• Trivel­ina73
    Äldre 12 Jan 10:25
    2685 visningar
    47 svar
    47
    2685

    Varför "måste" man vara anonym på familjeliv?

    Varför "måste" man vara anonym på familjeliv?
    Jag är lite nyfiken på det, vissa har sitt förnamn och efternamn som nick och vissa så som jag har inte något infp om var jag bor och vad jag heter men har min bild istället.

    Jag har läst visserligen historier om att folk har anmält personer till soc och det då okända människor för den anmälde här på familjeliv. Hur sant är det? Menar, är det personer vilka har tyckt illa om någons svar och då anmält? 

    Hur vanligt är det egentligen med tackraserier genom familjeliv egentligen ifall man inte är  anonym?
    Bara cancer rätt och slätt och tingen kring det (inga nyköpta skojävlar och annat här)... nertystad.bloggplatsen.se/
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-12 10:37
    Kära familjelivmedlemmar, det går inte att göra enkäter vilka stämmer precis till 100 på var och en, för då skulle man få ha en enkät med ca 9000 alternativ, välj det som ligger närmast.
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Varför "måste" man vara anonym på familjeliv?
  • Äldre 12 Jan 13:04
    #31
    Omorfia skrev 2012-01-12 12:57:54 följande:
    Jag är anonym men inte för att jag är rädd för trakasserier eller så. Jag vill kunna skriva vad jag tycker om saker utan att folk som känner mig ska ha åsikter om det jag skriver eller tro att jag skriver om dem. Jag vill också kunna skriva om saker som hänt på jobbet (utan identifierbara detaljer såklart) utan att folk vet var jag jobbar.

    Dessutom "outar" jag andra människor i min närhet om folk vet vem jag är och om jag i så fall skriver om syrran/maken/kompisen. Inte juste.
    Och jag menar anonym som i att inte ha identifierande information om mig i min presentation eller i bildgalleriet. Anonym så att folk inte vet att det är "Omorfia" som skriver är jag bara i vissa sextrådar för att slippa pm från kåtgubbar.
  • Äldre 12 Jan 13:18
    #32

    Jag är inte rädd för trakasserier. Däremot vill jag skilja på mitt liv IRL och på FL.

  • Anonym (bättr­e)
    Äldre 12 Jan 14:13
    #33

    Ja, intressant detta att man kan välja mellan att inte vara anonym eller att vara det. Jag är ganska ny här på FL men  brukar hänga ganska mycket på ett annat forum utomlands och där är vissa väldigt öppna och vissa mindre så, dock finns inga möjlighter att vara anonym som på FL utan man kan bara ha sitt nick. Över tid lär man dock känna många  ganska väl, trots att de inte skriver ut i samlad form var de bor, vilken familj de har eller vad de jobbar med.

    Hänger man på ett forum ganska mycket så får man ändå till slut reda på en hel del om olika personer och vem som döljer sig bakom profilen. Jag vet att en del personer fått problem pga detta, bla med sina arbetsgivare och efterhängsna idioter. Det känns onödigt. Därför väljer jag att hellre vara anonym då det är möjligt.

  • Elephi­no
    Äldre 12 Jan 14:23
    #34

    Jag har alltid varit lite anonym/hemlig på FL för att jag inte vill att folk IRL ska veta att jag hänger här Ibland får jag meddelanden i inboxen här på FL av någon som är heeelt säker på att de listat ut vem jag är - men ingen har lyckats under mina år här

    Det har ingenting att göra med att jag är rädd för att bli trakasserad, vill bara vara lite anonym. Skriver t ex inte vad jag arbetar med eller exakt var jag bor. Det är ju inte heller relevant för det jag skriver här på FL. Vill jag vara lite mer offentlig så går jag till Facebook.

  • Äldre 12 Jan 14:48
    #35
    Elephino skrev 2012-01-12 14:23:18 följande:
    Jag har alltid varit lite anonym/hemlig på FL för att jag inte vill att folk IRL ska veta att jag hänger här Ibland får jag meddelanden i inboxen här på FL av någon som är heeelt säker på att de listat ut vem jag är - men ingen har lyckats under mina år här

    Det har ingenting att göra med att jag är rädd för att bli trakasserad, vill bara vara lite anonym. Skriver t ex inte vad jag arbetar med eller exakt var jag bor. Det är ju inte heller relevant för det jag skriver här på FL. Vill jag vara lite mer offentlig så går jag till Facebook.
    Samma här. Ungefär iaf.
    ~*~ Ursäkta mig men hey! Man har väl rätt att ändra sig...? (W.Crafoord)~*~
  • Äldre 12 Jan 14:56
    #36

    Finns väl andra anledningar än just rädsla för trakasserier när det kommer till att vilja vara anonym? Är vält t.ex. rätt onödigt att blotta allt för främmande människor med tanke på att man då också kanske blottar andra i sin närhet, som själva inte valt detta.


