• killen­kott
    Äldre 10 Jan 09:54
    36437 visningar
    76 svar
    76
    36437

    Liten allergivänlig hund

    Har tänkt  en tid på att skaffa hund.
    Men den måste vara allergivänlig(jag är allergisk),tycka om barn,och inte ettrig.

    Vilken hund rekomenderas.
    Vi har barn på 11&2år. så den är mer tänkt för sonen,som älskar hundar och tjatar sig blå.

    VAD ska man tänka på?

  • Svar på tråden Liten allergivänlig hund
  • Äldre 10 Jan 19:52
    #61
    The Doctor skrev 2012-01-10 16:02:05 följande:
    TIO ÅR?! Jag är förundrad över att hon fått hålla på så länge! Själv fick jag kämpa med näbbar och klor för att få en andra omgång (har hållit på i en 3-4 år) - lyckligtvis lyckades jag och sköterskan få igenom fortsatt hyposensibilitering vad gäller katter, men hund blev jag tyvärr av med. En tredje omgång kommer aldrig på fråga.

    Inte undra på att väninnan aldrig blir bättre i sin allergi när hon har kvar djuren. Vilken idioti.
    Men hon mår ju bra!

    Herregud, den enda som lider av att hon får sprutor mot sin allergi är ju du! Du verkar vara besatt av det här. Du kan vara lugn, hon mår jättebra med sina hundar. Så släpp detta nu.
  • Äldre 10 Jan 20:09
    #62
    mikroE skrev 2012-01-10 14:23:01 följande:
    Det finns ju dock vissa teorier som säger att det istället är bra att utsätta barn till allergiska föräldrar för allergener tidigt just för att deras immunförsvar ska ha chansen att lära sig svara bättre än föräldrarnas. Jag skulle aldrig skaffa hund dock, men eventuella barn får gärna träffa mina syskons hundar och katter av denna anledning.
    precis, jag var jätteallergisk som barn 0och har nu 3 hundar å en katt, å 2 barn. ingen av dom har besvär ännu. jag ade som värst som liten å sen vuxit ifrån det. håller tummarna att dom fortsätter vara allergi-fria!
  • Äldre 10 Jan 21:18
    #63
    The Doctor skrev 2012-01-10 16:02:05 följande:
    TIO ÅR?! Jag är förundrad över att hon fått hålla på så länge! Själv fick jag kämpa med näbbar och klor för att få en andra omgång (har hållit på i en 3-4 år) - lyckligtvis lyckades jag och sköterskan få igenom fortsatt hyposensibilitering vad gäller katter, men hund blev jag tyvärr av med. En tredje omgång kommer aldrig på fråga.

    Inte undra på att väninnan aldrig blir bättre i sin allergi när hon har kvar djuren. Vilken idioti.
    Jag tror din vän får kortisonsprutor inte hyposensibilisering från din beskrivning. Jag har en vän som får kortisonspruta varje pollensäsong för hon mår så kasst då medan hon under resten av året inte är allergisk alls.
  • LillSt­inis
    Äldre 10 Jan 21:20
    #64

    Bichon Frise' funkar även om det är blandras med pudel.

  • tigger­cat
    Äldre 10 Jan 21:20
    #65

    En York funkar på min allergiska make, däremot funkar inte Bichon (?). Samt att York fäller inte.

  • Äldre 10 Jan 21:57
    #66
    FruLiNi skrev 2012-01-10 19:52:55 följande:
    Men hon mår ju bra!

    Herregud, den enda som lider av att hon får sprutor mot sin allergi är ju du! Du verkar vara besatt av det här. Du kan vara lugn, hon mår jättebra med sina hundar. Så släpp detta nu.
    Näh, jag kan väl inte påstå att jag är något vidare besatt av detta, och jag lider inte nämnvärt av att din väninna utsätter sig för detta. Jag finner det bara lite underligt att läkaren går med på att en djurägare får gå igenom hyposensibilitering då det första de säger när man börjar är att man INTE ska ha djur.

