• Äldre 1 Jan 11:43
    1357165 visningar
    10068 svar
    +1
    10068
    1357165

    Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!

    Åhh jag blir galen över att jag aldrig kan hålla ordning här hemma. Jag lever i ett konstant stökigt hem. Ibland gör jag ett rejält städryck och så är det fint i max en vecka. Sen händer något magiskt och helt plötsligt är det drivor med papper, kläder, ouppackade väskor, tidningar, saker som egentligen bor i nåt skåp har flyttat ur skåpet och det är värre än nånsin.

    Sen om man ska få gäster så städar man minsann jättefint, ungefär som om gästerna är värda ett vackert hem, men man själv som bor där unnar sig inte det där välstädade fina hemmet? Man är kokko på nåt sätt.

    Fler som känner som jag? Jag har surfat runt lite på nätet och hittat lite olika städforum, bland annat det här: www.flylady.net/ Det är en väldigt amerikansk site men den har nåt som kallas babysteps. Det är små små steg man tar varje dag i en månad för att få in vanan att städa och det verkar ganska bra:www.flylady.net/d/getting-started/31-beginner-babysteps/. Det bygger på teorin att det tar tre veckor att få in en ny vana.

    Dag 1 ska man bara göra rent diskbänken, sen är man klar för dagen. Vitsen är att man ska få in en vana att göra rent diskbänken varenda kväll så har man i alla fall ett område som alltid är tip top, och det känns nog bra att börja dagen med en ren diskbänk.
    Sen säger författaren att det har nog tagit flera år att röra till där hemma, så man kan inte räkna med att reda ut allt på en dag. Därför ska man bara ta små små steg och inte försöka sig på ett mastodontryck. Jag tror den filosofin passar mig, jag har storstädat hundra gånger men faller alltid tillbaka till att inte orka hålla efter löpande.

    Nån annan som vill haka på en månad? Det vore kul att få sällskap och få bolla lite tankar under tiden. Så får man väl se efter en månad om man fått några nya vanor.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-02 19:34
    Kul att vi blev ett gäng städisar!

    Jag gjorde en lite mer hardcore variant av FLY Lady,lite mer städning, lite mindre trams.
    Här hittar du min version: www.familjeliv.se/Bloggar-9-38/b128698.html

  • Svar på tråden Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!
  • Tue 23 Jul 2019 07:47

    [quote=79777810][quote-nick]Voxen1 skrev 2019-07-23 03:41:19 följande:[/quote-nick]Bra jobbat![/

    Tack vare pepp härifrån :)

  • nytt eller gammal­t
    Wed 31 Jul 2019 07:42
    FuckGoggleAskMe skrev 2019-07-22 08:35:36 följande:

    Ibland tar jag till mitt hemliga vapen när jag är tveksam vid klädrensning. Jag provar plagg och sen tvingar jag min lille tonåringar att slänga en blick på det. Säger han ok, har jag kvar det, men oftast får jag höra - skämtar du? Ser ut som pappas/mormors kläder - eller liknande, och då inser jag att det är dags att rensa ut. Han har faktiskt bra smak, så jag kör på det.


    Haha bra tips! Det ska jag testa.
  • nytt eller gammal­t
    Wed 31 Jul 2019 07:44
    Ms H skrev 2019-07-22 22:35:24 följande:

    Nu återstår ett par byxor och tre klänningar att prova, sen är alla gamla kläder återförda eller slängda. Jippi!


    Vilket jobb du har gjort!!! Så himla bra. Inspirerande att läsa!
  • Wed 31 Jul 2019 08:46
    nytt eller gammalt skrev 2019-07-31 07:44:04 följande:

    Vilket jobb du har gjort!!! Så himla bra. Inspirerande att läsa!


    Tack! Det behövde jag höra :) Jag är jättenöjd, nu är det kul att gå in i garderoben!
  • Tue 20 Aug 2019 16:13

    Tänkte bara ge ett litet tips.

    Som alla andra ogillar jag dessa små flugor som gärna omger frukten så här års. Jag provade att lägga bananerna i en tvättpåse (sån man har till ömtåliga saker i tvättmaskinen). Det har gått tre veckor nu och vi har blivit kvitt alla flugorna.

  • Sat 31 Aug 2019 13:07

    Storresning pågår inför en flytt med stort avstånd, skönt att rensa bort allt skräp som har legat i flera år.

    Nackdelen är att man inte gör klart på ett ställe samtidigt, men nu har jag börjat prioritera ute och garaget först efter som det är snart kallt och mörkt.

  • Sat 31 Aug 2019 15:22
    hon mot strömmen skrev 2019-08-31 13:07:19 följande:
    Storresning pågår inför en flytt med stort avstånd, skönt att rensa bort allt skräp som har legat i flera år. Nackdelen är att man inte gör klart på ett ställe samtidigt, men nu har jag börjat prioritera ute och garaget först efter som det är snart kallt och mörkt.

    Hur lång tid har du på dig? Hade storrensning och flytt för 1.5 år sen, hade ju gott om tid ursprungligen, men den krympte förstås av jobb, skola, semesterresor, sjukdom och allt annat ... så räkna med en hel del svinn Några lådor med prylar hann jag inte gå igenom innan flytt och det var ju måttligt roligt att komma till nya bostaden med dessa. Fast nästan allt hann jag med. Lycka till!
  • Sat 31 Aug 2019 18:16
    FuckGoggleAskMe skrev 2019-08-31 15:22:10 följande:

    Hur lång tid har du på dig? Hade storrensning och flytt för 1.5 år sen, hade ju gott om tid ursprungligen, men den krympte förstås av jobb, skola, semesterresor, sjukdom och allt annat ... så räkna med en hel del svinn Några lådor med prylar hann jag inte gå igenom innan flytt och det var ju måttligt roligt att komma till nya bostaden med dessa. Fast nästan allt hann jag med. Lycka till!


    Jag vet inte hur länge jag har på mig att hinna allt, det är det roliga med hela kråksången. Vi ligger i förhandlingar med motparten.Sedan har maken och sonen redan flyttat pg a gymnasiestudier som cirkusen är total.

    Har faktiskt gjort mycket redan i fjol och nu i sommar eftersom vi har vetat om detta ett bra tag.
  • Sat 31 Aug 2019 22:01
    hon mot strömmen skrev 2019-08-31 18:16:51 följande:
    Jag vet inte hur länge jag har på mig att hinna allt, det är det roliga med hela kråksången. Vi ligger i förhandlingar med motparten.Sedan har maken och sonen redan flyttat pg a gymnasiestudier som cirkusen är total. Har faktiskt gjort mycket redan i fjol och nu i sommar eftersom vi har vetat om detta ett bra tag.

    Så bra att du börjat tidigare! Låtsas att ni ska flytta 1 nov och kör fullt ös
  • Sat 31 Aug 2019 23:36
    hon mot strömmen skrev 2019-08-31 13:07:19 följande:
    Storresning pågår inför en flytt med stort avstånd, skönt att rensa bort allt skräp som har legat i flera år.

    Nackdelen är att man inte gör klart på ett ställe samtidigt, men nu har jag börjat prioritera ute och garaget först efter som det är snart kallt och mörkt.
    Då slipper du skotta så mycket snart då? 
Svar på tråden Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!