• Anonym (Undra­r)
    Äldre 7 Jan 18:22
    235793 visningar
    128 svar
    128
    235793

    En tablett OxyNorm 5mg för ovan användare, är det farligt?

    Hoppas det är okej att jag frågar i denna kategorin.
    Kan det vara farligt för en som bara äter en panodil någon gång ibland att ta en oxynorm på 5mg vid ett tillfälle då h*n ska sitta några timmar och tatuera sig? Läste om den på fass och den låter hemskt stark..

  • Svar på tråden En tablett OxyNorm 5mg för ovan användare, är det farligt?
  • Anonym (rrn)
    Äldre 21 May 10:13
    RN33 skrev 2014-05-21 10:07:17 följande:

    I USA kallas Oxynorm/Oxxycontin/Oxycodone för "Fattigmansheroin" Oxy är 50-100 ggr starkare än vanligt morfin

    Du har rätt i det du skriver gubbe ;) är själv en användare av både Oxy och Fentanyl! 20 mg oxynorm och 25 mikrogram fenta, sen stess tior ;) Men jag har smärtor utav bara helvete, 2 st diskbråck i ländrygg, den smärta jag har är inte att leka med, undrar om läkaren kan skriva ut Metadon eller Subuxone? Vet du?
  • Äldre 21 May 14:58
    Anonym skrev 2012-03-30 14:40:00 följande:
    jaha det var ju lustigt min läkare sa den har korttidseffekt och oxycontin är långtidsverkande, utgår efter vad läkarna har sagt.

    Varför man inte ska dela, så är det med många mediciner så det inte blir alldeles för hög dos på en gång. också läkaren som sa detta.



    ocynorm är korttidsverkande och oxycontin långverkande det vet jag med säkerhet (ptecis som du säger

    att man.inte ska dela är pgs de inte alltid är jämt fördelat i hela tabletten tar du hela får du i dig 5mg men delar du den lan de bli mer i ena halvan.

    kan dock lugna TS med att det är helt ofarligt m 5mg. hade kunnat ta upp till 20 mg utan far och då känts sig skönt lungt plus smärtlindrad inför tatueringen.
  • Anonym (depot­)
    Äldre 21 May 22:39
    joana050711 skrev 2014-05-21 14:58:35 följande:



    ocynorm är korttidsverkande och oxycontin långverkande det vet jag med säkerhet (ptecis som du säger
    att man.inte ska dela är pgs de inte alltid är jämt fördelat i hela tabletten tar du hela får du i dig 5mg men delar du den lan de bli mer i ena halvan.

    kan dock lugna TS med att det är helt ofarligt m 5mg. hade kunnat ta upp till 20 mg utan far och då känts sig skönt lungt plus smärtlindrad inför tatueringen.

    Folk tuggar sönder dom, som vill ha allt på en gång.


    Har själv gjort någon gång, pga svår smärta.

    Roliga finns två sorter, ena som i princip faller sönder när man tuggar, och den andra är tandknäckare Tungan ute

  • Anonym (...)
    Äldre 22 May 09:54

    Herregud...man blir knappt påverkad av en oxy 5:a ... När jag injecerade oxy fick jag ju ta hur många som helst för att få effekt....o det var iv...

  • Äldre 22 May 12:09
    Anonym (...) skrev 2014-05-22 09:54:28 följande:
    Herregud...man blir knappt påverkad av en oxy 5:a ... När jag injecerade oxy fick jag ju ta hur många som helst för att få effekt....o det var iv...



    En "vanlig mnniska" knner pa 10-15mg. ar ocksa gammal missbrukare och gick pa 250mg ca och det bara for att slippa abstinensen fick bara litet rus. men nu skulle det racka m en.40 mg el tva.
  • Äldre 22 May 12:09
    Anonym (...) skrev 2014-05-22 09:54:28 följande:
    Herregud...man blir knappt påverkad av en oxy 5:a ... När jag injecerade oxy fick jag ju ta hur många som helst för att få effekt....o det var iv...



    En "vanlig mnniska" knner pa 10-15mg. ar ocksa gammal missbrukare och gick pa 250mg ca och det bara for att slippa abstinensen fick bara litet rus. men nu skulle det racka m en.40 mg el tva.
  • Anonym (depot­)
    Äldre 22 May 13:54
    Anonym (...) skrev 2014-05-22 09:54:28 följande:
    Herregud...man blir knappt påverkad av en oxy 5:a ... När jag injecerade oxy fick jag ju ta hur många som helst för att få effekt....o det var iv...

    Såklart man blir bra påverkad av en 5mg oxy utan tolerans.


    Men berusad blir man inte, som den som tar för reakreationell bruk.
    Som givetvis kräver större doser, även utan tolerans.

