• Äldre 4 Jan 10:07
    16180 visningar
    112 svar
    112
    16180

    När skall man då få åka till akuten?!

    Har läst en del här på FL och återigen dyker jag på att många människor anser att man inte skall åka till akuten med spädbarn.

    För ett tag sen var det någon som tyckte att man inte skulle åka in vid en liten förkylning.
    Att man inte skall åka in för feber.
    och nu idag att man inte skall åka in för lite magsjuka.

    Men när ska man då åka in? När barnet blivit tyst och somnat och man inte klarar väcka det längre?

    Ett litet barn kan inte berätta var det har ont eller vad som är fel. Som nybliven förälder är man orolig och är det första barnet blir man rädd för minsta lilla, det är sant.
    Men hur vet man att den där förkylningen som inte vill släppa inte är RS virus.
    Att den där febern kanske är något allvarlig.
    Att barnet inte redan är uttorkat nog så det måste ha dropp?

    Och framför allt, hur kan alla präktiga mammor här sitta och säga sådana saker när de ser en mamma och spädbarn på akuten?! Ni har ingen som helst aning om varför spädbarnet är där! febern kanske suttit i en vecka och ingenting hjälper. spädbarnet kanske har ramlat från något och slagit i huvudet, ett spädbarn skall till läkare direkt om det fått slag i huvudet innan fontanellen växt samman enligt den information jag fått..

    Men kort och gott är min frågeställning snarare: Vet du när "sjukdommen" gått för långt eller är farlig för ditt spädbarn eller ringer du till sjukvårdsrådgivningen av oro och åker in på deras råd? eller stannar du hellre hemma ett tag til och hoppas att det inte behövs läkarvård?

  • Svar på tråden När skall man då få åka till akuten?!
  • Äldre 5 Jan 09:08

    Jag har också fått informationen om att spädbarn under 3 månader med om så bara lite feber skall åka till läkare direkt, kommer då febern på natten ja då är det akuten som gäller här.

    VC här jag bor så får man vänta några dagar för att få tid, får man akuttid så får man åka dit på morgonen när de öppnar och kanske får komma in tills stängning och får då sitta i väntrummet med gamla som unga, och alla möjliga sjukdomar, vill inte utsätta ett spädbarn för det heller.

    Jag skulle helst slippa åka till både VC eller någon form av akut eller läkarvård. Man vill ju slippa det in i det längsta.

    Men helt ärligt. som förstagångsförälder så har jag inte koll på hur någonting fungerar. Nu är mina barn snart 1 år och börjar känna mig mer säker på det. har lärt känna dem och lärt mig tyda tecken på sjukdommar, men det har också tagit mig ett år att lärt mig dessa saker.

    Skulle M fått feber när han var en vecka skulle jag inte haft en aning om ifall han var som vanligt eller inte för jag visste inte ett skit om hur bebisar fungerade då. Man får inte med sig en handbok eller lathund på hur spädbarn fungerar.

    Jag går på tron att det är bättre att åka in en gång för mycket. Visst det kanske belastar akuten de gånger som man måste dit, men en bebis tar kanske 10-20 minuter för läkaren att kolla på totalt.
    Många fall så är det ingen fara och man får åka hem direkt.
    Men det finns de fall som man måste ligga kvar länge och som barnet inte hade överlevt om man inte åkt in, även fast symptomen var likadana båda gångerna. Då är det bättre att man åker in en gång för mycket och får den hjälp som krävs för att rädda liv!

    Ska man se det så på spädbarn som är vår framtid så finns det många fler tillfällen man inte borde åka till akuten.
    Bilolyckor är inte alltid man behöver till akuten, då kan man väl lika gärna köra dem till vårdcentralen med? För det behöver ju inte vara något allvarligt, även fast det kan vara det.

    Förstår ni vad jag menar?
    Man åker in av oro, vissa tillfällen finns det anledning till oron andra gånger inte. Men skall man alltid skita i sin oro kommer många många barns liv bli det som blir betalt istället för lite överbelastning på akuten.

  • Amlin
    Äldre 5 Jan 09:20
    Dohgon skrev 2012-01-05 09:08:02 följande:
    Jag har också fått informationen om att spädbarn under 3 månader med om så bara lite feber skall åka till läkare direkt, kommer då febern på natten ja då är det akuten som gäller här.

    VC här jag bor så får man vänta några dagar för att få tid, får man akuttid så får man åka dit på morgonen när de öppnar och kanske får komma in tills stängning och får då sitta i väntrummet med gamla som unga, och alla möjliga sjukdomar, vill inte utsätta ett spädbarn för det heller.

