• Marpal
    Äldre 3 Jan 11:58
    33874 visningar
    17 svar
    17
    33874

    Var får man tag i riktiga lakan?

    Hej!

    Jag vill ha riktiga lakan i min säng och inte dessa flortunna sakerna man hittar i butikerna! Om det står "tätvävda" ska man väl inte behöva se madrassen genom tyget? Och sen tvättråden, 40 grader! Tokigt. Jag tvättar alltid i minst 60 grader och då krymper lakanen. Dessutom glider man omkring på dessa "tätvävda" bomullssatin-lakan. Och de blir noppiga om de tvättas med ett vanligt påslakan!

    Var köper man riktiga lakan av bra kvalitet? Dessutom vill jag ha stora lakan, 240 cm breda. Det ska vara snygga, hållbara färger och de ska klara tvätt efter tvätt...

  • Svar på tråden Var får man tag i riktiga lakan?
  • uniMog
    Äldre 3 Jan 12:07
    #1

    jag har aldrig råkat ut för att ett lakan krympt (mer än krympmånen) eller tappat färg. Satinlakan använder jag iof inte för de tycker jag är läskiga men vanliga bomullslakan har jag aldrig haft problem med, trots att de tvättas i 60 eller t.o.m 90 grader.

    Vart har du köpt de du tycker är så dåliga?


    Forgive me, shiny special one. I beg of you to rip out my inadequate tongue.
  • Queeni­e70
    Äldre 3 Jan 12:17
    #2

    Jag har faktiskt fått tag på riktigt tunga tätvävda gamla lakan på antikaffärer. Antagligen från några dödsbon eller nåt. Men de är helt fantastiska. SÅNA lakan tillverkas helt enkelt inte längre. Tyvärr brukar de vara lite små.

  • Krake
    Äldre 3 Jan 12:23
    #3

    Skulle också precis säga: auktion eller antikhandel! 240 breda finns ju inte där dock, så du får sy ihop ett par stycken. Eller om du kan få tag på sjukhuslakan, de är förstås också mycket robusta.


    Moster, inte monster.
  • Äldre 3 Jan 12:53
    #4

    Jag har också noja på lakan och påslakan. Jag hatar satin och allt kliar och sticks eller är av taskig kvalitet. Jag tvättar mina sängkläder en gång i veckan och det är viktigt med kvalitet för mig. Så jag köper något som heter Percale. Det säljes på hemtex och kan ibland också finnas på Ellos (fast där vet jag inte om kvaliteten är bra, har inte provat ännu). Dessa sängkläder i percale är också tätvävda och känns alltid svala mot huden, inga noppor eller liknande. De kostar lite mera men är helt klart värda sitt pris! Prova Glad Lycka till!

  • Äldre 3 Jan 12:59
    #5
    Marpal skrev 2012-01-03 11:58:56 följande:
    Hej!

    Jag vill ha riktiga lakan i min säng och inte dessa flortunna sakerna man hittar i butikerna! Om det står "tätvävda" ska man väl inte behöva se madrassen genom tyget? Och sen tvättråden, 40 grader! Tokigt. Jag tvättar alltid i minst 60 grader och då krymper lakanen. Dessutom glider man omkring på dessa "tätvävda" bomullssatin-lakan. Och de blir noppiga om de tvättas med ett vanligt påslakan!

    Var köper man riktiga lakan av bra kvalitet? Dessutom vill jag ha stora lakan, 240 cm breda. Det ska vara snygga, hållbara färger och de ska klara tvätt efter tvätt...

    Vi har en stor dubbelsäng (210x210 cm) och har problem att hitta tillräckligt stora lakan. Kan dock varmt rekommendera dessa www.mille-notti.com/product/percale-slata-underlakan/  trots att de kostar en slant


    Mjuka, hållbara och täta. Vi använder bara dem (och tvättar dem i minst 60°, ibland i 95°)

  • Äldre 3 Jan 13:02
    #6
    Anghammarad skrev 2012-01-03 12:59:06 följande:

    Vi har en stor dubbelsäng (210x210 cm) och har problem att hitta tillräckligt stora lakan. Kan dock varmt rekommendera dessa www.mille-notti.com/product/percale-slata-und.../  trots att de kostar en slant


    Mjuka, hållbara och täta. Vi använder bara dem (och tvättar dem i minst 60°, ibland i 95°)


    Percale Hjärta
  • Äldre 3 Jan 13:30
    #7

    Himla har tjocka fina sängkläder som håller ett liv.

  • Friday­yy
    Äldre 3 Jan 13:32
    #8
    Queenie70 skrev 2012-01-03 12:17:17 följande:
    Jag har faktiskt fått tag på riktigt tunga tätvävda gamla lakan på antikaffärer. Antagligen från några dödsbon eller nåt. Men de är helt fantastiska. SÅNA lakan tillverkas helt enkelt inte längre. Tyvärr brukar de vara lite små.
    Ja, gamla lakan är de bästa!
  • Äldre 3 Jan 13:39
    #9

    Jag älskar Ikeas lakan MYSIGA ! :D

  • Marpal
    Äldre 3 Jan 20:50
    #10

    Tack för alla bra svar! Det här med lakan på auktion och loppis har jag satsat hårt på men är inte nöjd skarven som uppstår om man ska sy ihop 2 eller flera. Percale har jag inte testat än men ska göra det. Jag har hört fler som är nöjda med det!

  • Äldre 3 Jan 21:41
    #11

    Percale verkar som det är tunt tyg men det är oerhört slitstarkt så låt dig inte luras Flört Är övertygad om att du blir nöjd!

  • Invers­able
    Äldre 4 Jan 10:55
    #12

    Af Swedala har lakan som är tjockare. www.afswedala.se/

  • Äldre 29 Jun 18:35
    #13

    Köp linnelakan. Absolut de bästa och skönaste!

  • Äldre 29 Jun 18:41
    #14

    Googla 1000 thread count och köp on-line. Minst 800 i alla fall. Egyptiskt bomull.

  • Äldre 29 Jun 18:45
    #15

    När du skriver vanliga butiker menar du Hemtex tex? Det kommer nog kosta lite mer pengar tror jag men då kanske då får bra lakarn.

  • Äldre 29 Jun 18:47
    #16

    Åh wow trodde jag var ensam om att störa mig på skiten

    Gamla lakan är grymt bra, men även de nöts ner till slut. Så jag är också jakt efter nya lakan då alla mina gamla från min farmor som dog 96 definitiv gått till nya sfärer i form av trasor till meckande svåger

    Avskyr de där tunna hemska lakanen, samma med påslakan *suck* Varför sälj de ens och vad är det för folk som köper dem


    Canis meus id comedit
  • Zoja
    Äldre 29 Jun 21:33
    #17

    Borås Cotton har underbara lakan, och handdukar. Finns att köpa på bland annat Freeport om man bor nära Göteborg. De kostar visserligen mer än de på hemtex, men vill man ha kvalité får man vara beredd på att betala för det också.


Svar på tråden Var får man tag i riktiga lakan?