  • Anonym (Whaaa­t???)
    Äldre 22 May 17:58
    RN33 skrev 2014-05-21 10:07:17 följande:
    I USA kallas Oxynorm/Oxxycontin/Oxycodone för "Fattigmansheroin" Oxy är 50-100 ggr starkare än vanligt morfin


    Det gör det ju inte. Fattigmansheroin, skojar du? Oxy är typ tio ggr dyrare än heroin här. Många som torskar på oxy går sen över till heroin för det är så mycket billigare. En 40 mg oxycontin på gatan går på ca 25 dollar här, en del stater så högt som 40 dollar. Så jag fattar inte vad du snackar om.
  • Anonym (Whaaa­t???)
    Äldre 22 May 18:04

    Själv kunde jag ta 8 st 40 mg oxycontin, söndertuggade, när jag var mitt uppe i mitt missbruk. Så 5 mg är inget farligt, även för en opiatnaiv. Däremot funkar det inte mot en sådan smärta som tatuering, du kan lika gärna vara helt utan. Alvedon fungerar i så fall mycket bättre. Själv har jag vart ren nu i över ett år. Stolt. Men det var ett rent helvete att sluta, lider av vissa sviter än. Så se upp. Oxy är verkligen inget att leka med och absolut inte värt helvetet som det för med sig.

  • Anonym (depot­)
    Äldre 22 May 18:07
    Anonym (Whaaat???) skrev 2014-05-22 17:58:35 följande:


    Det gör det ju inte. Fattigmansheroin, skojar du? Oxy är typ tio ggr dyrare än heroin här. Många som torskar på oxy går sen över till heroin för det är så mycket billigare. En 40 mg oxycontin på gatan går på ca 25 dollar här, en del stater så högt som 40 dollar. Så jag fattar inte vad du snackar om.

    Det har du helt rätt i, tänkte inte när jag läste fattigmansheroin.


    Oxy är svindyrt i USA, även om du i Florida då de är mycket avgifter för nå fram till en läkare som skriver ut detta i tillräcklig mängd för en missbrukare.


    En del säljer lite vidare, då blir det dessa sjukt dyra priser.


    Illegal fentanyl kanske man kan uppbringa billigare, har ej koll där.

  • Anonym (Roxan­ne)
    Äldre 23 Oct 06:36

    Spårar ur lite... Vad en narkoman tål motsvarande en "vanlig" person var inger TS frågade om.

    Inte heller en fråga/tävling om man blir påverkad / vem som tål störst dos, utan om 5 mg oxynorm hjälper mot smärtan.

    Oxynorm är korttidsverkande och oxycodin är depå.

    En depåtablett ska ALDRIG delas då den då frigör den dos som ska räcka i 12 timmar direkt, vilket kan leda till överdos/andningssvårigheter /död.

    Dela oxynorm är nästan omöjligt då det är kapsel med pulver i.

    Sen varför ta medicin som ges till svår/akut smärta vid ex omfattande operationer eller cancer för något så fjuttigt som smärta vid en tatuerung?

    Tycker man det gör så ont med tatueringar så kanske man ska låta bli....

    Risken är att du inte blir tatuerad över huvud taget då du kommer se hög ut om du inte är van vid opiater.

    Seriösa tatuerare tatuerar inre påverkade personer.

    Är starka mediciner som inte ska missbrukas för struntsaker.

    Själv missbrukat både opiater (citodon, morfin,oxy och subutex) och benzodiazpiner . Helvete ta sig ur men lätt att bli fast redan efter 5 mg, då man känner hur bra och mysigt man mår ...den känslan vill man ju gärna känna igen( och igen och igen). Och snart kan man vara regelbunden användare utan man vet ordet av.

    Du kan även du bli illamående och kräkas hos tatueraren om du är opiatkänslig.

    Nä håll dig till receptfria läkemedel!

    Ta aldrig någon annans mediciner.

  • Carnit­as
    Äldre 23 Oct 14:19
    Anonym (Roxanne) skrev 2014-10-23 06:36:17 följande:
    Spårar ur lite... Vad en narkoman tål motsvarande en "vanlig" person var inger TS frågade om.
    Inte heller en fråga/tävling om man blir påverkad / vem som tål störst dos, utan om 5 mg oxynorm hjälper mot smärtan.
    Oxynorm är korttidsverkande och oxycodin är depå.
    En depåtablett ska ALDRIG delas då den då frigör den dos som ska räcka i 12 timmar direkt, vilket kan leda till överdos/andningssvårigheter /död.
    Dela oxynorm är nästan omöjligt då det är kapsel med pulver i.
    Sen varför ta medicin som ges till svår/akut smärta vid ex omfattande operationer eller cancer för något så fjuttigt som smärta vid en tatuerung?
    Tycker man det gör så ont med tatueringar så kanske man ska låta bli....
    Risken är att du inte blir tatuerad över huvud taget då du kommer se hög ut om du inte är van vid opiater.
    Seriösa tatuerare tatuerar inre påverkade personer.
    Är starka mediciner som inte ska missbrukas för struntsaker.
    Själv missbrukat både opiater (citodon, morfin,oxy och subutex) och benzodiazpiner . Helvete ta sig ur men lätt att bli fast redan efter 5 mg, då man känner hur bra och mysigt man mår ...den känslan vill man ju gärna känna igen( och igen och igen). Och snart kan man vara regelbunden användare utan man vet ordet av.
    Du kan även du bli illamående och kräkas hos tatueraren om du är opiatkänslig.
    Nä håll dig till receptfria läkemedel!
    Ta aldrig någon annans mediciner.

