• Vackert

    Sjuksköterskestudenter!


    En tråd för oss som läser till sjuksköterskor. Här kan vi ställa frågor och prata om precis allt! Välkomna Hjärta
  • Svar på tråden Sjuksköterskestudenter!
  • Flashbulb
    dosed skrev 2012-02-07 21:12:56 följande:
    Jo jag tycker också det är bra! Lite synd bara att man nästan aldrig räknar nåt på praktiken
    Gör man inte det? Hur ofta räknar man i verkligheten?
  • sussey

    Jag tycker man räknar varje dag, dock inte några större saker, men typ tablettstyrkor och ibland dropptakt och tillsatser. Men det är ju oftast inte så komplicerat som det var i skolan.

  • Din mamma

    Nja, vi måste få 100% men får våra tentor rättade direkt och får gå och sätta oss igen och "rätta" de fel vi får. Man får inte försöka hur många gånger som helst utan efter ett par försök så får man privatlektion med läraren.

  • fucktard

    Jag är ute på min somatiska VFU i T4 nu, och jag tycker inte det är så mycket räknande alls faktiskt. Det är mest tabletter. Patienten ska ha 2 st 5 mg av något, men vi har tabletter med 10 mg så då ska det bara vara en, typ.

    Dropptakten är det också lite si och så med. Oftast så ordinerar läkaren i stil med "Sätt ett glukosdropp som ska gå in långsamt", och där står jag som ett fån och fattar ingenting. Min handledare och alla andra på avdelningen vet liksom hur det ska se ut när det är "långsamt". Om det är typ Kaliumdropp eller så används pump.

    Spädningar har jag heller inte behövt räkna, hittills har det bara varit antibiotika och det har de lathundar för.

    Jag känner nästan att jag skulle behöva räkna lite mer, just spädningar är jag ingen hejare på och det känns lite som att det var ren tur att jag klarade läkemedelsräkningen, och det är ju inte bra. Oavsett hur mycket det används eller inte används så vill jag ju kunna det.

  • sussey

    Typ det enda jag använt mig av vad gäller spädningar ute så är det morfin och ketogan. Och de lär man sig väldigt snabbt hur de ska spädas :P men visst är det lite synd att man behöver använda räkningen så lite, man tappar ju en del. Dock är det ofta rätt logiskt att räkna "i verkligheten" jämfört med i skolan, så mycket tänker man nog ut rätt snabbt ändå tror jag.

  • dosed

    Ja precis, morfin är ju inte så svårt att räkna :) Allt annat såsom antibiotika har de lathundar för och dropptakt har jag aldrig räknat heller

  • Vackert

    Men det har ingen betydelse hur ofta du använder det. Skulle inte jag lärt mig läkemedelsräkningen skulle iaf jag förstå ännu mindre än jag gör nu. Jag tycker inte kursen enbart lärde mig räkna (1+1=2) utan den gav mig andra kunskaper och förståelse för vad som kan vara rimligt. Vad det finns för olika administeringvägar osv. Det är inte dirket någon onödig kunskap trots att det finns lathundar/internet...

  • Hoppsan85
    dosed skrev 2012-02-07 21:12:56 följande:
    Jo jag tycker också det är bra! Lite synd bara att man nästan aldrig räknar nåt på praktiken

    Det är nog olika. Fick räkna jättemycket på min praktik.
    Flashbulb skrev 2012-02-07 22:30:08 följande:
    Gör man inte det? Hur ofta räknar man i verkligheten?

    Olika det med. Där jag jobbar räknar jag knapp nåt.
  • dosed
    Vackert skrev 2012-02-08 16:28:38 följande:
    Men det har ingen betydelse hur ofta du använder det. Skulle inte jag lärt mig läkemedelsräkningen skulle iaf jag förstå ännu mindre än jag gör nu. Jag tycker inte kursen enbart lärde mig räkna (1+1=2) utan den gav mig andra kunskaper och förståelse för vad som kan vara rimligt. Vad det finns för olika administeringvägar osv. Det är inte dirket någon onödig kunskap trots att det finns lathundar/internet...
    Jag tycker absolut inte det är onödig kunskap! Det har jag inte skrivit? Jag skrev att jag tyckte det var SYND att jag inte fått räkna nåt på praktiken
Svar på tråden Sjuksköterskestudenter!