• Vackert

    Sjuksköterskestudenter!


    En tråd för oss som läser till sjuksköterskor. Här kan vi ställa frågor och prata om precis allt! Välkomna Hjärta
  • Svar på tråden Sjuksköterskestudenter!
  • fucktard
    Mosaik skrev 2014-03-17 06:39:47 följande:



    Brukar man inte ta proverna på patienten och bara OM det skulle visa blodsmitta så skickar man in ett eget prov också? Kanske olika rutiner eller så mins jag fel ;)
    På mitt jobb tar man på både patienten och sig själv. Är patienten smittfri så behöver man inte ta om sen, annars måste man ta igen efter tre och sex månader. Man måste också informera patienten om vad som har hänt.

    Och att säga att patienten är smittfri kan man ALDRIG göra. Man kan aldrig veta, det är därför man måste ta provet.

    Och som jazz säger, det är även en försäkringsfråga. Tar man inte provet och råkar ut för en smitta sedan vet man inte när eventuell ersättning ska börja gälla. Arbetsskadeanmälan ska också fyllas i.
  • JA77
    Mosaik skrev 2014-03-17 06:39:47 följande:



    Brukar man inte ta proverna på patienten och bara OM det skulle visa blodsmitta så skickar man in ett eget prov också? Kanske olika rutiner eller så mins jag fel ;)
    Du ska alltid ta om prover på dig själv, eftersom det ju finns en liten risk att patienten är nysmittad, och att det därför inte ses i prover. 
  • Emma 89

    Hej tjejer! Tänkte bara hoppa in med en fråga om det är ok. Jag har sökt till hösten men håller på med matematik 2a nu för att bli behörig. Kommer alltså söka in sent.

    Eftersom det knappt finns några distansutbildningar på hösten så undrar jag om någon pluggar långt ifrån där ni bor och hur det går med praktik då? Jag bor i sthlm och har sökt till e-tuna och gävle bla, kommer nog inte in i sthlm. Pendlandet går bra för mig men undrar som sagt över praktiken. Känns omöjligt att bo i sthlm och sedan ha praktik i gävle eller eskilstuna.

  • Emmeliina
    Emma 89 skrev 2014-03-18 09:55:34 följande:
    Hej tjejer! Tänkte bara hoppa in med en fråga om det är ok. Jag har sökt till hösten men håller på med matematik 2a nu för att bli behörig. Kommer alltså söka in sent.

    Eftersom det knappt finns några distansutbildningar på hösten så undrar jag om någon pluggar långt ifrån där ni bor och hur det går med praktik då? Jag bor i sthlm och har sökt till e-tuna och gävle bla, kommer nog inte in i sthlm. Pendlandet går bra för mig men undrar som sagt över praktiken. Känns omöjligt att bo i sthlm och sedan ha praktik i gävle eller eskilstuna.
    Det är nog lättast att höra med skolan vad som finns för möjligheter. Jag pluggar i Malmö men har all min praktik i Trelleborg och det finns de som har praktik i Ystad också, men det är ju för att skolan har valt att ha de olika grupperna också. Finns kanske uppe hos er också?
    Nicole 110322 <3
  • Emmeliina
    Mosaik skrev 2014-03-19 14:02:43 följande:
    Jaaa! Fick sommarjobbet på förlossningen!!! Lycklig!
    Grattis!! Har nog inte hört en enda ssk-stud som inte fått just det sommarjobbet de velat ha (som uskor då). :)
    Nicole 110322 <3
  • mamajennie
    Emma 89 skrev 2014-03-18 09:55:34 följande:
    Hej tjejer! Tänkte bara hoppa in med en fråga om det är ok. Jag har sökt till hösten men håller på med matematik 2a nu för att bli behörig. Kommer alltså söka in sent.

    Eftersom det knappt finns några distansutbildningar på hösten så undrar jag om någon pluggar långt ifrån där ni bor och hur det går med praktik då? Jag bor i sthlm och har sökt till e-tuna och gävle bla, kommer nog inte in i sthlm. Pendlandet går bra för mig men undrar som sagt över praktiken. Känns omöjligt att bo i sthlm och sedan ha praktik i gävle eller eskilstuna.
    Hej! Har du redan sökt? För tror inte att du behöver göra en sen anmälan, utan du har sista kompletteringsdagen i juni någon gång (vet inte om jag förstod dig rätt...) Så om du är färdig med matematiken tills dess så är det inga problem. 

    Hur som! Jag bor inte så jättelångt ifrån Eskilstuna och pluggar där. Jättenöjd med utbildningen. Men förstår dig ang. praktiken. Det kan ju vara lite körigt. Det beror ju mycket på hur lång resväg du har inne i Stockholm först? Har du möjlighet att pendla med bil under praktiken? Har du det så är det ju inga problem, lite tidiga mornar bara ;) Men är du helt beroende av tåg så känns det ganska kämpigt förstås...

    Lycka till!
  • Emma 89
    mamajennie skrev 2014-03-19 17:39:24 följande:
    Hej! Har du redan sökt? För tror inte att du behöver göra en sen anmälan, utan du har sista kompletteringsdagen i juni någon gång (vet inte om jag förstod dig rätt...) Så om du är färdig med matematiken tills dess så är det inga problem. 

    Hur som! Jag bor inte så jättelångt ifrån Eskilstuna och pluggar där. Jättenöjd med utbildningen. Men förstår dig ang. praktiken. Det kan ju vara lite körigt. Det beror ju mycket på hur lång resväg du har inne i Stockholm först? Har du möjlighet att pendla med bil under praktiken? Har du det så är det ju inga problem, lite tidiga mornar bara ;) Men är du helt beroende av tåg så känns det ganska kämpigt förstås...

    Lycka till!



    Ja precis, får komplettera med matten. Vad jag förstod det som kommer det räknas som sen ansökan ändå.

    Jag har ca 1,5 timme till e-tuna med bil. Men har en 3-åring hemma också, så skulle bli svårt att vara borta så många timmar om dagen. På mdh's hemsida står det att man kan få praktik i sthlm men man ska räkna med att det även kan bli i tex e-tuna. Om jag kommer in så är det väl bara hålla tummarna att jag får plats i sthlm. :)
Svar på tråden Sjuksköterskestudenter!