• Äldre 12 Jan 12:14
    23879 visningar
    61 svar
    61
    23879

    Hur många körlektioner tog du innan du fick körkortet?

    Hej!

    Jag håller på och tar körkort och är nu lite nyfiken på hur många lektioner just du tog för att  ta ditt körkort?

    Du får gärna svara om du blev pålurad för många lektioner eller om din körskola lyssnade på dig och dina behov? Dyrt antog jag det blev men var det värt det och vad kostade det?  orkar du inte svara så säg bara antal lektioner du tog :) 

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Hur många körlektioner tog du innan du fick körkortet?
  • Äldre 13 Jan 13:28
    #51

    Det kan man göra privat. Transportstyrelsen säger att det inte är obligatoriskt med körlektioner, men att det är bra.

  • Äldre 13 Jan 13:30
    #52

    Jag har kört jätte mycket hemma innan, flera år faktiskt. Men på körskolan tog jag 8 körlektioner, 7 st ingick i mitt paket (intensivkurs) och en extra, som jag själv ville ha innan uppkörningen. Körde upp 3 veckor efter att jag slutat på körskolan därav den sista körlektionen. Allt som allt gick mitt körkort på ca 11500. Upplever inte att dom lurat på mig nått extra, körlektionerna var helt nödvändiga inför en uppkörning. Hade nog aldrig klarat uppkörningen om jag inte tagit dom där lektionerna, hur mycket jag än hade kört hemma.

  • Äldre 13 Jan 13:49
    #53

    Drygt 40...hade aldrig kört innan, körde knappt  något privat och har väl aldrig varit världens mest praktiskt lagda människa. 

  • Eisa
    Äldre 13 Jan 13:56
    #54

    40 stycken. Hade aldrig suttit i en bils förarsäte innan. Är ej heller särskilt snabblärd på praktiska ting.

  • Eisa
    Äldre 13 Jan 13:58
    #55

    Postade för tidigt.

    Tror det kostade runt 30 000. Körksolan var jättetrevliga och lurade mig ingenting. Jag fick köra upp när jag kände mig någolunda trygg, varken förr eller senare.

    Det var ABSOLUT värt det. Hade inte kunnat ha mitt jobb annars.

    Körde inget privat kanske ska tilläggas så jag inte verkar helt körd i huvudet som tog 40 lektioner.

  • Äldre 13 Jan 14:01
    #56

    Jag hade bara testat att köra 1 gång innan jag hoppade på en intensivkurs.

    Tror det blev ca 20 lektioner.

    Mitt körkort kostade 15 000:- Med allt inräknat (även boendet i 2 veckor)

  • tänker­till
    Äldre 13 Jan 14:52
    #57

    Jag tog nog 40 lektioner men skyller på att jag inte körde något privat, jag hade aldrig kört förut, jag tog det i London (ganska mycket trafik...) och jag hade uppkörning några dagar efter att lillen föddes (som kom en månad för tidigt) så fick börja om lite efter det.

    Bra här är att det inte är lika dyrt som hemma plus att man blir upphämtad där man vill och slutar där man vill (så kan bli upphämtad hemma och bli avsläppt på jobbet/vid tunnelbanan t.ex) mao :)

  • Äldre 13 Jan 16:07
    #58

    Övningskörde först hemma som jag av ngn anledning slutade med, ungefär ett år senare tog jag 10 lektioner och körde sedan upp och fick mitt körkort.

  • MammaA­my
    Äldre 13 Jan 16:14
    #59

    hej
    jag tog 3 dubbellektioner dvs à 80min , körskolan rekomenderade det och det kändes rätt ..för att dem 80 min gick väldigt fort, undra vad man skulle lärt sig på 40 min.
    dock körde jag med handledare (sambo) privat..men kändes skönt att ta körlektioner då jag fick bra tips och dem tyckte att jag var redo så det var skönt!
    allt i allt tog det ca 1 månad att köra, klara proven och ha körkortet i handen ;) 

  • Äldre 14 Jan 13:47
    #60

    62.
    Bortskämd snorunge vars pappa betalade vad som helst för att slippa övninsgköra med. När denna snorunge fick körkort gick körläraren i pension.


    Tilde 101221
  • von Brev
    Äldre 14 Jan 13:58
    #61

    Svarade typ 35 men minns inte.
    Tog 11 dubbellektioner, vilket blir 22 bara det, sen ett par innan och ett par efter.
    Plus körde privat...
    jag är som många av er andra som tog många lektioner, ganska senfärdig vad det gäller lära sig något praktiskt. Det tog t.ex. vääääldigt lång tid bara att lära mig börja köra bilen, dvs. koppla och gasa.

Svar på tråden Hur många körlektioner tog du innan du fick körkortet?