• Chianti

    Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!

    Åhh jag blir galen över att jag aldrig kan hålla ordning här hemma. Jag lever i ett konstant stökigt hem. Ibland gör jag ett rejält städryck och så är det fint i max en vecka. Sen händer något magiskt och helt plötsligt är det drivor med papper, kläder, ouppackade väskor, tidningar, saker som egentligen bor i nåt skåp har flyttat ur skåpet och det är värre än nånsin.

    Sen om man ska få gäster så städar man minsann jättefint, ungefär som om gästerna är värda ett vackert hem, men man själv som bor där unnar sig inte det där välstädade fina hemmet? Man är kokko på nåt sätt.

    Fler som känner som jag? Jag har surfat runt lite på nätet och hittat lite olika städforum, bland annat det här: www.flylady.net/ Det är en väldigt amerikansk site men den har nåt som kallas babysteps. Det är små små steg man tar varje dag i en månad för att få in vanan att städa och det verkar ganska bra:www.flylady.net/d/getting-started/31-beginner-babysteps/. Det bygger på teorin att det tar tre veckor att få in en ny vana.

    Dag 1 ska man bara göra rent diskbänken, sen är man klar för dagen. Vitsen är att man ska få in en vana att göra rent diskbänken varenda kväll så har man i alla fall ett område som alltid är tip top, och det känns nog bra att börja dagen med en ren diskbänk.
    Sen säger författaren att det har nog tagit flera år att röra till där hemma, så man kan inte räkna med att reda ut allt på en dag. Därför ska man bara ta små små steg och inte försöka sig på ett mastodontryck. Jag tror den filosofin passar mig, jag har storstädat hundra gånger men faller alltid tillbaka till att inte orka hålla efter löpande.

    Nån annan som vill haka på en månad? Det vore kul att få sällskap och få bolla lite tankar under tiden. Så får man väl se efter en månad om man fått några nya vanor.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-02 19:34
    Kul att vi blev ett gäng städisar!

    Jag gjorde en lite mer hardcore variant av FLY Lady,lite mer städning, lite mindre trams.
    Här hittar du min version: www.familjeliv.se/Bloggar-9-38/b128698.html

  • Svar på tråden Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!
  • Voxen1

    Nu ska jag torka golv och städa toaletterna, sedan är jag klar med städandet för idag. Funderar på vad mitt nästa projekt ska bli. Hallen kanske....

    Behöver hitta förvaringsplats för dynorna till utemöblerna. Garaget fungerade sådär. Får kanske göra ett röjande I garderoben och se om jag kan få in dem där. Måste vara lätt att få ut om man vill använda dem.

    Eller så får de bo i garaget över vintern. Hm....

    Vad har ni andra för er?

  • Ms H
    Voxen1 skrev 2017-11-07 17:46:34 följande:

    Nu ska jag torka golv och städa toaletterna, sedan är jag klar med städandet för idag. Funderar på vad mitt nästa projekt ska bli. Hallen kanske....

    Behöver hitta förvaringsplats för dynorna till utemöblerna. Garaget fungerade sådär. Får kanske göra ett röjande I garderoben och se om jag kan få in dem där. Måste vara lätt att få ut om man vill använda dem.

    Eller så får de bo i garaget över vintern. Hm....

    Vad har ni andra för er?


    Försöker ta mig framåt på nån front, nånstans. Det går trögt! Har 2-3 små punkter per dag den här veckan på min att-göra-lista, än så länge har jag prickat av en punkt. Och den utförde jag i söndags ???? Det är inte bara städning/rensningsrelaterat, utan blandade grejer jag behöver ta tar i, men... nja, det går helt enkelt inget vidare...
  • Ms H
    Voxen1 skrev 2017-11-06 15:55:18 följande:

    Låter mysigt, en sådan dag skulle jag också vilja ha!


    Så himla mysigt blev det inte, men det var välbehövligt. Är så sjukt trött! Och liiiite närmare ordning och fint blev det faktiskt här hemma, så det känns iaf bra. Tyvärr blir ju städningen lidande, men det är det värt!
  • Ms H
    Voxen1 skrev 2017-11-06 17:57:33 följande:

    I helgen slutförde jag garderobsrensningen. Rensade ut massor, men det blev ändå inte så minimalistiskt som jag hoppats :) Istället för att kasta ut kläder som jag gillar, så ska jag stoppa inflödet. Så nu blir det köpstopp på kläder och även skor.

