• Vacker­t
    Äldre 14 Jan 23:19
    293859 visningar
    2610 svar
    2610
    293859

    Sjuksköterskestudenter!


    En tråd för oss som läser till sjuksköterskor. Här kan vi ställa frågor och prata om precis allt! Välkomna Hjärta
  • Svar på tråden Sjuksköterskestudenter!
  • Äldre 4 Oct 23:07

    Haha det ska såklart stå klurigt och inte lugnt :p och var alla de där frågetecknen kom från förstår Jag inte. Jaja :D

  • Äldre 4 Oct 23:14
    Emmeliina skrev 2014-10-04 23:03:25 följande:

    Ja det var väldans lugnt ???? jag är också färdig i juni och går i samma tankar. Men jag försöker nog tänka lönen och vad som kan vara en bra grund inför framtiden. Hur tråkigt det än må vara tror jag faktiskt att medicin är en väldigt bra grund. Jag jobbar just nu extra på akuten som usk och chefen där har redan börjat planera att jag ska jobba där och på AVA nästa år men jag är inte lika säker. Himla svårt det där.



    Jag är lite inne på att söka till akuten eller MAVA, KAVA men pallar man tro? Vågar man som nyutexad?
    Medicin är säkert en jättebra grund, men det finns ju mängder med medicinavd, vad är roligast? Hjärta, lungor, stroke, hemo, endo? Jag tycker att det mesta är intressant men är rädd för att hamna på ett ställe med dåligt arbetsklimat, och hur vet man det innan man söker liksom. Många svåra val framför oss nu....
  • Äldre 4 Oct 23:22
    Mosaik skrev 2014-10-04 23:14:38 följande:

    Jag är lite inne på att söka till akuten eller MAVA, KAVA men pallar man tro? Vågar man som nyutexad?
    Medicin är säkert en jättebra grund, men det finns ju mängder med medicinavd, vad är roligast? Hjärta, lungor, stroke, hemo, endo? Jag tycker att det mesta är intressant men är rädd för att hamna på ett ställe med dåligt arbetsklimat, och hur vet man det innan man söker liksom. Många svåra val framför oss nu....
    Nja pallar gör men kanske men ibland är det så snabba beslut som måste tas och vissa saker som man helt enkelt måste vara säker på. Jag hade nog absolut inte funderat på att börja på akuten om det inte hade vatt för att jag jobbar där nu. Kanske mava/kava men nja, inte helt säkert ändå :p nu jobbar jag på ett litet sjukhus så vi har inte riktigt så många uppdelningar bland våra avd. De försöker hålla en det avskiljt men i slutändan kan vilka medicinpatienter som helst hamna på vilken medicin avd som helst :D

    Vad läser ni nu?

    Vi har har precis gjort vår projektplan inför examensarbetet och nu på måndag börjar en liten (7,5 hp) medicinsk omvårdnads kurs innan vi ska göra examensarbetet.
  • Äldre 4 Oct 23:37

    Vi läser två kurser parallellt just nu, hälsa och ohälsa samt klinisk biomedicin. Är ute på en sjuveckorspraktik i hemsjukvården nu. I november drar våra förberedelser inför c-uppsatsen igång och själva uppsatsen skrivs i slutet av sista terminen.
    Kan inte fatta att vi snart är klara, skräckblandad förtjusning :)


  • Äldre 5 Oct 00:07
    Mosaik skrev 2014-10-04 23:37:57 följande:

    Vi läser två kurser parallellt just nu, hälsa och ohälsa samt klinisk biomedicin. Är ute på en sjuveckorspraktik i hemsjukvården nu. I november drar våra förberedelser inför c-uppsatsen igång och själva uppsatsen skrivs i slutet av sista terminen.
    Kan inte fatta att vi snart är klara, skräckblandad förtjusning :)


    Wow har ni sju veckor i hemsjukvård? Hur är det? Vi har bara två och dem har vi nästa termin. Sen har vi fyra veckor akutsjukvård och åtta veckor på medicin eller kirurgi avd och den avd gör vi sen vår nkse bedside. Är otroligt nervös inför den och inför nkse tentan. Men då kommer ju vi göra samma! Så kan vi resonera om den efteråt haha.