    Jag skulle helst slippa åka till både VC eller någon form av akut eller läkarvård. Man vill ju slippa det in i det längsta.

    Men helt ärligt. som förstagångsförälder så har jag inte koll på hur någonting fungerar. Nu är mina barn snart 1 år och börjar känna mig mer säker på det. har lärt känna dem och lärt mig tyda tecken på sjukdommar, men det har också tagit mig ett år att lärt mig dessa saker.

    Skulle M fått feber när han var en vecka skulle jag inte haft en aning om ifall han var som vanligt eller inte för jag visste inte ett skit om hur bebisar fungerade då. Man får inte med sig en handbok eller lathund på hur spädbarn fungerar.

    Jag går på tron att det är bättre att åka in en gång för mycket. Visst det kanske belastar akuten de gånger som man måste dit, men en bebis tar kanske 10-20 minuter för läkaren att kolla på totalt.
    Många fall så är det ingen fara och man får åka hem direkt.
    Men det finns de fall som man måste ligga kvar länge och som barnet inte hade överlevt om man inte åkt in, även fast symptomen var likadana båda gångerna. Då är det bättre att man åker in en gång för mycket och får den hjälp som krävs för att rädda liv!

    Ska man se det så på spädbarn som är vår framtid så finns det många fler tillfällen man inte borde åka till akuten.
    Bilolyckor är inte alltid man behöver till akuten, då kan man väl lika gärna köra dem till vårdcentralen med? För det behöver ju inte vara något allvarligt, även fast det kan vara det.

    Förstår ni vad jag menar?
    Man åker in av oro, vissa tillfällen finns det anledning till oron andra gånger inte. Men skall man alltid skita i sin oro kommer många många barns liv bli det som blir betalt istället för lite överbelastning på akuten.

    Jag förstår att man är orolig första gången man blir förälder. Jag är orolig ibland och jag har en tjej sen innan jag fick mina twins.

    Jag håller också med dig i nästan precis allt. Förutom en sak, jag vill byta ut "åka till akuten" mot "kontakta vården". Är man orolig, ring! Känns något inte bra, ring! Händer något man tror kan vara farligt, ring! Får ett spädbarn under 3 månader feber, ring! Om de sen säger att man bör åka in så gör det, omedelbart om det är rådet man får eller vänta till man får en tid om det är rådet man får. 

    Det fina med att ta kontakt är att man får hjälp med att göra de där svåra bedömningarna som man själv inte är otbildad till samtidigt som barnet är hemma i en trygg miljö med allt man behöver nära och utan att utsättas för smittrisken som finns på akutmottagningar. Om barnet sen är så sjukt att det är viktigare med vård än allt det där trygga så åker man in.

    När jag pratar med sjukvården frågar jag alltid, vad ska jag hålla koll på, när ska jag kontakta er igen och finns det något läge då vi ska åka in? Ofta kommer vi överens om en tid om någon eller några timmar då 1177 ringar upp för att kolla läget och då tar de ställning igen.

    Sen finns det lägen då man inte hinner sitta i telefonkö, jag skulle åka direkt vid medvetandesänkning och stora anndignssvårigheter eller olyckor av alvarligare karaktär. Men det har aldrig hänt oss än och det är jag glad för.           
  • mandel­blomma
    Äldre 5 Jan 09:25
    Amlin skrev 2012-01-05 09:20:16 följande:
    Jag förstår att man är orolig första gången man blir förälder. Jag är orolig ibland och jag har en tjej sen innan jag fick mina twins.

    Jag håller också med dig i nästan precis allt. Förutom en sak, jag vill byta ut "åka till akuten" mot "kontakta vården". Är man orolig, ring! Känns något inte bra, ring! Händer något man tror kan vara farligt, ring! Får ett spädbarn under 3 månader feber, ring! Om de sen säger att man bör åka in så gör det, omedelbart om det är rådet man får eller vänta till man får en tid om det är rådet man får. 

    Det fina med att ta kontakt är att man får hjälp med att göra de där svåra bedömningarna som man själv inte är otbildad till samtidigt som barnet är hemma i en trygg miljö med allt man behöver nära och utan att utsättas för smittrisken som finns på akutmottagningar. Om barnet sen är så sjukt att det är viktigare med vård än allt det där trygga så åker man in.

    När jag pratar med sjukvården frågar jag alltid, vad ska jag hålla koll på, när ska jag kontakta er igen och finns det något läge då vi ska åka in? Ofta kommer vi överens om en tid om någon eller några timmar då 1177 ringar upp för att kolla läget och då tar de ställning igen.

