• Äldre 13 Jan 22:22
    14769 visningar
    8 svar
    8
    14769

    Semesterdagar och arbetstidsförkortningsdagar?

     
    Min sambo är kollektivt ansluten till byggnads genom sitt arbete och vi försöker räkna ut hur semstern kommer att se ut.
     
    1. Han är föräldraledig 10 månader (10 Augusti 2011 - 15 Juni 2012) och undrar hur många betalda semesterdagar han har rätt till när han börjar jobba igen?
     
    2. Har han rätt till arbetstidsförkortningsdagar?

    Tacksam för svar!
  • Svar på tråden Semesterdagar och arbetstidsförkortningsdagar?
  • Sossan
    Äldre 7 Feb 20:20
    #1

    Han ska ha rätt till de semesterdagar han tjänat in under vad vi kan kalla pågående intjänandeår: 1 april 2011 tom 31 mars 2012, ca 2dgr/månad.

    Arbetstidsförkortningen finns väl reglerad via kollektivavtal så det blir en fråga att ta upp med facket eller arbetsgivaren beroende på hur "systemet" ser ut.

    Tänker ni i termer att han under tiden som föräldraledig tjänar in någon form av arbetstidsförkortning så tror jag ni är fel ute. Är det istället givna dagar varje år som tex aftnar där man arbetar halv dag per automatik så har han rätt till dem bara han återgår till arbetet.
     

  • Äldre 8 Feb 12:58
    #2

    Arbetstidsförkortningen enligt Byggnads har man bara rätt till om man arbetar. Det är ju så att man jobbar ett par minuter längre varje dag man arbetar och har rätt att i kompensation för att man jobbar 8 tim istället för 7 tim och 53 minuter ta ut de där extra 8 minuterna samlat i 2 eller 3 dagar. Men har man inte arbetet har man ju inte heller denna "övertid" tillgodo så några arbetstidsförkortningsdagar får man inte.

    Semesterrätten tjänar man in under 6 månader när man är föräldraledig så till somamren 2012 kommer han att ha tjänat in 4*2 dagar för perioden fram till augusti + ytterligare 12 dagar som föräldraledig så totalt blir det 21 dagar efterom varje månad är värd lite lite mer än 2 dagar.

    Somamren 2013 kommer han att få ut 19 dagar eftersom föräldraledigheten sträcker sig in över det intjänandeåret också.

  • Äldre 8 Feb 13:05
    #3

    Det är bara 240 dagar av föräldraledigheten som är semestergrundande.

  • Äldre 13 Feb 10:53
    #4
    Stormorsan skrev 2012-02-08 13:05:12 följande:
    Det är bara 240 dagar av föräldraledigheten som är semestergrundande.
    Är det bara dagar som man tar ut föräldrapenning som är semestergrundande eller räcker det att bara ha föräldraledighet som skäl för ledigheten?
  • Äldre 15 Feb 20:00
    #5
    ardath bey skrev 2012-02-13 10:53:12 följande:
    Är det bara dagar som man tar ut föräldrapenning som är semestergrundande eller räcker det att bara ha föräldraledighet som skäl för ledigheten?

    Föräldraledighet är enligt semesterlagen (1977:480) semesterlönegrundande i 120 kalenderdagar eller 180 kalenderdagar för en ensamstående förälder under intjänandeåret per barn under förutsättning att havandeskapspenning eller föräldrapenning betalas ut.
    han kommer i juni
  • Äldre 17 Feb 19:24
    #6

    Sen har jag för mig att arbetsgivaren har rätt att bestämma när du ska ta ut din arbetstidsförkortning, under byggnads då alltså.

  • Äldre 17 Feb 19:35
    #7

    Det är alltså viktigt att påpeka att bara dagar med föräldrapenning är semestergrundande. Jag har t.ex. bara tagit ut 3 dagar per vecka så då får jag "bara" semester motsvarande 3/7 av vad jag annars skulle ha fått.


    I reject your reality and substitute my own.
  • Äldre 17 Feb 23:20
    #8
    casca skrev 2012-02-17 19:24:07 följande:
    Sen har jag för mig att arbetsgivaren har rätt att bestämma när du ska ta ut din arbetstidsförkortning, under byggnads då alltså.
    Nej det har man inte. De dagarna blir i realiteten som ett par extra semesterdagar, men många använder sig ju av dem runt jul/nyår vilket brukar betyda att både arbetstagare och arbetsgivare är nöjda med valet av dagar
Svar på tråden Semesterdagar och arbetstidsförkortningsdagar?