• Langta­rmassa
    Äldre 2 Jan 01:35
    6868 visningar
    50 svar
    50
    6868

    Ska till en MANLIG gynläkare på onsdag :S

    Var på VC här för ett tag sen för att jag dom senaste månaderna har haft mycket mer ont och mått sämre både vid äl och vid mens än vad jag haft innan.

    Och fick då remiss till lasarettet där dom kan göra vul för att kolla så där inte är något galet. Jag är helt sjukt nervös att dom ska hitta något knas och så är det dessutom en manlig gynekolog :(

    Någon som vart hos någon manlig gynekolog?? 

  • Svar på tråden Ska till en MANLIG gynläkare på onsdag :S
  • Anonym
    Äldre 2 Jan 09:14
    #31

    Jag har! =)
    Jag har alltid dragit mig för att gå på undersökningar, både till män och kvinnor för att jag tycker att det är så otroligt obehagligt att ligga där och visa muffen.
    Men när jag och sambon var tvugna att skaffa hjälp för att få barn så hittade vi en privatklinik
    som kunde hjälpa oss  och läkaren/gyn där är en man.
    Det har gått jättebra! Visst är det inte jätteskoj att slänga upp muffen i hans ansikte, men jag måste ju! :)

    Sen har jag och sambon pratat om varför en man väljer att bli gyn, men det är ju inte så att dom gräver i kvinnors underliv hela dagarna, utan det är ju bara en liten del av allt dom gör.
    Jag jobbar på förskola och jag byter ju inte bajsblöjor hela dagarna för det utan det är ju bara en lite del av jobbet :)

    Det kommer gå så bra ska du se =)       

  • Anonym (2)
    Äldre 2 Jan 09:20
    #32

    Har varit hos 2, en ung o en gammal.
    Den yngre kändes mer naturlig o var betydligt bättre, den äldre var lite peddo varning då han smekte mitt lår innan han "dök" ner mellan.. vid båda tillfällena var jag 17.

  • Lillaf­rökenf­räken
    Äldre 2 Jan 09:25
    #33

    De manliga gynekologer jag träffat på har varit väldigt proffessionella och duktiga. Väldigt respektfulla och "mjuka" i sina genomkänningar. Även träffat på bra kvinnliga gynekologer men även dåliga kvinnliga gynekologer som känts hårdhänta.

  • sextio­talist
    Äldre 2 Jan 09:37
    #34
    Starkast skrev 2012-01-02 02:01:29 följande:
    Äldre har givetvis mer erfarenhet.
    Men yngre har allt nytt och färskt och min upplevelse vad det gäller läkare i stort är att de yngre är mycket månare om att hjälpa patienten, att hitta ett bot och att göra allt så bra och lindrigt som möjligt. Att de har ett större intresse eller hur man ska säga.
    Äldre är även mindre fokucerad på patienten är min upplevelse, de har mer "forskningstänk" eller hur man ska säga. Man upplever att man får superbra hjälp så länge man är intressant och att det braiga försvinner när man inte är lika intressant längre.
    Medans en yngre är mer fokucerad på att lösa problemet och att hjälpa.

    Detta är min egen upplevelse. Men jag har träffat väldigt många läkare av olika kategorier och åldrar genom min sjukdom.
    Visst finns det gamlingar som är superbra - men de är mer sällsynta.

    Min upplevelse är också att utländska läkare har ett betydligt större hjärta och mycket större respekt för patientens ingegritet.
    Jag har nästan uteslutet haft äldre (mest män) som gynekologer och en äldre kvinna, de har varit toppen. De yngre jag råkat ut för har jag inte alls haft några bra erfarenheter av
  • Äldre 2 Jan 09:40
    #35

    Jag har haft både kvinnliga och manliga, föredrar ingen framför den andra. Har väldigt bra erfarenheter av manliga gynekologer!
    Men helst av allt skulle jag inte vilja ha en ung, snygg kille som undersöker :p det skulle inte kännas så bra hehe :)

    Den bästa gynekologen jag haft var en man i 30 årsåldern. Han var saklig, trygg och trevlig! Inte snygg och inte ful, alltså helt perfekt!