    Sen finns det lägen då man inte hinner sitta i telefonkö, jag skulle åka direkt vid medvetandesänkning och stora anndignssvårigheter eller olyckor av alvarligare karaktär. Men det har aldrig hänt oss än och det är jag glad för.           
    skriver under här, varför inte ringa liksom och hamna rätt mot att komma till fel vårdställe och utsättas från allt till långa köer när man kunnat få en bokad läkartid, till mer smittor i väntrummet på akuten mot ett mindre ställe på vc?
  • Äldre 5 Jan 09:33

    för nått år sen så körde jag in en vän å hennes då 2åriga son till akuten då han hostade så han inte fick nån luft. hon hade då samtalat med sjukvårs upplysningen som tyckte att vi egentligen skulle tagit en ambulans men vi hade redan åkt hemifrån då, å dessutom skulle det gå fortare om jag körde in dem istället för att vänta på den. men vi behövde inte vänta en sekund på akuten för att få träffa en läkare för de stog i dörren å väntade på oss när vi kom.. de tog lite tester å sen fick han syrgas i ca 1 timme innan vi åkte hem.

    som tur var, var det bara en förkylning med kraftig hosta....men som tur var upptäcktes det andra saker som varför han alltid låtit täppt i näsa.. men idag fullt frisk

  • Amlin
    Äldre 5 Jan 09:42
    mandelblomma skrev 2012-01-05 09:25:43 följande:
    skriver under här, varför inte ringa liksom och hamna rätt mot att komma till fel vårdställe och utsättas från allt till långa köer när man kunnat få en bokad läkartid, till mer smittor i väntrummet på akuten mot ett mindre ställe på vc?

    Eller hur! Vår första fick sanslös feber vid typ 9 -10 månaders ålder, genomkrasslig och en bit över 41 grader. Vi ringde, fick en tid men fick samtidigt informationen om att just nu sitter många svårt infektionssjuka personer i vårt väntrum, kom hit, anmäl er men kom inte in med barnet förren det är er tur. Kanon ju! Vi promenerade i området och en av oss gick in med jämna mellanrum för att höra när det var dags för oss.
  • Äldre 5 Jan 09:45
    Amlin skrev 2012-01-05 09:20:16 följande:
    Jag förstår att man är orolig första gången man blir förälder. Jag är orolig ibland och jag har en tjej sen innan jag fick mina twins.

    Jag håller också med dig i nästan precis allt. Förutom en sak, jag vill byta ut "åka till akuten" mot "kontakta vården". Är man orolig, ring! Känns något inte bra, ring! Händer något man tror kan vara farligt, ring! Får ett spädbarn under 3 månader feber, ring! Om de sen säger att man bör åka in så gör det, omedelbart om det är rådet man får eller vänta till man får en tid om det är rådet man får. 

    Det fina med att ta kontakt är att man får hjälp med att göra de där svåra bedömningarna som man själv inte är otbildad till samtidigt som barnet är hemma i en trygg miljö med allt man behöver nära och utan att utsättas för smittrisken som finns på akutmottagningar. Om barnet sen är så sjukt att det är viktigare med vård än allt det där trygga så åker man in.

    När jag pratar med sjukvården frågar jag alltid, vad ska jag hålla koll på, när ska jag kontakta er igen och finns det något läge då vi ska åka in? Ofta kommer vi överens om en tid om någon eller några timmar då 1177 ringar upp för att kolla läget och då tar de ställning igen.

    Sen finns det lägen då man inte hinner sitta i telefonkö, jag skulle åka direkt vid medvetandesänkning och stora anndignssvårigheter eller olyckor av alvarligare karaktär. Men det har aldrig hänt oss än och det är jag glad för.           
    Ah jo jag håller med dig. Och det är väl egentligen det jag menar också. Men ofta så blir man skickad till akuten också. eller akut barnakut vart man nu blir skickad.

    Men givetvis så får man även tider till VC också.

