• Vackert

    Sjuksköterskestudenter!


    En tråd för oss som läser till sjuksköterskor. Här kan vi ställa frågor och prata om precis allt! Välkomna Hjärta
  • Svar på tråden Sjuksköterskestudenter!
  • Scary

    Normalt brukar man ha ca 2-3st. Där jag läste hade vi första i t2 (skulle ha 90% rätt för G) och sista hade vi i t6 (100% för G)

  • mystery88

    Jag fick veta idag att jag har fått VG på en av hemtentorna som jag lämnade in för snart en månad sen. Den handlade om kommunikation. Och på den andra, om vårdande relation, fick jag G. Är så glad. Behöver inte komplettera NÅNTING! :D

  • Hjärta i norr
    mystery88 skrev 2012-11-19 22:26:09 följande:
    Vår lärare skickade ut instuderingsfrågor för nån vecka sen - en hel drös av dem. Så jag bestämde mig för att fokusera på att jobba med frågorna och tänker att då fokuserar jag iallafall på rätt saker av det jag har läst om. Vi har också fått se exempel på tentafrågor, men aldrig en hel tenta. Så om du har en anatomitenta som jag kan få kolla på så skulle jag bli glad! :) För jag antar att tentorna inte kan skilja sig så värst mycket från skola till skola? Man ska ju ändå lära sig samma saker i grunden.
    Jag ska kolla vad jag har Vart ska jag maila?
    mystery88 skrev 2012-11-19 22:32:06 följande:
    Jag tror jag behöver tänka lite mer så. Har varit så äckligt stressad över den här tentan som kommer om några veckor så att jag har börjat må dåligt över det. I min värld finns det liksom inte att inte klara en tenta om man inte har speciella skäl eller något sånt. Jag kan ha ganska höga krav på mig själv. Jag tror bakgrunden är att jag nästan alltid har haft lätt för mig i skolan och nu hör jag om hur den här kursen, anatomin, är den jobbigaste på hela utbildningen och att mindre än halva klassen förra terminen klarade tentan på första försöket. Då känner jag att jag kanske inte heller gör det och det sätter en sån press på mig. :(

    Om man behöver göra en omtenta, är det inte lätt att man känner att man ligger efter då? Och att det blir mycket tyngre arbetsbörda eftersom man BÅDE måste klara av den kursen och de uppgifter man har för tillfället samtidigt som man måste plugga till en omtenta..?
    Tro mig när jag säger att jag hade tentaångest som tusan och bröt ihop flera gånger när jag fick omtenta (har gjort i två vanliga kurser och sen gjorde jag läkemedelsettan fyra eller fem gånger, men sen fixade jag tvåan och trean på första försöken). Det är nog lite klassiskt oss tjejer, vi är högpresterande och har krav som f*n på oss själva men en omtenta kan faktiskt lära dig mer än du förlorar på det. Visst det gör ju att man har lite som släpar men man kommer alltid ifatt. 


  • Emmeliina

    Har precis gjort första delen av vår anatomi tenta nu och blev förvånad och lite upprörd över hur relativt lätt den var. Jag har koncentrerat mig jätte mycket på att försöka lära mig svåra saker som membranpotential, aktionspotentialer och proteinsyntesen och massa annat. Så kommer det basic grejer att vi ska kunna de tre hudlagren på latin och annat i ungefär samma svårighetsgrad på de andra områdena också.
    Har ju pluggat så mycket på det andra så jag har knappt fokuserat på det grundläggande vilket absolut också är fel. Kommer säkert inte få godkänt bara för det. Suck...

  • mystery88
    Emmeliina skrev 2012-11-20 15:48:20 följande:
    Har precis gjort första delen av vår anatomi tenta nu
    Det verkar som att många har sina anatomitentor uppdelade i flera delar. Eller?
    Vi har en enda stor anatomitenta på 7,5 hp. :p Fler som har det? Vilket tror ni är bäst?
  • Scary

    Man lär sig oftast bättre med deltentor (har testat både deltentor och stora tentor)

  • Hjärta i norr
    mystery88 skrev 2012-11-20 16:32:49 följande:
    Det verkar som att många har sina anatomitentor uppdelade i flera delar. Eller?
    Vi har en enda stor anatomitenta på 7,5 hp. :p Fler som har det? Vilket tror ni är bäst?
    Vi hade en muntlig del och en skriftlig. Muntliga var på skelett och lite sånt om jag inte minns fel! Har mailat dig två av våra gamla tentor nu. 
  • Emmeliina

    Vår anatomi och fysiologi del är på 10 hp. Men det är första gången nu dem delat upp den i två delar. Det gjorde dem för att det var så många som blev underkända när dem bara hade en.

Svar på tråden Sjuksköterskestudenter!