• Chianti

    Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!

    Åhh jag blir galen över att jag aldrig kan hålla ordning här hemma. Jag lever i ett konstant stökigt hem. Ibland gör jag ett rejält städryck och så är det fint i max en vecka. Sen händer något magiskt och helt plötsligt är det drivor med papper, kläder, ouppackade väskor, tidningar, saker som egentligen bor i nåt skåp har flyttat ur skåpet och det är värre än nånsin.

    Sen om man ska få gäster så städar man minsann jättefint, ungefär som om gästerna är värda ett vackert hem, men man själv som bor där unnar sig inte det där välstädade fina hemmet? Man är kokko på nåt sätt.

    Fler som känner som jag? Jag har surfat runt lite på nätet och hittat lite olika städforum, bland annat det här: www.flylady.net/ Det är en väldigt amerikansk site men den har nåt som kallas babysteps. Det är små små steg man tar varje dag i en månad för att få in vanan att städa och det verkar ganska bra:www.flylady.net/d/getting-started/31-beginner-babysteps/. Det bygger på teorin att det tar tre veckor att få in en ny vana.

    Dag 1 ska man bara göra rent diskbänken, sen är man klar för dagen. Vitsen är att man ska få in en vana att göra rent diskbänken varenda kväll så har man i alla fall ett område som alltid är tip top, och det känns nog bra att börja dagen med en ren diskbänk.
    Sen säger författaren att det har nog tagit flera år att röra till där hemma, så man kan inte räkna med att reda ut allt på en dag. Därför ska man bara ta små små steg och inte försöka sig på ett mastodontryck. Jag tror den filosofin passar mig, jag har storstädat hundra gånger men faller alltid tillbaka till att inte orka hålla efter löpande.

    Nån annan som vill haka på en månad? Det vore kul att få sällskap och få bolla lite tankar under tiden. Så får man väl se efter en månad om man fått några nya vanor.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-02 19:34
    Kul att vi blev ett gäng städisar!

    Jag gjorde en lite mer hardcore variant av FLY Lady,lite mer städning, lite mindre trams.
    Här hittar du min version: www.familjeliv.se/Bloggar-9-38/b128698.html

  • Svar på tråden Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!
  • Voxen1
    hon mot strömmen skrev 2017-11-22 20:40:34 följande:

    Hemmet har förfallit men det tar jag i morgon och dixar till. I går skottade jag och ungarna bort 2-3dm snö från gården, tog ca 90 minuter. Idag har vi burit in ca 70kvm goöv som jag har köpt billigt. Känner mig nöjd ändå.


    Såklart du ska känna dig nöjd! Du har ju inte legat på latsidan direkt! Jag är så avundsjuk på att ni har snö nu. Det skulle jag också vilja ha. Så mysigt.
  • Voxen1
    vallakra skrev 2017-11-23 10:10:48 följande:

    Jippie! Sju ica-påsar till Erikshjälpen i tisdags och ett par till idag. Dessutom fick jag maken till att äntligen sortera bland fiskeböckerna. Vi hittade massor av dubletter som nu ska ut på tradera.

    I eftermiddag kör jag till tippen, bilen är full med bråte som blivit över efter ommöbleringar och utrensningar.

    Det har ju stått still här i stort sett hela huset och vi har aldrig tidigare levt i sånt kaos men nu är vi på gång. SÅ SKÖNT.


    Bra jobbat! Visst är det härligt att bli av med saker! Ju mindre i skåpen desto lättare att hålla ordning och det går fortare att städa.