    Kan man åka till VC så ska man givetvis dit i förstahand om det inte är något riktigt allvarligt som har hänt. Det viktigaste är att man får läkarvård. men sen struntar jag egentligen i om jag får den vård jag, eller ja mina barn då, behöver på VC eller akuten. bara jag får hjälpen som behövs.

    ofta så blir ju även feber värre utåt kvällen, vad jag förstått också. så man som förälder har koll på febern men helt plötsligt utåt kvällen så stiger den mer och mer och man ringer då. ja då är inte VC öppet längre och man blir ju skickat till akuten.

    blir egentligen bara så irriterad när jag ser folk som gång på gång klagar på att man åker till läkaren, oberoende på VC jourhavande, barnakut eller vanlig akut, med sina spädbarn. när så många menar att man fixar allt det där själv hemma.
    Det är ju faktiskt inte så. man fixar inte alls själv hemma och det är svårt att avgöra hur illa tillståndet är för en som inte är van. Jag vet fortfarande inte hur jag ens idag skulle se på mina barn om det räcker med lite vatten hemma eller om de måste in och få dropp om de börjar bli uttorkade.

    Så ja givetvis VC i förstahand. Men blir man skickad till akuten när man ringer och frågar om råd, ja självklart tror man på dem och åker dit.
  • Äldre 5 Jan 09:49
    mandelblomma skrev 2012-01-05 09:25:43 följande:
    skriver under här, varför inte ringa liksom och hamna rätt mot att komma till fel vårdställe och utsättas från allt till långa köer när man kunnat få en bokad läkartid, till mer smittor i väntrummet på akuten mot ett mindre ställe på vc?
    förstår hur du menar, det gör jag verkligen. och jag vill inte med detta försvara på något sätt eller mena att man hellre skall till akuten.
    vill bara berätta hur det ser ut just här.

    Det finns ett litet väntrum med 3 bänkar i ena hörnet på VC här. alla sitter ihopträngda och hostar mer eller mindre på varandra. man får inget eget rum innan läkaren skall kolla på en. och vi får vänta i timtal på hjälp på VC även fast vi har tidsbokning.

    Min erfarenhet av akuten däremot, den enda gången jag åkt in med mina barn, är att vi fick hjälp av sköterskor direkt som kollade lite på honom och tog proverna. sen fick vi ett eget rum direkt och sitta och vänta på läkaren där.
    Tidigare när jag själv varit på akuten så har jag också fått ett eget rum direkt. enbart en gång när min sambo fick njurstensanfall som han fick vänta i väntrummet en liten stund.
  • mandel­blomma
    Äldre 5 Jan 09:54
    Dohgon skrev 2012-01-05 09:49:46 följande:
    förstår hur du menar, det gör jag verkligen. och jag vill inte med detta försvara på något sätt eller mena att man hellre skall till akuten.
    vill bara berätta hur det ser ut just här.

    Det finns ett litet väntrum med 3 bänkar i ena hörnet på VC här. alla sitter ihopträngda och hostar mer eller mindre på varandra. man får inget eget rum innan läkaren skall kolla på en. och vi får vänta i timtal på hjälp på VC även fast vi har tidsbokning.

    Min erfarenhet av akuten däremot, den enda gången jag åkt in med mina barn, är att vi fick hjälp av sköterskor direkt som kollade lite på honom och tog proverna. sen fick vi ett eget rum direkt och sitta och vänta på läkaren där.
    Tidigare när jag själv varit på akuten så har jag också fått ett eget rum direkt. enbart en gång när min sambo fick njurstensanfall som han fick vänta i väntrummet en liten stund.
    självklart kan kvalitén skifta och rutiner och lokaler se olika ut beroende på vart man bor.
    Men generellt är det mindre folk på vc än på akuten och generellt slipper man vänta när man har en bokad tid mot när man kommer till akuten där sjukast går först hela tiden och trauman och andra svåra fall gör att man nedprioriteras hela tiden och kan få vänta i timmar.
    Låter som er vc dock inte är ett bra exempel alls på hur det bör vara.
  • Amlin
    Äldre 5 Jan 09:58

    Ja har man fått rådet att åka in då kan man högaktningsfullt skita i alla onda ögon man får. Andra har inte med att göra huruvida man har rätt att vara på akuten eller inte. De har ju inte kunskapen om varför man är där.

    Nu funkar ju också akutsjukvården olika i olika landsting. Där jag bor nu finns en jourvårdcentral öppen på kvällar och helger, dit bokas man från 1177 om det krävs. Dit jag snart ska flytta så hänvisas man till akuten om det är utanför VC tid.

    Att man får komma in fort är ju också olika. Bedömmer de att man snabbt behöver vård så får man komma in fort, oftast. Men risken om man kommer med barn som inte är så där värst sjuka är att väntan blir lång eftersom alla andra med mer akuta fall prioriteras högre.

