker jag och barnen till min mamma över dagen, så blir ledigt från alla hemmasysslor. Men det betyder ju också att vi inte är hemma och stökar:)


  • sholof
    Sagolina skrev 2015-03-28 17:41:39 följande:

    Det har du rätt i Hilmas!

    Idag har jag fått en maskin tvätt fixad, bakat 2 olika bröd och så storhandlat. Annars har dagen gått åt till att underhålla sonen, så att han inte väcker mannen som jobbar nätter just nu och försöka hålla dottern nöjd. Och plantera om min basilika.

    Imorgon åker jag och barnen till min mamma över dagen, så blir ledigt från alla hemmasysslor. Men det betyder ju också att vi inte är hemma och stökar:)


    Hur ofta jobbar din man natt?
    När mina barn var små och deras pappa skulle vara föräldrarledig och jag jobba natt så var vi fasligt glada att vi hade en källare där jag kunde gå ner och lägga mig i när jag skulle sova. :)
    Nu funkar det mycket bättre när de går i skolan för då sover jag ju när de ändå är iväg. Blir bara problem de gånger de är sjuka och det inte är jag som vabbar...men då brukar de ändå mest mysa och se på film m.m. så de stör inte mig

    Idag ska jag bara klara av att jobba...inte skoj o börja kl 6 när det är omställning till sommartid. Sen ska vi ha barnkalas för sonen innan jag kommer däcka på soffan i kväll.
    ♥Världens bästa Max 28/3-07♥♥Världens underbaraste Felix 11/12-08♥
Svar på tråden Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!