• Vackert

    Sjuksköterskestudenter!


    En tråd för oss som läser till sjuksköterskor. Här kan vi ställa frågor och prata om precis allt! Välkomna Hjärta
  • Svar på tråden Sjuksköterskestudenter!
  • Hannah83

    Hej! Länge sedan jag var in i tråden, läser nu sista terminen o har min slutpraktik för tillfället helt otroligt vad tiden går. Om 1,5 månad är jag förhoppningsvis klar. Har en tenta kvar plus den praktiska nkse. Får veta på fredag den teoretiska delen, hur gick det för er på teoretiska nkse?

  • bratz

    Hej Hannah! Jag läser också T6 och får som du svar på fredag ;) men jag hoppas på de bästa! Den praktiska delen har jag om en vecka! Mest nervös för den just nu känner jag.. Sen har vi ett muntligt seminarium kvar i jan och även en muntlig examination vad gäller lagar o författningar! Men det är bara att se glad ut o köra på nu i slutspurten! :)

  • Hjärta i norr

    Jag väntar också in rättningen av NKSE imorgon. Har ju klarat praktiska så hoppas verkligen det är klart och godkänt imorgon! Idag hade jag sista dagen på min sista vfu, sååå skönt att bocka av lite moment på väg mot examen. Efter ett reflektionsseminarium imorgon eftermiddag och en förhoppningsvis godkänd NKSE-tenta har jag bara en tenta kvar i "Människokroppens metabolism" som jag ska läsa nu fram till examen. Imorgon fyller dessutom min son 5 år så har bestämt att jag inte kan få ett dåligt besked om tentan då  

  • avocadoo
    Emmeliina skrev 2012-11-28 21:49:18 följande:
    Antikroppar bildas väl först när man fått i sig antigen tror jag. Läste om blodet förra veckan så kommer inte ihåg helt men är rätt säker att det är så.
    Ja annars är det väl så, men har för mig att det är något speciellt med med just blodet :/
  • Johanna S

    Jag går också sista terminen och är så glad att vi inte har NKSE. Har precis blivit godkänd på c- uppsats och går nu sista kursen, livsåskådning :) Hur känner ni andra som går sista terminen? Är ni nervösa för att börja jobba? Har ni fått jobb?

  • fucktard

    Ah! Jag bokade just en anställningsintervju för ett sommarvik! Som SJUKSKÖTERSKA liksom! Det är helt overkligt!


    If you wanna do it, do it right.
  • MammaTillMy11
    MariaM78a skrev 2012-11-27 20:25:32 följande:
    Hej!
    Får man hoppa in här? Läser termin 1 till sjuksköterska och har hittills avklarat 2 kurser på 7,5 hp vardera.
    Människans fysiologi och anatomi 1 inkl mikrobiologi: ( grundläggande anatomi, cellen, nervsystemet, endokrinologi, blodet, immunologi, rörelseapparaten - skelett och muskler, mikrobiologi).
    Människans fysiologi och anatomi 2: ( cirkulation-hjärta, respiration, njurar/urinvägar, syra-bas-vätska-elektrolytbalans, mag/tarmkanal, näringsfysilogi, endokrinologi 2, reproduktion.)

    Det har varit otroligt maffiga och svåra kurser, men med mycket plugg så gick det riktigt bra Men paniken när man började går ju inte att beskriva.

    Vi har nu börjat kursen Vetenskapsteoretiska och idehistoriska grunder för vårdandet 15 hp, och jag förstår ingenting! Det känns bara flummigt. Vi har seminarium och gruppövningar samt att vi ska träffa en mentor (person som får/fått vård) en gång i veckan. Ska sedan skriva en hemtenta om ett vårdvetenskapligt begrepp i slutet av kursen, använda sig av litteratur, mentorn och vetenskapliga artiklar. Samt ett grupparbete som också examineras.
    Nervös!!'

    Någon här som läst nån sån här flummig kurs? 
    Vi har läst två(snart) flummiga kurser...den första vi hade var "Lärande och proffesionalisering" på 7,5 hp, dötrist! Och nu läser vi "Vårdandets grunder" på 15 hp..måste ju likna den ni ska läsa nu... om olika begrepp, teoretiker, osv... 
    ♥ My 110124 - mysansfamily.blogg.se
  • Johanna S
    fucktard skrev 2012-11-30 17:42:12 följande:
    Ah! Jag bokade just en anställningsintervju för ett sommarvik! Som SJUKSKÖTERSKA liksom! Det är helt overkligt!
    Var är det någonstans?
Svar på tråden Sjuksköterskestudenter!