    Att genomgå en hyposensibilitering är ju en påfrestning för kroppen och bör väl inte användas under allt för lång tid. Det är ju ändå en del risker involverade i detta behandlingssätt. Trots att jag behandlats under flera år kan jag nästa gång få en så stor allergichock att jag kan bli väldigt skadad. Inget att ta lätt på med andra ord.
  • Äldre 10 Jan 22:00
    #67
    mikroE skrev 2012-01-10 21:18:10 följande:
    Jag tror din vän får kortisonsprutor inte hyposensibilisering från din beskrivning. Jag har en vän som får kortisonspruta varje pollensäsong för hon mår så kasst då medan hon under resten av året inte är allergisk alls.
    Ah, OK.
  • knisse
    Äldre 11 Jan 07:28
    #68

    Dr. Vem
    Jag har en vänner som jobbar som djurskötare som har tre rundor sensibiliserung bakom sig

  • Sussie the moon
    Äldre 11 Jan 08:09
    #69

    Hej! Känner 2 stycken som är allergiska som inte kände av min hund en dvärpudel..Här är en länk på raser som är dom bästa för allergiska.http://www.allahundraser.com/hundraser/allergi.php.Ett råd är nog att när ni har bestämt er för ras, är det nog bra att berätta för uppfödaren om ditt problem..Så kanske hon kan låta dig ha en vuxen hund på prov innad du köper en valp.. Är allt fär många som köper djur & det inte fungerar.. Lycka till & hoppas du finner en hund som passar din familj / Kram Sussie

  • Äldre 11 Jan 08:23
    #70
    uniMog skrev 2012-01-10 11:45:05 följande:
    Tja, eller så har man otur och utvecklar/försämrar allergin och då var det kanske inte värt det även om det gick i början. Men vill man som vuxen utsätta sig för den risken så fine.
    Men jag förstår inte hur man kan vilja utsätta sina barn för det... Att utveckle/försämra sin allergi och barnens älskade djur måste flytta.
    Min mamma, styvfar och min syskon är alla jätteallergiska. När de är här och hälsar på så bor de i en gästbod och är här helst på sommaren då maninte behöver vara inne så mycket. Vi har 4 hundar och 1 katt. Jag är allergisk mot katten men äter medicin, jag älskar honom sjukt(enligt in sambo) mycket. Jag dammsuger 2 ggr om dagen, vädrar täcken ofta, torkar golven varje dag, tvättar deras sängkläder var 3:e dag. Mycket jobb för att förhoppningsvis inte förvärra min allergi eller att jag ska utveckla hundallergi. Min sambo behöver hundarna i jobbet och så driver vi kennel. Tycker att valpar känns mer i näsan faktiskt.

    Man måste umgås intensivt med en hund för att veta om man tål just den, eller så är det så ledsamt att efter 2-3 år så blir allergin så pass illa att det inte går att ha hunden kvar. Helt ärligt tycker jag, som allergiker(katt och pollen) och kennelägare att ni inte borde skaffa hund.
    Min mammas svåger har en bichon friseé och min mamma reagerar jättestarkt på den. Min syster på pudlar och min bror har reagerat på sin kompis yorkshiteterrier...
    Viggo & Gry & Veras mamma
  • johann­a1992
    Äldre 24 Jan 08:45
    #71

    dessa är allergifria mamma föder upp bolognese här kommer kort fakta

    Bakgrund: Bolognese var känd redan under romartiden och utgjorde under hela eran uppskattade gåvor mellan dignitärer. Bankmagnaten Cosimo de Medici sägs ha skänkt inte mindre än åtta Bolognese till lika många adelsmän i Bryssel.
    Allmänt: Bolognese är en liten, substansfull och kompakt med lång, fluffig och rent vit päls. Bolognesen ska vara trofast, mycket klok och måttligt aktiv. Den ska vara påhittig, lättlärd och mycket tillgiven sin ägare och dennes bekantskapskrets. Kommer från Italien.Storlek & vikt: Mankhöjden ska vara 27-30 cm hos hanhundar och 25-28 cm hos tikar. Vikten varierar mellan 2,5-4 kg.

     du kan gå in och titta på www.klappas.se

    super härliga lättlärda trogna hundar.    