    Det gör ju det inte, allt har ju med antal mg att göra.
    Vissa depot tabs går att dela, då de är tillverkade att även i delad form utsöndras sakta.
    Sen blir de inte samma som om de vore hela, men saken var jag skulle säga att de inte släpper allt direkt.

    Utan att bry mig om problem kring ta opiater eller annat inför tatuering.


    Så har jag svårt att se en tatuerare bry sig, om h*n får reda på att den tatuerade tagit smärtstillande.
    För övrigt är 5mg väldigt lite, och kommer aldrig bli hög på den mängden.
    Påverkad ja.


    Gudasänd är djävulen, i förklädnad av vara en troende, som påstår han sprider guds budskap.(!!! OBS akta er OBS !!!)
  • Äldre 18 Nov 12:27

    Bara en reflektion av egen erfarenhet.

    Självklart kan du ta den tabletten, men och DET ÄR VIKTIGT ATT DU VET DU BARA TAR DEN EN GÅNG !!!

    Så det inte sen blir en gång till (för den var ju bra) och en gång till osv och sen är du fast.

    Men om du är 100% att du har karaktär absolut inga problem.!!!

  • Äldre 26 Dec 16:34

    Hej
    Ja det är farligt att ta så som du har tänkt använda den.
    Vid svåra smärtor efter operation eller för att hålla smärtan ut när det inte går att operera är det ibland nödvändigt
    Om det förekommer överkänslighet skall annat preparat väljas.
    Det får du avtala med din läkare och alltid ta dem på ordination från läkare
    5mg i kombination med panodil blev jag själv ordinerad efter ett nytt knä (protes)
    Det var bra.

  • Äldre 26 Dec 17:45
    Yochanan skrev 2016-12-26 16:34:54 följande:
    Hej
    Ja det är farligt att ta så som du har tänkt använda den.
    Vid svåra smärtor efter operation eller för att hålla smärtan ut när det inte går att operera är det ibland nödvändigt
    Om det förekommer överkänslighet skall annat preparat väljas.
    Det får du avtala med din läkare och alltid ta dem på ordination från läkare
    5mg i kombination med panodil blev jag själv ordinerad efter ett nytt knä (protes)
    Det var bra.

    En medicin blir inte farligare för att den inte används till det som den är föreskriven till.
    De erhåller fortfarande samma farlighet som vid den föreskrivna användandet som det icke föreskrivna.

    Sen har dessa mediciner alltid en problematik som då främst kopplat till varaktig konsumtion och det beroende som en del inte pallar med att göra slut på.

  • Anonym (Påver­kad)
    Äldre 26 Dec 18:39

    Jag tog en sån en gång när jag hade mycket ont i ryggen. Blev helt klart påverkad. Min upplevelse var att den egentligen inte påverkade smärtan så mycket, men att man lättare kunde stå ut med och bortse från smärtan då man mest kände sig mysig och lite fluffig.

  • Äldre 26 Dec 21:45
    Anonym (Påverkad) skrev 2016-12-26 18:39:33 följande:
    Jag tog en sån en gång när jag hade mycket ont i ryggen. Blev helt klart påverkad. Min upplevelse var att den egentligen inte påverkade smärtan så mycket, men att man lättare kunde stå ut med och bortse från smärtan då man mest kände sig mysig och lite fluffig.

    Min erfarenhet av dessa mediciner, och det är när dosen är rätt inställ emot smärtan.
    Så känner man ingen direkt påverkan av medicinen i sig, utan bara mindre smärta.

  • Äldre 31 May 23:25
    Tandvärk skrev 2012-01-07 19:43:02 följande:

    Men insättande föranleds ju av kraftig smärta. Ta preparatet utan smärta och du lär spy som en räv.
    Jag tog det i näsan för många år sedan och jag spydde inte... dock så kliar man sönder sig på kroppen. 
Svar på tråden En tablett OxyNorm 5mg för ovan användare, är det farligt?