• Anonym (farma­ceut)
    Äldre 4 Jan 12:04
    30418 visningar
    250 svar
    250
    30418

    Vad tror du att vi gör på apotek?

    ÄRLIGT TALAT...

    Det är sjukt, hur lite man vet om  vad apotekspersonal gör på ett apotek...
    Jag upplever kunder som VÄLDIGT STRESSADE. Många gånger ber de mig..."skynda på" de ska med buss, eller hinna till ngt annat
    Jag stressar på, för att det smittas av och sen om jag gör ett fel, så åker jag dit för felexpedition..
    Så jag har länge undrat, vad folk tror att vi gör..
    Tror ni att vi jobbar bara över disken och tar betalt..
    Vi råkar tänka en massa, medans vi håller på och fixar recept.....

    när man går till läkare, ber man dr skynda på för att ställa diagnos, för att man har bråttom? Självklart, kan man inte likställa dr jobb med mitt, men gör läkaren fel och jag missar det, så är det jag bl a som åker tid....
              

  • Svar på tråden Vad tror du att vi gör på apotek?
  • Anonym
    Äldre 4 Jan 12:12
    #1

    Ja, jag tror att farmaceuten tittar på receptet som doktorn skrivit ut, och administrerar medicinen, kollar att det är rätt paket jag får och att innehållet motsvarar det jag ska ha. Farmaceuten  byter också ut medicinen mot ett billigare alternativ om det finns ett sådant.

    Menar du att ni går något annat där bakom? Ibland kan man ju undra när ni försvinner i 20 minuter

  • Anonym (nyfni­ken)
    Äldre 4 Jan 12:15
    #2

    Såvitt jag vet:

    Ni ska fundera över om läkaren skrivit rimlig dosering, fundera över möjliga utbytespreparat (billigare? slut i lager?) och fråga om patienten har fått läkemedlet förut samt informera as needed.

    Mer och mer är väl färdiggjort men vissa läkemedel är i pulverform och ska spädas med destvatten till färdig volym.

    Injektionssprutor och ampuller ska kontrolleras, vissa både vid leverans och utlämning. För narkotika/giftklassade preparat antar jag att dessa ska bokföras noga och kanske ska läkaren ringas upp för kontroll.

    På sjukhusapotek bereder man ibland även material till ambulanserna, packar hjärtnålar och annat sånt, samt kan ha omfattande rådgivning och utbildning av patienter som ska lära sig leva med stomi, måste ha kateter/blöjor osv osv.

    Och i övrigt ska läkemedel och hjälpmedel beställas, tas emot, kontrolleras och insorteras, osv precis som i vilken affär som helst.

  • Anonym (farma­ceut) Trådstartaren
    Äldre 4 Jan 12:38
    #3
    Anonym skrev 2012-01-04 12:12:36 följande:
    Ja, jag tror att farmaceuten tittar på receptet som doktorn skrivit ut, och administrerar medicinen, kollar att det är rätt paket jag får och att innehållet motsvarar det jag ska ha. Farmaceuten  byter också ut medicinen mot ett billigare alternativ om det finns ett sådant.

    Menar du att ni går något annat där bakom? Ibland kan man ju undra när ni försvinner i 20 minuter


        hahaha
    Ja ibland ska man blanda ngn beredning eller så ska man iväg och ringa dr eller fråga en kollega

    Vissa kanske passar på och går på toaletten eller tar sig en fika....(man vet aldrig)

    Det finns faktiskt kunder, som blir sura, för att man ifrågasätter läkarens ordination...
    de brukar svara en: Jag litar på min doktor....och när man ska förklara, att det är ens jobb, så säger de: ja ja, fixa du min medicin, så blir det bra ...
    ohhh såna kunder bläää        
  • Anonym (farma­ceut) Trådstartaren
    Äldre 4 Jan 12:39
    #4
    Anonym (nyfniken) skrev 2012-01-04 12:15:10 följande:
    Såvitt jag vet:

    Ni ska fundera över om läkaren skrivit rimlig dosering, fundera över möjliga utbytespreparat (billigare? slut i lager?) och fråga om patienten har fått läkemedlet förut samt informera as needed.

    Mer och mer är väl färdiggjort men vissa läkemedel är i pulverform och ska spädas med destvatten till färdig volym.

    Injektionssprutor och ampuller ska kontrolleras, vissa både vid leverans och utlämning. För narkotika/giftklassade preparat antar jag att dessa ska bokföras noga och kanske ska läkaren ringas upp för kontroll.