  • Äldre 2 Jan 09:52
    #36
    Anonym (2) skrev 2012-01-02 09:20:50 följande:
    Har varit hos 2, en ung o en gammal.
    Den yngre kändes mer naturlig o var betydligt bättre, den äldre var lite peddo varning då han smekte mitt lår innan han "dök" ner mellan.. vid båda tillfällena var jag 17.
    Jag har varit med om att flera gynekologer "smeker" låret innan dom börjar. Jag frågade en kvinnlig gynekolog varför dom gjorde så och hon sa att det var för att förbereda mig och inte bara gå rätt på. Jag har aldrig upplevt det som läskigt på något sätt, utan snarare att det känns bra att dom inte bara går rätt på och stoppar in sina grejer utan att man är förberedd.
  • Äldre 2 Jan 09:53
    #37

    Jag har mest haft manliga gynekologer (egentligen mest obstretiker, men för enkelhetens skull klumpar jag ihop dem ) och de har alla varit oerhört professionella och bra på sina jobb! De få gånger jag haft en kvinna där nere har det varit en BM och de är inte alls lika bra på att förklara vad de gör enligt min erfarenhet. (dessutom upplever även jag att kvinnor är mer hårdhänta och män mer försiktiga, men det är för att männen jag varit hos har mött mig i speciella situationer där extrem försiktighet krävs).


    If you love me - please don't feed me!
  • Khalee­si
    Äldre 2 Jan 09:54
    #38

    Jag har haft en manlig gynekolog, och hade inga problem med det. Han var väldigt varsam och försiktig.

  • Anonym (2)
    Äldre 2 Jan 10:02
    #39
    Lattjo skrev 2012-01-02 09:52:42 följande:
    Jag har varit med om att flera gynekologer "smeker" låret innan dom börjar. Jag frågade en kvinnlig gynekolog varför dom gjorde så och hon sa att det var för att förbereda mig och inte bara gå rätt på. Jag har aldrig upplevt det som läskigt på något sätt, utan snarare att det känns bra att dom inte bara går rätt på och stoppar in sina grejer utan att man är förberedd.

    Hade aldrig vart med om de varken innan eller efter. Tyckte det var ytterst obehaligt. Hela han var rätt obehaglig. Snacka så att man förstod gjorde han inte heller utan bröt på ryska. Säkert skit duktig, men jag fick ingen bra känsla utav honom.
    Jag föredrar då hellre att dom kör rätt på o inte gör något jävla förspel utav de hela.. usch..
  • Äldre 2 Jan 10:05
    #40

    Tycker oftast män ärbättre än kvinnor, dom är mkt lättare på handen och varsamma. Visst om det är en snygg kille i ens egen ålder så kanske det inte är lika kul hellre en gammal gubbe, har gjort määäängder med vul och undersökningar pga riskgraviditeter och hade en manlig nästan varje gång, toppen!!

  • Äldre 2 Jan 10:08
    #41
    Langtarmassa skrev 2012-01-02 01:35:31 följande:
    Var på VC här för ett tag sen för att jag dom senaste månaderna har haft mycket mer ont och mått sämre både vid äl och vid mens än vad jag haft innan.

    Och fick då remiss till lasarettet där dom kan göra vul för att kolla så där inte är något galet. Jag är helt sjukt nervös att dom ska hitta något knas och så är det dessutom en manlig gynekolog :(

    Någon som vart hos någon manlig gynekolog?? 
    jag går bara till manliga av två anledningar.. de kvinnliga jag varit hos har varit hemska! Haft ont i hyskeriet i flera veckor efteråt och nu har vi bara manliga här.
  • Anonym (endom­etrios­)
    Äldre 2 Jan 10:52
    #42

    Jag har en manlig gynekolog och jag har en sjukdom som heter endometrios. Jag går i snitt 6 - 7 ggr om året på en undersökning, ibland hos min manliga gynekolog eller ibland på sjukhusen när jag får åka in akut p g a smärta. Har haft både manliga och kvinnliga men kan absolut intyga att manliga är mycket, mycket bättre. Mer försiktiga, mer ömma på handen när dom undersöker. Kvinnorna är mycket mer hårdhänta.

    Sen skiljer sig detta naturligtvis, det går inte att dra alla över en kam. Men eftersom jag går så ofta så har jag upplevt detta :)

  • Anonym
    Äldre 2 Jan 10:53
    #43
    Anonym (2) skrev 2012-01-02 09:20:50 följande:
    Har varit hos 2, en ung o en gammal.
    Den yngre kändes mer naturlig o var betydligt bättre, den äldre var lite peddo varning då han smekte mitt lår innan han "dök" ner mellan.. vid båda tillfällena var jag 17.