         

  • Äldre 5 Jan 10:06
    mandelblomma skrev 2012-01-05 09:54:08 följande:
    självklart kan kvalitén skifta och rutiner och lokaler se olika ut beroende på vart man bor.
    Men generellt är det mindre folk på vc än på akuten och generellt slipper man vänta när man har en bokad tid mot när man kommer till akuten där sjukast går först hela tiden och trauman och andra svåra fall gör att man nedprioriteras hela tiden och kan få vänta i timmar.
    Låter som er vc dock inte är ett bra exempel alls på hur det bör vara.
    Nej vårt VC är inte bra alls. jag undviker att gå dit alls. BVC ligger i samma byggnad, men ja det är inte så ofta man skall dit iaf.

    men det är kanske just därför jag har en syn att det inte är så illa med akuten här, just för att den är så mycket bättre och mindre väntetider.

    Tanken är att vi skall försöka hitta en "husläkare" som hela familjen går till. men det är långa väntetider till de bra läkarna (som man förstår vad de säger). så vet inte riktigt vad det är för VC vi måste gå till nu under tiden. akutVC, finns det något sådant? kanske är därför det tar så lång tid i så fall.
  • Äldre 5 Jan 15:35

    Jobbar på en stor akutmottagning, och på barnakuten. Vi har ett enormt patienttryck på hösten och vintern. Sjuka barn blandas med mindre sjuka barn och vi försöker hjälpa alla så gott det går. Det är väldigt sällan som vi avvisar ett barn. Ibland ger vi rådet att åka hem med t.ex vätskeersättning eller Alvedon, men vi tittar alltid på barnet och pratar med föräldrarna.
    Barn under 6 månader avvisas som regel aldrig utan att träffa doktorn.

    Jag skulle råda föräldrar att ta sin oro på allvar. Vill du som förälder att ditt barn ska träffa en läkare eller sjuksköterska kl.24 på natten så ska du ta din oro på allvar och åka in. Känner du att det räcker med att prata med en sjuksköterska så ring till vårdguiden.

    De enda som jag råder att stanna hemma eller ringa till vc är de som har barn med långvariga magbesvär ( typ diarré en månad), eller huvudvärk som varat under veckor t.ex. Det är barn som behöver utredas, dvs kan ej bli hjälpta på ett akutbesök. Barn som har hög feber men ej provat febernedsättande är också synd att de inte först fått hjälp hemma. Barn med halsont och feber, hosta och feber eller öronvärk, kan i regel vänta och besöka vårdcentralen.

    Mycket små barn, under 6 mån och är allmännpåverkade ska alltid söka akutvård.

    Men förälder, ta din oro på allvar! Ingen ska behöva gå hemma och oroa ihjäl sig för sitt barn! Ha också förståelse för att det kan vara långa väntetider på akuten under dessa högsässongstider! Vi jobbar på så gott vi kan med alla era telningar!

  • Äldre 5 Jan 15:46
    SassyB skrev 2012-01-05 15:35:29 följande:
    Jobbar på en stor akutmottagning, och på barnakuten. Vi har ett enormt patienttryck på hösten och vintern. Sjuka barn blandas med mindre sjuka barn och vi försöker hjälpa alla så gott det går. Det är väldigt sällan som vi avvisar ett barn. Ibland ger vi rådet att åka hem med t.ex vätskeersättning eller Alvedon, men vi tittar alltid på barnet och pratar med föräldrarna.
    Barn under 6 månader avvisas som regel aldrig utan att träffa doktorn.

    Jag skulle råda föräldrar att ta sin oro på allvar. Vill du som förälder att ditt barn ska träffa en läkare eller sjuksköterska kl.24 på natten så ska du ta din oro på allvar och åka in. Känner du att det räcker med att prata med en sjuksköterska så ring till vårdguiden.

    De enda som jag råder att stanna hemma eller ringa till vc är de som har barn med långvariga magbesvär ( typ diarré en månad), eller huvudvärk som varat under veckor t.ex. Det är barn som behöver utredas, dvs kan ej bli hjälpta på ett akutbesök. Barn som har hög feber men ej provat febernedsättande är också synd att de inte först fått hjälp hemma. Barn med halsont och feber, hosta och feber eller öronvärk, kan i regel vänta och besöka vårdcentralen.

    Mycket små barn, under 6 mån och är allmännpåverkade ska alltid söka akutvård.

    Men förälder, ta din oro på allvar! Ingen ska behöva gå hemma och oroa ihjäl sig för sitt barn! Ha också förståelse för att det kan vara långa väntetider på akuten under dessa högsässongstider! Vi jobbar på så gott vi kan med alla era telningar!
    Tack =)
Svar på tråden När skall man då få åka till akuten?!