    Vi har också möblerat om lite och reducerat prylar och på så sätt också möbler. Så nu ska vi bara få ut annons på blocket och se om vi kan få sålt det. Nästa projekt är barnens rum. Skulle vilja få ordning och rensat innan jul. Vet inte riktigt om jag hinner, men ska iallafall göra ett försök. I december är det ju mycket annat att göra också.
  • FuckGoggleAskMe

    Så glad jag blev över att se det ni fixat! Bra gjort! Jag behöver nu nämligen inspiration, jag är förkyld och måste jobba en hel del i morgon, men så har jag min långa lista på vad jag måste göra i helgen. Trädgårdsskjulet, lilla förrådet, papper - allt måste fixas nu och dessutom måste min cykel på lagning och något måste fixas med TVn. Plus allt annat ... fast måste bli piggare innan jag ger järnet.

  • vallakra
    hon mot strömmen skrev 2017-11-24 21:31:01 följande:

    Efter gårdagens snöskottning, dagens vill ni inte se.

    Q


    Bevare mig väl, stackars dig! Jag hatar snöskottning. Som tur är brukar vi inte få sådana mängder här men jag minns ett par vintrar när det snöat så mycket att vi till sist inte hade någonstans att lägga det vi skottade bort från gångar
    och parkeringKräks.
  • gröna
    Ms H skrev 2017-12-03 18:32:52 följande:

    Hallå där! Har alla gått i ide?


    Ne...men jag önskar jag kunde göra det, har känt en sån fruktansvärd trötthet sista tiden och städningen har blivit lidande.

    Idag har jag iallafall dammsugit alla golv, torkat hall och köksgolv, städat badrum. I omgångar med vila emellan. På söndagar brukar jag ta alla ytor, hyllor och lister, men orken räckte inte helt :( Fortsätter i morgon.

    Vad har du för dig?
  • Ms H
    gröna skrev 2017-12-03 21:44:19 följande:

    Ne...men jag önskar jag kunde göra det, har känt en sån fruktansvärd trötthet sista tiden och städningen har blivit lidande.

    Idag har jag iallafall dammsugit alla golv, torkat hall och köksgolv, städat badrum. I omgångar med vila emellan. På söndagar brukar jag ta alla ytor, hyllor och lister, men orken räckte inte helt :( Fortsätter i morgon.

    Vad har du för dig?


    Instämmer i det första stycket, men trötthet kan delvis bytas ut mot lesshet. Här blev det dammsuga övervåningen samt styrka linnen idag, en kompromiss med mig själv som tyckte att båda våningarna behövde dammsugas och även tröjorna behövde strykas.

    Jag önskar att det gärna låg i en stängd grupp på fb istället...
  • vallakra
    gröna skrev 2017-12-03 21:44:19 följande:
    Ne...men jag önskar jag kunde göra det, har känt en sån fruktansvärd trötthet sista tiden och städningen har blivit lidande.

    Idag har jag iallafall dammsugit alla golv, torkat hall och köksgolv, städat badrum. I omgångar med vila emellan. På söndagar brukar jag ta alla ytor, hyllor och lister, men orken räckte inte helt :( Fortsätter i morgon.

    Vad har du för dig?
    Ms H skrev 2017-12-03 22:39:03 följande:
    Instämmer i det första stycket, men trötthet kan delvis bytas ut mot lesshet. Här blev det dammsuga övervåningen samt styrka linnen idag, en kompromiss med mig själv som tyckte att båda våningarna behövde dammsugas och även tröjorna behövde strykas.

    Jag önskar att det gärna låg i en stängd grupp på fb istället...
    Jag tycker ni är jätteduktiga som ändå får nåt gjort! Här går det i alla fall lite framåt, har handlat en hel del julmat och alla julklappar är beställda. Ungarna är ju stora nu så det behövs ingen tripp till ToysRus numera.

  • Ms H
    vallakra skrev 2017-12-04 15:59:54 följande:

    Jag tycker ni är jätteduktiga som ändå får nåt gjort! Här går det i alla fall lite framåt, har handlat en hel del julmat och alla julklappar är beställda. Ungarna är ju stora nu så det behövs ingen tripp till ToysRus numera.


    Tack! Det där behövde jag verkligen få höra idag :)
Svar på tråden Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!