    Dom "smeker" ofta på låret först för att inte bara hugga in direkt i muffen... Utan för att "närma" sig långsamt. Det är en fördel om dom smeker låret tycker jag.
  • Muslim­ska mamman
    Äldre 2 Jan 11:05
    #44

    Är du tvungen att gå till manlig gynekolog så tror jag inte du ska vara orolig. Har bara hört gott om manliga gynekologer och att de många gånger är bättre än kvinnliga eftersom de är mer försiktiga och blygsamma med kvinnan eftersom de vet att kvinnor ofta är obekväma med manliga gynekologer. Är det inte akut så har du rätten att begära en kvinnlig gynekolog.

  • Anonym (Tumme­n Upp)
    Äldre 2 Jan 16:16
    #45

    Har bara bra erfarenheter av manliga gynekologer, har träffat fyra (varav två på gynakuten). Av de kvinnliga gynekologerna jag träffat har två varit rejäla stolpskott som verkade ha exakt noll intresse av mig och av att visa medkänsla. Tror att män ofta är lite mer medvetna om att vi kan uppleva det hela som obehagligt och är ännu mer måna om att ta det lugnt och försiktigt. 

  • Äldre 2 Jan 18:32
    #46
    Anonym (2) skrev 2012-01-02 09:20:50 följande:
    Har varit hos 2, en ung o en gammal.
    Den yngre kändes mer naturlig o var betydligt bättre, den äldre var lite peddo varning då han smekte mitt lår innan han "dök" ner mellan.. vid båda tillfällena var jag 17.
    Jag frågade min gynekolog varför han gjorde så på mig. Då förklarade han med att om han gör det innan, så är risken mindre att man hoppar till när de börjar undersöka. Det tycker jag låter troligt, är inte skönt att hoppa till när man har händer i muffen.
  • Äldre 3 Jan 13:20
    #47

    Har varit hos två manliga och två kvinnliga.. De manliga har varit tusen gånger bättre! Mer lyhörda och försiktiga, kvinnorna har bara varit hårdhänta! Har en manlig gynekolog nu och skulle inte byta för allt i världen! Lycka till!

  • Langta­rmassa
    Äldre 4 Jan 18:33
    #48

    Usch jag är jätte besviken! Han var väldigt tafatt och gav ett osäkert intryck :( 
    Hade en äggblåsa/cysta som var lite större än normalt och någon förhårdnad brevid!? Men ahn gjorde mig så osäker så jag kom mig inte för att fråga vad fan det innebar.

    Men ska iallafall tillbaks och kolla det igen om 2 månader hos en kollega till honom.  

  • Anonym
    Äldre 4 Jan 18:49
    #49

    Det kommer gå bra - bara det inte är en "utländsk" gubbe i Hagsätra för han var elak.

    Jag har varit hos en yngre också, han var en av dom bästa jag mött.

    Prata lite innan om att du är orolig inför undersökningen och "känn av" personkemin. Är det en lyhörd och hjälpsam människa så kommer det gå bra, känns det inte bra i magen så säg det och be att få gå till någon annan. Det här gäller alla besök oavsett kön på gynekoklogen.

    Det är din kropp och dina känslor. Var rädd om dig och  lycka till! 

  • Langta­rmassa
    Äldre 5 Jan 11:30
    #50
    Anonym skrev 2012-01-04 18:49:13 följande:
    Det kommer gå bra - bara det inte är en "utländsk" gubbe i Hagsätra för han var elak.

    Jag har varit hos en yngre också, han var en av dom bästa jag mött.

    Prata lite innan om att du är orolig inför undersökningen och "känn av" personkemin. Är det en lyhörd och hjälpsam människa så kommer det gå bra, känns det inte bra i magen så säg det och be att få gå till någon annan. Det här gäller alla besök oavsett kön på gynekoklogen.

    Det är din kropp och dina känslor. Var rädd om dig och  lycka till! 
    se inlägget ovanför ditt så ser du att jag redan varit där..
Svar på tråden Ska till en MANLIG gynläkare på onsdag :S