    På sjukhusapotek bereder man ibland även material till ambulanserna, packar hjärtnålar och annat sånt, samt kan ha omfattande rådgivning och utbildning av patienter som ska lära sig leva med stomi, måste ha kateter/blöjor osv osv.

    Och i övrigt ska läkemedel och hjälpmedel beställas, tas emot, kontrolleras och insorteras, osv precis som i vilken affär som helst.
    Du kunde mycket, du
    vad jobbar du sjäv som? 
  • Anonym (MED)
    Äldre 4 Jan 12:47
    #5

    Är det här nån gissningslek eller?
    Det enda jag bryr mig om när jag går in på apoteket är att få rätt medicin, och jag förväntar mig att ni ska ha den inne också så man inte ska behöva vänta flera dagar.
    Sen förväntar jag mig trevlig personal. Oftast är de trevliga, nån surtant har man väl stött på tyvärr.

  • Anonym (farma­ceut) Trådstartaren
    Äldre 4 Jan 12:48
    #6
    Anonym (MED) skrev 2012-01-04 12:47:17 följande:

    Är det här nån gissningslek eller?
    Det enda jag bryr mig om när jag går in på apoteket är att få rätt medicin, och jag förväntar mig att ni ska ha den inne också så man inte ska behöva vänta flera dagar.
    Sen förväntar jag mig trevlig personal. Oftast är de trevliga, nån surtant har man väl stött på tyvärr.



    hehe nej...jag undrade bara, oma man visste egentligen hur mycket man måste tänka på när man ger ut medicin...
    Eftersom det är många som inte har tid att "vänta" i sådär 3 min....
    Vissa blir förvånade, när man säger att man ska granska...
      
  • Anonym
    Äldre 4 Jan 12:49
    #7
    Anonym (MED) skrev 2012-01-04 12:47:17 följande:

    Är det här nån gissningslek eller?
    Det enda jag bryr mig om när jag går in på apoteket är att få rätt medicin, och jag förväntar mig att ni ska ha den inne också så man inte ska behöva vänta flera dagar.
    Sen förväntar jag mig trevlig personal. Oftast är de trevliga, nån surtant har man väl stött på tyvärr.


    Jag tror ts känner sig missförstådd. Det är en ganska lång utbildning för att bli farmaceut men man kanske blir behandlad som ett butiksbiträde.

    Jag är själv nöjd med apoteket och har aldrig skyndat på någon som ska ge mig min medicin. Men det var innan monopolet försvann. Nu kan jag tycka att personalen på de nya apoteken är lite väl dåligt pålästa på sortimentet. Receptbelagda mediciner har jag inte hämtat ut på flera år nu.
  • Anonym (farma­ceut) Trådstartaren
    Äldre 4 Jan 12:54
    #8
    Anonym skrev 2012-01-04 12:49:05 följande:
    Jag tror ts känner sig missförstådd. Det är en ganska lång utbildning för att bli farmaceut men man kanske blir behandlad som ett butiksbiträde.

    Jag är själv nöjd med apoteket och har aldrig skyndat på någon som ska ge mig min medicin. Men det var innan monopolet försvann. Nu kan jag tycka att personalen på de nya apoteken är lite väl dåligt pålästa på sortimentet. Receptbelagda mediciner har jag inte hämtat ut på flera år nu.

    Ja, det var bra förklarat

    Numera, jobbar apotekspersonal överallt...alltså de som innan bara jobbade med recept, ska även jobba i egenvården....där de kan känna sig osäkra...
    Under monopoltiden, var man expert på sitt område, eftersom man var mer personal...

    Sen kommer det så mycket nytt hela tiden och svårt att hålla sig uppdaterad...tyvärr...      
  • Anonym (A)
    Äldre 4 Jan 12:57
    #9

    Vet att ni dubbelkollar doseringen, tyckte det var sååå onödigt ända till en farmaceut såg att min 2åriga dotter fått vuxendos... Tack! <3 Kollar alltid själv på fass också men ibland är det ju lite tvetydigt.

  • Anonym (farma­ceut) Trådstartaren
    Äldre 4 Jan 12:59
    #10
    Anonym (A) skrev 2012-01-04 12:57:35 följande:
    Vet att ni dubbelkollar doseringen, tyckte det var sååå onödigt ända till en farmaceut såg att min 2åriga dotter fått vuxendos... Tack! <3 Kollar alltid själv på fass också men ibland är det ju lite tvetydigt.

    Det är tyggt, med pålästa föräldrar
    Jodå, när det gäller doseringen till småbarn, så händer det att doseringen är för hög....

    TYVÄRR!! upptäker jag inte detta, så åker jag dit på det....och stackars barnet..
       
Svar på tråden Vad tror du att vi gör på apotek?