  • Äldre 12 Jan 15:03
    #37

    Jag har inget behov alls av att vara anonym, tror dock inte det står på min press vart jag bor, men i otalig inlägg här inne, kunde inte brytt mig mindre. under alla mina år här inne så aldrig någon trakasserat mig enbart för att jag är icke anonym. Utan det har enbart varit lågt begåvade män med för stora egon, samt några enfaldig kvinnor som ogillar min röv, det är helt okej för mig, det gör det liksom bara roliga att ha kvar den jävla röven tycker jag.

    Men inga andra konstigheter alls, de som känner mig vet att jag finns här, gamla vänner och skolkamrater har hittat mig här inne och det har jag faktiskt tyckt vart skitkul, fann även en an mina allra bästa vänner genom FL och vi kommer vara vänner tills vi dör.

    Så nej FL har varit bra för mig på många många plan tycker jag. Hjärta Jag är usel på att vara diskret och tyst i verkligheten och det är ungefär samma här inne. Någon sa till mig för ett tag sen, tänkte bett dig hålla käften, men det är väl som att be vatten sluta vara vått OCH det ligger rätt mycket sanning i det påståendet.


    Så länge det finns män, kommer min fitta fortsätta sava.
  • Litenp­åjorde­n
    Äldre 12 Jan 15:07
    #38

    Jag är anonym när jag skriver om något känsligt/pinsamt och inte vill att någon som känner mig ser att det är jag. Är inte rädd för kommentarer eller liknande. Utan enbart om jag inte vill bli igenkänd.

  • Anonym (anony­m)
    Äldre 12 Jan 17:31
    #39

    Man kan vända på frågan också. Varför ska jag tala om för er vem jag är?

  • Muslim­ska mamman
    Äldre 12 Jan 18:02
    #40

    Jag går inte ut med mitt eget namn eller var jag bor eftersom jag inte vill att personer jag känner i verkliga livet ska veta vem jag är och prata om saker jag skriver på internet. Jag uppskattar att vara anonym. I verkliga livet är jag inte så pratglad som här!


    Blöjans mamma: en glad muslim med humor!
  • Anonym
    Äldre 12 Jan 18:09
    #41
    Anonym (anonym) skrev 2012-01-12 17:31:33 följande:
    Man kan vända på frågan också. Varför ska jag tala om för er vem jag är?
  • Äldre 12 Jan 18:22
    #42
    Anonym (anonym) skrev 2012-01-12 17:31:33 följande:
    Man kan vända på frågan också. Varför ska jag tala om för er vem jag är?

    Håller med precis. Jag är anonym på nätet så mycket som möjligt inom bekvämlighetsramar då jag värdesätter högt min integritet. Om någon verkligen vill ta reda på vem jag är, kan de göra det med lite datorkunskap men jag har ingen lust att hänga ut mig åt alla okända människor helt automatisk. Sådan är jag. Att jag tycker att vi lever i otroligt kontrollerbart samhälle där det mesta kan tas fram om en viss person räcker gott och väl för mig.

    Måste tillägga att jag beundrar modet hos vissa bloggare som lägger ut sitt liv till beskådan men skulle aldrig kunna göra det själv.
  • Äldre 12 Jan 20:21
    #43

    Alltså, jag är bara anonym på sexforumen för att slippa alla äckliga sexmail från folk sen. 


    En dag i sänder.
  • Anonym (Malou­)
    Äldre 12 Jan 23:42
    #44

    Eftersom jag ofta skriver om väldigt privata ämnen och delar erfarenheter som inte bara är mina egna utan även mina vänners, så tycker jag det är min skyldighet att hålla låg profil så inte de riskerar att råka ut för något pinsamt en vacker dag.

    Om man hänger här tillräckligt mycket så börjar de som gillar en att ge facebookförfrågningar, och det kan ju hända att personerna möts till sist!

    En annan anledning kan vara att man har ett helt unikt efternamn och därmed bara är en googling bort om man skulle använda sitt eget namn.

  • Äldre 13 Jan 11:38
    #45

    Jag vill inte visa mitt riktiga namn eller bild på familjeliv, eftersom jag inte vet vad det är för typ av människor som skriver på forumet. Har namn och bild på Facebook istället, där jag kan bestämma vilka som kan se min info och mina bilder. För vanligt folk är jag gärna anonym. Tycker inte att folk har med att göra vem jag är.

  • Anonym
    Äldre 13 Jan 13:30
    #46

    Jag vill hålla min privatliv privat. Jag förstår inte mig på människor som skriver öppet om privata saker på forum/facebook m.m. 

  • Anonym (anony­m)
    Äldre 13 Jan 13:34
    #47

    jag skulle vilja svara annat.
    det har hänt att jag är anonym då det finns saker jag vill diskutera som jag inte vill nån som känner mig ska veta.

    tex skaffa barn det är sånt jag inte vill nån jag känner i verkligheten ska veta förrän det är ett faktum att det händer.

Svar på tråden Varför "måste" man vara anonym på familjeliv?