  • Äldre 24 Jan 11:05
    #72
    johanna1992 skrev 2012-01-24 08:45:13 följande:
    dessa är allergifria mamma föder upp bolognese här kommer kort fakta

    Bakgrund: Bolognese var känd redan under romartiden och utgjorde under hela eran uppskattade gåvor mellan dignitärer. Bankmagnaten Cosimo de Medici sägs ha skänkt inte mindre än åtta Bolognese till lika många adelsmän i Bryssel.
    Allmänt: Bolognese är en liten, substansfull och kompakt med lång, fluffig och rent vit päls. Bolognesen ska vara trofast, mycket klok och måttligt aktiv. Den ska vara påhittig, lättlärd och mycket tillgiven sin ägare och dennes bekantskapskrets. Kommer från Italien.
    Storlek & vikt: Mankhöjden ska vara 27-30 cm hos hanhundar och 25-28 cm hos tikar. Vikten varierar mellan 2,5-4 kg.

     du kan gå in och titta på www.klappas.se

    super härliga lättlärda trogna hundar.    
    Det finns inga hundar som är allergifria.
  • Äldre 24 Jan 11:08
    #73

    Det finns ingen ras som alla allergiska tål, men det finns raser som är mer allergivänliga än andra.
    Ta reda på vilka raser som sägs vara allergivänliga och besök uppfödare av dessa raser för att se om du reagerar.


    ♥ 2010-11-23 ♥
  • johann­a1992
    Äldre 15 Feb 16:50
    #74
    The Doctor skrev 2012-01-24 11:05:56 följande:
    Det finns inga hundar som är allergifria.
    Allergi vänliga då. Mamma köpte de bara för att jag var allergisk mot hundar tidigare. men är fri idag. men dom passade mig ialla fall.
  • Äldre 16 Feb 09:40
    #75

    Jag har allergi och när jag flyttade hemifrån var min stora dröm att köpa en egen hund. Fick höra att pudlar var allergivänliga och jag tog kontakt med massor av olika uppfödare och fick komma och hälsa på. Sen hade jag turen att det var en familj med en dvärgpudel som skulle resa bort och jag fick via ett forum kontakt med dem och jag och min dåvarande pojkvän tog då hand om hunden 2 veckor. Funkade alldeles utmärkt och något år senare hade vi vår egna lilla dvärgpudel. Pudeln finns ju i 4 olika storlekar (toy, dvärg, mellan och stor) så du kan ju själv välja vilken som passar er :) En otroligt lättlärd och samarbetsvillig hund av min erfarenhet att döma. Jag klickertränade vår lilla Hugo och det var bland det bästa han visste.

    När det förhållandet tog slut flyttade jag och lilla Hugo stannade hos husse. När jag träffade en ny å visade det sig att han var lika hundtokig som mig och han hade en pitbull. Det bästa av allt var att jag inte visade några som helst allergiska besvär mot den hunden. Genom våra år tillsammans blev det fler hundar av samma ras. Vi är inte tillsammans nu men jag har en blandras amstaff/staffe (samma typ av hund som pitbull i päls)  och det går jättebra. Kan få lite klåda på armarna ibland om hon ligger tätt inpå i sängen utan täcke emellan oss men det är inget jag bryr mig om. Bull och terrierraserna är också underbara hundar men kräver kanske lite mer än vad en pudel gör. Oavsett ras gäller det att vara påläst, man ska veta vad man har i kopplet, hundens egenskaper och behov. Då går det jättebra! :) Vi ska utöka vår familj med en pitbull valp i sommar, det är lagom mycket hund i perfekt format tycker jag :) Otroligt människokära. 

    Nu vet jag ej hur det ser ut med andra och allergi och dessa raser. Pudeln räknas ju i alla fall till der mer allergivänliga, när det gäller pitbullen vet jag ej om det bara är jag som haft en otrolig tur som tål dem trots min allergi, skulle i dagsläget inte kunna tänka mig en annan ras.

    Lycka till i ert sökande! 

  • Anna 389
    Äldre 6 May 20:56
    #76
    Lillagris skrev 2012-01-10 10:45:19 följande:
    Vill bara påpeka att kinesisk nakehund inte alls är en allegivänlig hund. Oftast är det inte pälsen i sig man är allergisk mot utan fettet i huden vilket nakenhunden har. Lider man dock av till exempel astma passar den bra.
    Dom är visst allergivänliga för min mamma och bror är allergiska och vi har en sån och den har päls (det är en chinese crested powder puff) och dom är allergiska mot "fettet" som dom har i huden men dom känner inte av det och dom är JÄTTE allergiska! 
Svar på tråden Liten allergivänlig hund