    Jo det känns jättekonstigt stt snart vara klar. Men såååå skönt!!
  • Äldre 8 Oct 01:54

    Jag går nu i T2 på högskolan Dalarna. Tycker fortfarande att det är fantastiskt kul. Jag fick en liten kick av att börja termin 2 också, nu är man liksom på väg på riktigt, en termin avklarad (även om det tog två omtentor).

    Vi ska snart ut på första VFU:n, kommunal äldrevård. Det tycker jag däremot inte känns så lockande. Jag känner mig klar med äldrevården,har gjort så många år där redan. Och gå brevid uska känns inte som uppbyggt för massor av ny erfarenhet direkt, men jag hoppas att jag har fel och blir positivt överraskad.

    Det känns som att terminerna går fort iaf :)  När denna kurs är slut är vi inne i december, då är T3 nära Det ser jag fram emot, när jag blev antagen var jag avis på er som gick i T3, tänk vad långt dom kommit tänkte jag då. Och nu är många av er snart klara, det måste kännas härligt och skrämmande på samma gång :)

  • JA77
    Äldre 10 Oct 08:34
    GrimbartStrike skrev 2014-10-08 01:54:21 följande:

    Jag går nu i T2 på högskolan Dalarna. Tycker fortfarande att det är fantastiskt kul. Jag fick en liten kick av att börja termin 2 också, nu är man liksom på väg på riktigt, en termin avklarad (även om det tog två omtentor).

    Vi ska snart ut på första VFU:n, kommunal äldrevård. Det tycker jag däremot inte känns så lockande. Jag känner mig klar med äldrevården,har gjort så många år där redan. Och gå brevid uska känns inte som uppbyggt för massor av ny erfarenhet direkt, men jag hoppas att jag har fel och blir positivt överraskad.

    Det känns som att terminerna går fort iaf :)  När denna kurs är slut är vi inne i december, då är T3 nära Det ser jag fram emot, när jag blev antagen var jag avis på er som gick i T3, tänk vad långt dom kommit tänkte jag då. Och nu är många av er snart klara, det måste kännas härligt och skrämmande på samma gång :)


    Tänk på att alla har individuella mål. Får ni skriva en målbeskrivning? I så fall kan du fokusera på det du vill lära dig nu. Har man jobbat som usk länge på ett äldreboende, blir det ju ingen utmaning att gå bredvid. Hur jobbar sjuksköterskan på boendet?
  • Äldre 11 Oct 22:32

    Jag har påbörjat T4 nu i september. Känns helt sjukt vad fort tiden går. Fattar inte att jag är klar om lite drygt ett år. Men så skönt det ska bli. Är det någon som är som jag och har blivit sugen på att plugga till läkare under utb? Det har jag! Men först tänker jag vara ledig från studier några år och jobba.

    Apropå jobba på akuten som nyexad. Har en kompis som gör det, hennes första jobb efter hon blev exad. Hon verkar bara ha positivt att säga om det. Mycket erfarenhet tror jag. För min del är arbetsgruppen viktigare än själva jobbet. För jag har jobbat på ställen med dålig stämning inom arbetsgruppen och då är ingenting kul och man har ångest varje dag man ska jobba. Angående lönen skulle jag inte acceptera under 25 i alla fall. När jag gjorde VFU i T2 sa de att jag skulle söka hos dom när jag var färdig, och då sa jag 26 i ingångslön (på skämt) och de bara "ja absolut" haha. En privat VC. Så känner man inte ett brinnande behov av att jobba för landstinget så finns det väldigt goda chanser att få en bra lön.

  • Äldre 14 Nov 17:30

    är det  någon som har fler nkse frågor? tips?

  • Äldre 14 Nov 22:55

    Tänk att snart är en termin till slut! I januari börjar T5 och jag känner mig bara såå redo att vara färdig snart. Särskilt nu den här terminen när vi i princip har VFU hela terminen. Galet att jag påbörjar T5 om två månader, känns verkligen som alldeles nyss jag med nervösa steg gick in i aulan första dagen.

Svar på tråden Sjuksköterskestudenter!