• Äldre 3 Jan 11:51
    12206 visningar
    16 svar
    16
    12206

    Sälja sina silverbestick?

    När jag var liten sparade min mormor på en silverservis till mig, en sked till jul och föedelsedag ni vet. Jag har nu både knivar,gafflar, stora och små skedar som jag aldrig använder och därför funderar på att sälja.

    Någon som har sålt och vet ni vad man kan få för det?

  • Svar på tråden Sälja sina silverbestick?
  • Äldre 3 Jan 11:58
    #1

    Sälj det som skrot. Det är bra betalt för silver just nu. Förmodligen bättre betalt än vad du får om du säljer det som bestick. Eller iaf så har det varit så det senaste halvåret, året kanske. Min pappa har sålt massor med bestick under 2011 som han ansett att han inte behöver (vilket han inte heller gör, det är hans största samling av saker). 


    The less you open your heart to others, the more your heart suffers.
  • Jenny Hä
    Äldre 3 Jan 12:06
    #2

    Läste på nån sida att dom betalade ca 3000 kr per kg för silverbestik
     

  • Äldre 3 Jan 13:14
    #3

    tackar!

  • Äldre 3 Jan 13:17
    #4

    Åh, jag letar efter silverbestick, så svårt att hitta bara.


    Målar man fan på väggen kan det inte bli annat än succé!
  • Äldre 3 Jan 13:21
    #5

    Beror nog på vilken serie du har av besticken. Lustig nog satt jag precis tillsammans med min mor och diskuterade vad dyrt det är att komplettera silverbesticksamlingen (nypris för mina kaffeskedar är 400 kr/st, matbesticken 900 kr/st).

  • Erin
    Äldre 3 Jan 18:34
    #6

    Om det är en känd serie skulle ju kunna prova att sälja din samling på Tradera, sätt ditt lägsta acceptabla pris som  utgångspris.

  • Erin
    Äldre 3 Jan 18:34
    #7

    Vilken serie är det du har? (namnet)

  • Äldre 3 Jan 19:11
    #8

    Jag hade också mina silverbestick i en låda flera år, men sen kom jag på att jag faktiskt kunde använda dem. :)
    Så jag kastade ut mina IKEA-bestick och äter med silverbesticken dagligen istället. Sen har jag köpt lite kristallglas på loppis och använder som vardagsglas. Lite vardagslyx liksom.


    Min egen variant av babystepsen: www.familjeliv.se/Bloggar-9-38/b128698.html
  • Erin
    Äldre 3 Jan 19:40
    #9

    Men man ska ju inte köra silverbesticken i diskmaskinen (med kemikalierna).

    Hur som helst, någon annonserade ut en serie "Olga", 12 st, för 4020 kr just nu. Rättare sagt 6 st knivar + 6 st gafflar.

  • Äldre 3 Jan 19:52
    #10

    Ewa: jag kör alltid mina silverbestick i diskmaskinen, går hur bra som helst (min mor gör likadant och det funkar bra där med )

  • Erin
    Äldre 4 Jan 06:59
    #11

    åh!

  • Äldre 4 Jan 08:01
    #12

    Det man inte ska göra är att ha silverbesticken direkt ihop med rostfria bestick då de kan missfärga silvret (men det går bort med silverputs). Så spar på krafterna och använd silverbesticken!

  • Äldre 4 Jan 09:38
    #13
    mrsIce skrev 2012-01-04 08:01:28 följande:
    Det man inte ska göra är att ha silverbesticken direkt ihop med rostfria bestick då de kan missfärga silvret (men det går bort med silverputs). Så spar på krafterna och använd silverbesticken!
    Fast vi har mycket snyggare och ffa skönare bestick från Boda som vi trivs jättebra med.

    Min porslinssamling har vi däremot i skåpen för användning för den är så ful att jag hoppas barnen kommer att slå sönder den allt eftersom.
  • Äldre 4 Jan 09:43
    #14

    Serien heter Arvsilver och är tillverkad av Th Martinsen. En liten sked kostade tydligen 310 kr i nypris där jag kollade just

  • Äldre 5 Jan 17:15
    #15
    buggi skrev 2012-01-04 09:43:00 följande:
    Serien heter Arvsilver och är tillverkad av Th Martinsen. En liten sked kostade tydligen 310 kr i nypris där jag kollade just
    Lägg ut det på Tradera. Se till att du har bra bilder och gör annonsen lätt att hitta. Jag gissar att du kan få rätt mycket där för dina bestick!
  • Äldre 6 Jan 10:05
    #16
    buggi skrev 2012-01-04 09:43:00 följande:
    Serien heter Arvsilver och är tillverkad av Th Martinsen. En liten sked kostade tydligen 310 kr i nypris där jag kollade just
    Åh, denna har jag och vill komplettera! Inboxa mig gärna med vad du har !!
Svar på tråden Sälja sina silverbestick?