    Sovrummet städades och dammades, alla ytor som ska vara tomma är tomma. För första gången på flera år som det känns luftigt och undanplockat. Så skönt.


    Å vad bra jobbat! Jag ska försöka att slita mig från några av mina finkläder, för jag har bestämt mig att skicka iväg en väska med kläder och prylar till en familj/by på Madagaskar där jag gjort ett besök. Låter kanske konstigt att välja finkläder, men det är väldigt viktigt där nere att klä upp sig till kyrkobesöken, så finkläder kommer att bli väldigt uppskattat. Ops, OT, sorry!
  • vallakra

    Insåg plötsligt att vi närmar oss advent med stormsteg!

    Jag brukar alltid storstäda ( taklampor, golvlister, fönsterputs, rensa och torka skåp och garderober och annat "extra") ett rum per vecka under hösten för att allt ska vara gjort till andra advent.

    Den här hösten har ju varit något rörig så jag har inte haft en tanke på storstädning. Just nu känns det inte realistiskt att jag skulle hinna allt men det får duga ändå.

    Jag hinner vad jag hinner och det blir nog en bra jul även om det finns en och annan smutsig golvlist i husetTomte.

  • FuckGoggleAskMe

    Jag inser att vad jag bestämt mig för att göra, funkar inte. Men, då får jag en massa annat gjort. Helgen jag skulle sortera och fixa papper, rörde jag inte ett enda papper, men sålde huset, köpte ett nytt, slängde lite böcker och fick sonens cykel reparerad, samt sålde lite dataspel. Kanske ska jag nu planera in källarrensning, så jag äntligen tar itu med papperen. Vad som helst, bara jag slipper det jag planerat, verkar det som. Oklart varför...

  • Voxen1
    Ms H skrev 2017-11-07 18:49:24 följande:

    Å vad bra jobbat! Jag ska försöka att slita mig från några av mina finkläder, för jag har bestämt mig att skicka iväg en väska med kläder och prylar till en familj/by på Madagaskar där jag gjort ett besök. Låter kanske konstigt att välja finkläder, men det är väldigt viktigt där nere att klä upp sig till kyrkobesöken, så finkläder kommer att bli väldigt uppskattat. Ops, OT, sorry!


    Låter toppen!
  • Voxen1
    Ms H skrev 2017-11-07 18:45:14 följande:

    Så himla mysigt blev det inte, men det var välbehövligt. Är så sjukt trött! Och liiiite närmare ordning och fint blev det faktiskt här hemma, så det känns iaf bra. Tyvärr blir ju städningen lidande, men det är det värt!


    Ha, ha jag skulle tycka det var jätte mysigt att ha en hemmadag och fixa med grejer i lugn och ro. Men det är nog för att jag alltid blir avbruten av barnen, eller att de ska hämtas eller skjutsas. Mysigast skulle självklart vara en dag när man slapp plocka och städa :)
  • Voxen1
    Ms H skrev 2017-11-07 18:41:40 följande:

    Försöker ta mig framåt på nån front, nånstans. Det går trögt! Har 2-3 små punkter per dag den här veckan på min att-göra-lista, än så länge har jag prickat av en punkt. Och den utförde jag i söndags ???? Det är inte bara städning/rensningsrelaterat, utan blandade grejer jag behöver ta tar i, men... nja, det går helt enkelt inget vidare...


    Idag gick det inte bra för mig. Det enda som jag fick gjort var att plocka ur diskmaskinen och tvätta en maskin. Nåja, det kommer fler chanser. Få se vad som blir uträttat imorgon.
  • Voxen1
    vallakra skrev 2017-11-08 08:50:44 följande:

    Insåg plötsligt att vi närmar oss advent med stormsteg!

    Jag brukar alltid storstäda ( taklampor, golvlister, fönsterputs, rensa och torka skåp och garderober och annat "extra") ett rum per vecka under hösten för att allt ska vara gjort till andra advent.

    Den här hösten har ju varit något rörig så jag har inte haft en tanke på storstädning. Just nu känns det inte realistiskt att jag skulle hinna allt men det får duga ändå.

    Jag hinner vad jag hinner och det blir nog en bra jul även om det finns en och annan smutsig golvlist i huset.


    Nä det är inte värt att stressa ihjäl sig. Gör det som du tycker känns viktigast och ta resten en annan gång. Tänker inte stressa hela december för jag vill hinna njuta också.
Svar på tråden Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!